Tilbud hos Mx5Parts. Koni Ride Height Kit

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Tilbud hos Mx5Parts

Indlægaf AS DK » ons 13. jun 2012 13:52

Så lige at mx5parts havde rabat på et sæt Koni Ride Height Kit, så jeg snuppede det sidste sæt de havde til mk2. :lol:

Glæder mig til at få det monteret sammen med mine nyanskaffede OZ Ultraleggera fælge. Og selvfølgeligt lige en sporing af vognen.

Nogen der har gode råd til indstilling af undervognen, sådan i retningen af en mellemting mellem morfar og race.
Indstillinger for sporing har jeg fundet i anden tråd.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf Kuksi » ons 13. jun 2012 19:46

Fedt sæt du har fået fat i. Er ikke helt klar over hvad de siger til syn med dette sæt. Det har noget gøre med hvor meget sådan en justerbar dæmper giver mulighed for at sænke i forhold til std.
Men få den \"corner weighted\", så du kan få den i perfekt balance. Det giver disse dæmpere mulighed for, i modsætning til mine Koni Sports Kit.
Ellers prøv dig frem med hensyn til dæmpningen, det er gratis at lege med. Højst lidt tidskrævende. :)
Til daglig kører jeg med blødeste indstilling for, og ½ omg strammere i bag. (lyder det forkert :wink: )
Så kan den altid få en omg. eller 2 mere på banen.
Det har også noget med dine dæk at gøre, prøv at få den neutral, så den skrider samtidig for/bag. Den ende der skrider først, skal have mere grip og derfor blødere dæmpning. Dæktrykket er også noget du kan bruge til at trimme med.

PS. Har kørt med 0° toe i front de sidste 1½ år, det kan bestemt anbefales. Men jeg kører heller aldrig high speed kørsel. Men alm motorvejs hastighed er intet problem med at den er for livlig.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf AS DK » ons 13. jun 2012 20:55

Kuksi skrev:Men jeg kører heller aldrig high speed kørsel. Men alm motorvejs hastighed er intet problem med at den er for livlig.

NÃ¥h, nej :roll:

Tak for tipsene
Brugeravatar
AS DK

Indlægaf AS DK » fre 29. jun 2012 20:16

SÃ¥ kom dagen, hvor Andreas skulle montere min nye undervogn.
Men ak , straks kassen blev lukket op kunne Andreas konstatere at det var nogle helt ukendte bagerste støddæmpere, der var pakket. :cry: :cry:
Et tjek af diverse koder og et par billeder til Mx5parts viste at det er den rigtige pakke, men at Koni ved en fejl har smidt nogle forkerte dæmpere i.

Håber Richard fra mx5parts får sendt mig de rigtige bagerste dæmpere snart. (Skal være monteret inden 17/8 til Jyllandsringen)
Brugeravatar
AS DK

Indlægaf Kuksi » fre 29. jun 2012 22:02

Det var da for sygt!
Godt at mx5parts, normalt er super service minded og meget hurtige til at levere. Så mon ikke du nok skal nå det. Selv tør jeg ikke tænke på alt det jeg skal nå inden den dag.
PS. Jeg er også kommet til at tænke på om mine justerbare endlinks ikke giver mulighed for at lave en perfekt corner weighted opsætning. Det kommer vel an på om hvor meget vægt der skal flyttes om på. Må lige undrsøges nærmere.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf jepperimmen » lør 30. jun 2012 21:48

Kuksi skrev:PS. Jeg er også kommet til at tænke på om mine justerbare endlinks ikke giver mulighed for at lave en perfekt corner weighted opsætning. Det kommer vel an på om hvor meget vægt der skal flyttes om på. Må lige undrsøges nærmere.

End Links skal indstilles så der ikke er belastning på sway bar når bilen står på hjulene. Så End Links har ikke noget med corner weigting at gøre. Hvis du kan justere højden "trinløst" i hvert hjørne, så har du glæde af corner weighting - ellers ikke :wink:
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Kuksi » søn 1. jul 2012 00:07

Det har også været min opfattelse til det Jeppe. Men jeg har hørt noget andet for nyligt, og syntes det giver mening.
At man ved at justere på endlinks, så der overføres krafter til modsatte side, så har man jo lettet bilen i dette hjørne.
Får vendt det med race-mek. først på ugen.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf Kuksi » man 2. jul 2012 23:17

Det er nok ikke endlinks de oftest bruger, til at få bilen corner weighed. Men dat kan lade sig gøre, at justere (flytte noget vægt).
Hvilket understøttes af det svar jeg fik \"det vil jeg da mene\" og så følgende fundet på nettet.
Corner-weighting tune-ability: Additional to achieving balance with a driver, a suspension tuner can now more effectively corner-balance the chassis for all other variable in chassis weight distribution. A battery on one side of the car will bias the weight, and now that weight bias can be compensated for with Adjustable POWERLINKS.

http://www.fastlineperformance.com/powerlinks-sway-bar-endlinks.html
Ser måske et problem i at flytte vægt front/rear.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf hasse » tirs 3. jul 2012 08:11

Ad end-links..corner weight.

Og hvordan skulle det så gøres???

Hvis \"vi taler\" om en stillestående mx'er.

Ikke en i bevægelse.

Lad front/rear ligge ....indtil videre (?).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » tirs 3. jul 2012 10:55

Vi er enige i at man som udgangspunkt justere end links så hullerne passer uden der skal bruges kræfter. Hvis man nu justere den venstre så den bliver længere vil du jo øge trykket i venstre side og samtidig overføre en kraft til højre side der vil lette trykket fra højre hjul.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf hasse » tirs 3. jul 2012 14:41

Vognen står stille:

Er du nu sikker på, at du \"overfører\" kg. ????
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Kuksi » tirs 3. jul 2012 20:50

Er du nu sikker på, at du \"overfører\" kg. ????

Ja, det er jo sådan at krængnings stab. virker.
Det at bilen holder stille, ændre jo ikke på fysikkens love.
Der er tale om en slags \"torsionsstang\" der så bare overfører krafterne. Det er også derfor man kan fjerne \"kerne materialet\" og have hule krængnings stab. der alligevel er stærkere end de orginale massive. Materialet nær centeret, har alligevel ingen/kun ringe indvirkning (ud over øget vægt på bilen).
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf hasse » tirs 3. jul 2012 21:09

KUKSI:

Du mener altså.

Eksempel:

Vognen er sat op til udmåling.

Venstre baghjul er sat på en vægt. Den viser 250 kg.
Højre baghjul er sat på en vægt. Den viser 200 kg

Følger man dig skulle man altså kunne flytte noget af diffen på de 50 kg fra venstre til højre ved hjælp af end links'ene!!!!

Synes du selv, at det lyder rigtigt????
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Kuksi » tirs 3. jul 2012 22:02

Synes du selv, at det lyder rigtigt????

Ja, det gør jeg.
Jeg har desværre aldrig fået taget mig sammen til at få lavet min vognvægt helt færdig. Men har den liggende med 4 vejeceller lige til at smide under hvert hjul. Så det skal nok blive efterprøvet.

Forstil dig at bilen hænger på en lift der løfter på vangerne og ikke hjulene. Så laver du venstre endlink længere, dermed forsøges dette venstre baghjul sænket. Da hjulenenes vandring er begrænset af ophænget, kan det sikkert i praksis ikke komme længere ned. Men man vil i stedet begynde at hæve det højre hjul. Derfor vil der komme et vrid i stab. og den overfører altså noget kraft til modsatte side af bilen. Dette må gøre sig gældende når endlinks ikke er justeret så stab. er ubelastet i hvile stilling, med bilen på jorden, som jo ellers er udgangspunktet.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf hasse » tirs 3. jul 2012 22:06

Opgi'r.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse