Bremseklodser og skiver

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Bremseklodser og skiver

Indlægaf altid6 » ons 7. mar 2007 12:25

Nu er det snart forår og tid til at komme ud på de små veje igen og til trackday´s. Skal til at have opgraderet bilen lidt og i første omgang, bliver det en ny undervogn og nye bremser. Som undervogn overvejer jeg Kyb AgX adjustable shocks og Eibach Sportsfjedre. Som bremseskiver kigger jeg på EBC greenstuff og tilhørende EBC greenstuff klodser. Har dog også luret lidt på EBC \"RED\" eller Axxis. Nu til spørgsmålet om der er nogen af jer, som har erfaring med disse mærker og ligeledes bruger bilen til trackday´s ??? Med i overvejelserne er også at jeg leger med tanken om at kaste mig ud i et turbo-eventyr med et FMII kit (kun overvejelser), men til jer som har turbo eller kompressor, hvad har i gjort for at opgraderet jeres undervogn og bremser ????
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Webmaster » ons 7. mar 2007 15:15

Track day erfaring.... du er kommet til det helt rigtige sted. Hvilken årgang er din bil??
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf altid6 » ons 7. mar 2007 15:30

Den er fra 93. 1.6 black edition. Det er Ole´s den gamle som du genkendte sidste sommer på Knutten. Var også med på Padborg Park i Oktober :wink: . Lidt om hvad jeg ved om bilen. Ved at der har været kompressor på. spurgte synsmanden om i januar, da han kiggede rapporter igennem hehe. Er ret sikker på at der også er sportskobling. JR manifold 4-2-1. JR sportscat og one/two pipe udstødningssystem. Der er ligeledes JR krængningsstabilisator for og bag. Derudover har jeg sat K&N kit i, Honda S2000 startbutton, hvide sideblink og lidt andet gejl.
Brugeravatar
altid6

Indlægaf Webmaster » ons 7. mar 2007 15:35

Super...

PÃ¥ NA'en har jeg selv god erfaring med Kombinationen af Koni og Eibach:
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/445
Billede

http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/349
Billede

Og jeg har prøvet to NA'ere med det komplette Koni sæt. De kørte begge fremragende
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... d294927886
Billede
Dette sæt sænker ikke helt så meget som Koni/Eibach kombinationen, men virker en smule bedre... Skulle jeg selv montere dæmpere og fjerdre i dag, ville jeg vælge et komplet Koni kit. Her er fjedre og dæmpere tilpasset hinanden og man kan selv justere hårdheden på dæmperne (Fremragende til eksempelvis track days). Samlet set er det komplette Koni kit nok mest value for money.

Når du nu er i gang med at ændre på undervognen vil jeg nu også anbefale et par stærkere krængningsstabilisatorer som eksempelvis dem her: http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... %201990-93 Men det tror jeg faktisk allerede den har!

M.h.t. til bremser vil jeg klart anbefale EBC Greenstuff, som fungerer ganske udemærket sammen med standardskiverne som er af god kvalitet. Da vi ikke nedbremser til track i sidste sekund som i racerløb, vil du klare dig rigtig godt med \"de grønne\". Kan købes ude hos Autobremsen i Rødovre.

M.h.t. turbo og kompressor, er der gode erfaringer med begge i Danmark og i udlandet. FM-2 kittet er state of the art, men kræver ud over kittet en stærk kobling og en større køler for ikke at brænde varm. FM-2 er nok også den dyreste løsning.

M.h.t. kompressor burde det også virke udemærket, men jeg vil nok anbefale også at montere en intercooler til track day brug fra trackdag racing:
Billede
http://www.trackdogracing.com
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf altid6 » ons 7. mar 2007 16:13

Grunden til at jeg hælder mere til KyB AgX er deres større mulighed for instilling med 8 trin, frem for Koni med kun 3 trin. Skal dog ikke kunne siges om den større fininstilling gør en forskel, men virker som om at amerikanerne er større tiltro til KyB end Koni. Under reviews på Miata.net fik jeg ligeledes fornemmelsen af at den generale holdning til EBC, var at de meget hurtigt blev slidt. Men det var måske mest med de røde at det var et problem!!!!!! Noget der dog er godt er at EBC for stor ros for deres egenskaber i vådt føre, hvilket jeg godt kunne have brugt på Padborg i Oktober (svinget forenden af langsiden hehe)
Brugeravatar
altid6

Indlægaf altid6 » ons 7. mar 2007 16:15

FMII Kittet er så dyrt da der både er intercooler og ECU link med. Det der gør sættet ekstra cool.
Brugeravatar
altid6

Indlægaf Claus » ons 7. mar 2007 17:10

Jeg har EBC skiver og GreenStuff klodser.

En dejlig kombination, lige indtil den begyndte og trække lidt til højre og bremserne hylede...ja, så viste det sig at selve belægningen ikke sad fast mere
Tør ikke tænke på hvad det kunne resultere i af buler og hovedpine med 130 på motorvejen, hvis belægningen satte sig i klemme og blokerede det ene hjul - så aldrig mere GreenStuff.

Så jeg har bibeholdt skiverne og sat originale klodser på, stadigvæk en dejlig kombination.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Softtop » ons 7. mar 2007 21:07

altid6 skrev:FMII Kittet er så dyrt da der både er intercooler og ECU link med. Det der gør sættet ekstra cool.

Men det der er allermest cool, er at dollaren stadig er lav.. :D
Og FMII kittet? Tro mig - det vil du ikke fortryde!
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf Softtop » ons 7. mar 2007 21:24

Claus skrev:Jeg har EBC skiver og GreenStuff klodser.

En dejlig kombination, lige indtil den begyndte og trække lidt til højre og bremserne hylede...ja, så viste det sig at selve belægningen ikke sad fast mere
Tør ikke tænke på hvad det kunne resultere i af buler og hovedpine med 130 på motorvejen, hvis belægningen satte sig i klemme og blokerede det ene hjul - så aldrig mere GreenStuff.

Så jeg har bibeholdt skiverne og sat originale klodser på, stadigvæk en dejlig kombination.

Jeg tror og håber at du bare har været et alenestående uheldigt
tilfælde, Claus!

Jeg har faktisk været ganske tilfreds med mine Greenstuff ting,
også til meget hård banekørsel. (Alm. grøn belægning)
Det eneste jeg ikke var glad ved var klodsernes manglende "bid"
da de var brugt ned til 20% resterende belægning.
PÃ¥ min bil var der i hvertfald ikke nok bremsekraft til sidst, men
om det er generelt aner jeg ikke..
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf altid6 » tors 8. mar 2007 08:13

Ja har kigget på 2 priser. hos Perfomance 5 koster kittet 3395 pund = 37119,23 kr. Og hos Flying Miata koster det 4595 dollars = 26055,03 kr. Har aldrig bestilt fra USA før, så kender ikke reglerne, men er sikker på at der skal lægges en god del moms, told, fragt osv til de 26000 og spørgsmålet er så, hvor meget man egentlig spare ved at bestille i USA???
Brugeravatar
altid6

Indlægaf poulsen » tors 8. mar 2007 09:05

Jeg har selv følgende
- komplet Koni sæt med trinløs indstilling af højde og dæmpning (købt hos mx5parts)
- JR forstærkede krængningsstabilisatorer
- Eibach undervognsstabilisatorer for og bag (mener jeg, Andreas leverede dem)
- ATE skiver
- EBC greenstuff klodser
Og det er jeg i øvrigt ganske tilfreds med.
Var på 6 trackdays sidste år og har ikke skiftet klodser endnu (selv om det er ved at være tid... :roll: ), men har ikke oplevet bremsesvigt på nogen måde.
I øvrigt er jeg rigtig glad for min udervogn, som man kan lege med på flere måder. Dels på selve trackdagen ved at stille på dæmpningen, men også at man relativt nemt kan ændre på højden af slæden. Det tog ca 1 time da jeg gjorde det sidste sommer.
Brugeravatar
poulsen

Geografisk sted: Nordlædervest

Indlægaf altid6 » tors 8. mar 2007 09:20

Lyder nice med det Konisæt....................Især vigtigt at man kan stille på det til trackday og ikke skal klodse bilen op :D
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » fre 9. mar 2007 12:29

mx5parts.co.uk har i øjeblikket nogle tilbud på klodser og skiver
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Karsten » søn 11. mar 2007 11:26

Claus skrev:Jeg har EBC skiver og GreenStuff klodser.

Hej Claus, jeg har haft nøjagtig samme oplevelse med belægningen som løsner sig på min Golf IV = ALDRIG MERE Green Stuff - det er jo livsfarligt.
Miata NA 1990 Mariner Blue
Importeret fra Californien i 2003
Karsten

Geografisk sted: Haderslev, Sønderjylland

Indlægaf Johansen » søn 15. apr 2007 21:33

Ruster EBC skiver? Jeg er ude efter skiver der er rustfrie.
NB 1,8 Sport 2001 Sunlight Silver Metallic
Brugeravatar
Johansen

Geografisk sted: København

Næste

Tilbage til Tuning og modificering