Gearkasse og kobling fra 1,8 over på en 1,6

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Gearkasse og kobling fra 1,8 over på en 1,6

Indlægaf Henrik » tirs 20. feb 2007 10:18

Nogle der ved om det passer på?
Jeg har en 1,6 med turbo som begynder at halte lidt med koblingen, spørgsmålet er så om man kan tage kobling og gearkasse fra en 1,8 og smide over på. Altså om det passer lige over på.

Mvh.
Henrik
Henrik

Geografisk sted: Nr.Nebel

Indlægaf Webmaster » tirs 20. feb 2007 11:16

Som jeg husker det, skal du have svinghjulet med over.. Mener i øvrige ikke at der er den store forskel på gearkassen på 1,6 og 1,8 ud over selve gearingen. Så der er ingen idé i at tage gearkassen med. Gearkassen stammer fra den gamle Mazda 929 og er meget stærk. Men selve 1,8 koblingen er mulgivis ikke stærk nok til en 1,6 med turbo. Ville nok hellere gå for den mindste ACT kobling: http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=08-10000 Den holder i hvert tilfælde til mindst 220 HK som svarer til FM II kittet, og er nok i længden en lettere og billigere løsning.

Din begrænsning (Hvis det er en 1,6 NA 115 HK) ligger i differentialet, hvor det her vil være en god idé at skifte til et 1,8 bagtøj som er meget stærkere end det som sidder på en 1,6.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Re: Gearkasse og kobling fra 1,8 over på en 1,6

Indlægaf Thomsen » ons 21. feb 2007 18:49

Henrik skrev:Nogle der ved om det passer på?
Jeg har en 1,6 med turbo som begynder at halte lidt med koblingen, spørgsmålet er så om man kan tage kobling og gearkasse fra en 1,8 og smide over på. Altså om det passer lige over på.

Mvh.
Henrik

Jeg har komplet kobling og lettet svinghjul tilsalg hvis du er interesseret.
Koblingen er en ACT og svinghjul er et unorthodux af alu med stål plade. Vejer kun 5 kg. Og det er altså ikk til at flå istykker. Passer både på gearkasse fra 1,6 og 1,8.
ChristianThomsen.
Brugeravatar
Thomsen

Geografisk sted: København

Indlægaf Kuksi » tors 22. feb 2007 22:02

Hej Thomsen

Har lige ladet mig registrere, for at kunne spørge om hvad du skal have for kobling/svinghjul. Kunne nemlig rigtig godt tænke mig den kombination. Kan vi evt. aftale noget direkte.

Er lige selv blevet ejer af en rød '90, der efter toldsynet skal ud og køre til foråret.

PS. Er der nogle stumper du ikke har tilovers? :lol:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Thomsen » tors 22. feb 2007 23:29

Kuksi skrev:Hej Thomsen

Har lige ladet mig registrere, for at kunne spørge om hvad du skal have for kobling/svinghjul. Kunne nemlig rigtig godt tænke mig den kombination. Kan vi evt. aftale noget direkte.

Er lige selv blevet ejer af en rød '90, der efter toldsynet skal ud og køre til foråret.

PS. Er der nogle stumper du ikke har tilovers? :lol:

Hehe.. Jeg har jo gennem tiden kørt med lidt forskellige motorere osv. Så har efter hånden lidt på lager.. :lol:
Jeg syntes en pris på 3500kr må være rimelig. Selve koblingen er med en 4 punkts cintermetal plade, som i de fleste tilfælde er lidt overkill, men der følger med sprit ny street plade med, som er meget mere "bruger venlig" og skulle holde til ca 250hk. Mener det er den de andre turbo mx5ére i dk kører med, og de har hvist ikk haft problemer med holdbarheden...
ChristianThomsen.
Brugeravatar
Thomsen

Geografisk sted: København

Tilbage til Tuning og modificering