Jeg kender mig selv. Jeg ryger også på vognen på et eller andet tidspunkt. Jeg HAR prøvet at være til periodisk syn, og så ta' hjem for at afmontere, så til syn igen og så hjem og remontere.
Har derfor rettet henvendelse til Færdelsstyrelsen for at høre nærmere.
Hermed svaret:
Til .....
Hvis du ændrer på din motor eller lægger en anden type motor i din bil, er der tale om konstruktive ændringer. Bilen skal derfor synes og godkendes med disse ændringer. Derefter skal det påskrives registreringsattesten, at bilen er synet og godkendt med ændringerne.
Jeg kan i den forbindelse henvise dig til vores hjemmeside, hvor du under \"spørgsmål og svar\" se en gennemgang af, hvad man skal tænke på, når man tuner/ændrer på sin motor http://www.fstyr.dk/sw23095.asp
Men kort kan jeg fortælle dig, at når du ændrer på din bil, er der tre vigtige ting du skal forholde dig til!
Støj, luftforurening og sikkerhed.
Hovedreglen er, at det skal dokumenteres, at bilen overholder de regler, der var gældende, da bilen blev registreret første gang. Reglerne fremgår af Vejledning om syn af køretøjer. http://www.fstyr.dk/sw22949.asp. Specielt skal du være opmærksom på afsnit 7.06.001 stk 3 omkring luftforurening.
Du skal altid kunne dokumentere, at bilen overholder de luftforureningskrav, der var gældende da bilen blev indregistreret første gang. Kravene er løbende blevet skærpet, så jo nyere bilen er desto større krav stilles der. Dokumentation skal være i form af en erklæring fra fabrikken eller fra et anerkendt prøvningsinstitut.
Hvis du øger effekten med mere end 20 %, skal du derudover kunne dokumentere, at din bil er sikkerhedsmæssigt forsvarlig og ikke støjer mere end tilladt.
Hvad angår støj, krævers der dokumentation for at køretøjer overholder reglerne - se afsnit 7.05.001 i Vejledningen.
Hvad angår sikkerhed, skal du enten have fabrikken/impotøren til at skrive under på, at bilen er forsvarlig eller få et anerkendt prøvninglaboratorium til at godkende og skrive under på, at køretøjet er sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Alternativt, kan du, hvis du bygger bilen om, så den bliver helt identisk med en kraftigere typegodkendt version af modellen, benytte dette som dokumentation for ovenstående krav.
Endelig skal jeg gøre dig opmærksomt på at Told og Skat kan kræve afgift i forbindelse med en ombygning/ændring. Du bedes rette henvendelse til Told og Skat vedr. dette.
For yderligere information bedes du rette telefonisk henvendelse til Færdselsstyrelsen.
mvh
(navn)
Færdselsstyrelsen, Bilteknisk afdeling
Road Safety and Transport Agency
Adelgade 13
DK-1304 København K
Ja dette blot til orientering til alle os skøre kugler.