MegaSquirt PnP - sådan!

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf hasse » søn 26. apr 2009 09:10

Tænker det samme.
Men det kommer vel på et tidspunkt.
Og DET er jeg spændt på...tidspunktet!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » søn 26. apr 2009 10:15

Vedr.:
Innovate DB gauge

Hvordan er dens \"læsbarhed\" i solskin/åben vogn?

Grunden til spørgsmålet er, at det oiltemp. ur jeg har - Pro Sport, opr. havde røgfarvet glas.
Dette gjorde det fuldstændig umuligt at læse værdier i solskin/åben vogn.

Var derfor nødt til at udskifte glasset (kunne godt lade sig gøre med lidt fingerspitzgefühl) med et alm. glas/plexiglas.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Viggoman » søn 26. apr 2009 19:17

Webmaster skrev:Mangler vi ikke det vigtigste ???

Hvordan kører den nu i forhold til før ?

Rolig nu, det er early days mht. tuning :)

Det basis map der følger med kører fint, men tomgangen er lidt problematisk. Det er et meget almindeligt at det er svært at få justeret en ordentlig tomgang ind på MS.

Jeg har forsøgt mig med nogle AFR targets der giver mere effekt i mellemgasområdet. Og det kan dæleme mærkes!

Og så lyden fra 4.000 og opefter uden AFM og pedalen i bund :D

Men der er et stykke vej endnu før jeg har tunet mig ind på det optimale.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf altid6 » søn 26. apr 2009 19:17

Det Innovate XD16 gauge jeg har til LC-1 sættet, er udstyret med en lyssensor, så displayet bliver reguleret i lysstyrke alt efter hvordan lysforholdene er.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf altid6 » ons 29. apr 2009 18:20

Så fik jeg monteret mit LC-1 sæt, med tilhørende XD-16 gauge. Fandt hurtigt udaf at grunden til at jeg ikke havde fået et LED og en kontakt med i sættet, var pga XD-16, som fungere som display for kalibreringen. Selve montagen var ikke så svært, især ikke hvis man fælger manualen og Viggomans geniale billeder og tekst. Fik kørt en god tur og fik kigget en hel del på AFR værdierne (det er svært ikke at kigge på displayet, når LED lys blinker og værdier hele tiden ændre sig). Fandt løst ud af at motoren mest køre med rich blanding i alle omdrejninger (lå mest imellem 13.5 og 14.5).

Når men det fede er, når man sætter laptoppen til XD-16. Man kan programme XD-16 til at vise mange forskellige ting, alt efter hvad man sætter til den. Den kan både bruges som shiftlight, boost gauge, olietemp osv. Det kommer bare an på hvad man tilknytter den. Min er så tilknyttet LC-1 og viser derfor AFR værdier. Derefter kan man så programmere måleren til at vise max og minimumsværdier, samt alarm, hvis AFR kommer under eller over en bestemt værdi, som man sætter. Det sidste lir til XD-16 er at man kan programme alle 21 LED´s i lige den farve man ønsker, så det passer til lyset i sine andre instrumenter, eller bare godt kan lide regnbuens farver. Som nævnt tidlige så er der indbygget lyssensor, så displayet altid står skarpt, ligemeget lys indfald eller vinkel. XD-16 kan også record når man køre, ved at trykke på en knap. Derefter kan man på displayet se Minimum eller max værdier, eller man kan sætte sin laptop til og se alle værdier, der er optaget under kørsel.

Imorgen kommer motorstyrringen så i bilen og AFM bliver taget ud. Håber på at kunne begynde at tune bilen i weekenden.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » ons 29. apr 2009 18:27

GLÆDER MIG TIL NÆSTE UGE!!!!!!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Christian S » ons 29. apr 2009 20:20

Ja det er spændende hvad i får rodet med :) :)

Har også selv et XD16 sæt liggende. Lidt ekstra lir er jo ok, når man er igang... :lol:

Viggoman: Bliver den \"MS aften\" du på et tidspunkt talte om til noget?
Lyder til at du har sat dig godt ind i sagerne!

Hilsen Christian
Brugeravatar
Christian S

Indlægaf Viggoman » ons 29. apr 2009 21:54

Christian S skrev:
Viggoman: Bliver den "MS aften" du på et tidspunkt talte om til noget?
Lyder til at du har sat dig godt ind i sagerne!

Hilsen Christian

Så snart jeg har fod på tuningsdelen (og lidt tid i kalenderen...) vil jeg meget gerne arrangere en MSPNP værkstedsaften. Maj måned ser desværre lidt tung ud, men måske den første uge af juni.
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf altid6 » tors 30. apr 2009 17:52

Først lidt erfaring med LC-1. Igår kørte bilen fint og jeg fik kørt en lang tur.......No problemo. Her til morgen skulle jeg så op og tanke, bilen starter fint og ruller derud af og for tanket (selvfølgelig 95 blyfri, samme stander som jeg havde tanket fra, et par dage forinden). Køre udfra tankanlægget også sker det, AFR værdien flyver op på 19-20, bliver meget lean og bilen kan dårlig trække :o :o :o :o . Åh nej hvad nu. For kørt den kilometer hjem igen og AFR er mest omkring de 19-20, men ryger også ned på 13-14 og køre så perfekt. Hmmm det var underligt. Kan den gamle motorstyring ikke finde ud af at aflæse signalet fra LC-1!!!!!! og hvorfor kunne jeg så køre så langt igår, uden problemer!!!!!! Det bliver nok bedre med den nye motorstyring.

Så fik jeg installeret min wolf3D ECU. Fik fjernet AFM og installeret IAT. Fik sat laptoppen til og startet tuningsprogrammet op. Når men det første der skete da jeg satte tænding på, var at benzinpumpen køre løs og bliver ved med at larme!!!!!! Drejer så nøglen helt over for at starte bilen HOST HOST HAK HAK, den vil ikke lige starte. Finder et opstarts program fra Wolf til en MX-5. Downloader det til ECU'en, istedet for det program der lå, og starter igen........og yes der er liv :D . Den køre ikke godt i tomgang, men den køre, så er det ellers igang med at få den til at køre optimalt.

Jeps det spiller ikke helt, her en ugen inden turen til Sturup, men mon ikke bilen bliver klar :wink:
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf KjaLLe » tors 30. apr 2009 21:36

Glæder mig ligeledes til at høre mere fra dig altid6, når du kommer lidt længere med indkøring/optimering af det hele. :)

Kunne jo være et fint vinter-projekt hvis der er noget at hente ;)
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf Viggoman » man 11. maj 2009 23:15

Så har jeg efterhånden fået tunet mig frem til et rimeligt godt map samt fået has på en problematisk tomgang. Og har oveni tævet bilen igennem den første trackday.

På vej til Sturup og hjem igen havde jeg bemærket et generelt fald i AFR værdierne på ca 1½ og da jeg kom hjem og fik sat laptoppen til kunne jeg se at Intake Air Temp var helt i skoven (konstant 6 grader C). Årsag: en knækket leder i kablet fra temp- føleren. Jeg havde hele dagen kørt på alt for fed blanding... Garanteret derfor jeg ikke kunne hente ham i den orange Kadett :wink:

Bilen kører efterhånden rigtigt godt og \"seat of the pants\" fornemmelsen siger, at der er kommet mærkbart mere moment i mellemområdet og også en bedre reaktion på gassen. Næste modifikation bliver montering af en lineær \"throttle position sensor\" som forbedrer tomgang og ikke mindst throttle response.

Jeg har forsat beskrivelsen af MSPNP installation og opsætning lidt tilbage i tråden. Næste afsnit kommer til at handle om tuningsdelen. Stay tuned!
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf Christian S » tirs 12. maj 2009 21:46

Lyder godt at det går fremad.

Kender du nogle gode steder med rullefelt, der har erfaring med Megatune?
Der er jo en del at hente i de forskellige områder. :D

Jeg følger fortsar spændt med!

Christian
Brugeravatar
Christian S

Indlægaf Bent » fre 26. jun 2009 06:17

jvf. dine problemer med afr værdier. 21juni.
Kan det være en \"beskidt\" lamdasonde, min Link kan køre meget tvivlsomt, indtil den får en lille tur på motorvejen, og bliver \"brændt ren\"
Hvad med syn, der er meget forskel på hvad der kører godt, og hvad der er lovligt, i en synshal.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Viggoman » fre 26. jun 2009 17:06

Lambda sonden er en sprit ny LC-1 wideband så det er ikke der problemet ligger. Min udstødning rasler som en sparebøsse sidst på måneden, det kan evt. være en sammenfaldet katalysator. Eller et tilstoppet benzinfilter.

Den kommer under kniven i morgen (mens alle I andre morer jer i Skive, suk). Så får vi se.

Mht. syn af en bil med MSPNP er det ikke noget problem. Man laver blot et super økonomisk benzinmap til syn så den overholder O2 kravene.
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf hasse » fre 26. jun 2009 18:08

Viggoman skrev bl.a.:
\"..Mht. syn af en bil med MSPNP er det ikke noget problem. Man laver blot et super økonomisk benzinmap til syn så den overholder O2 kravene.

Tja. HÃ¥ber det virkelig.
(At synerne kun interesserer sig for forureningen).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering