Kraftwerks - Rotrex kompressor kit

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf hasse » tirs 21. jul 2009 16:11

Enig med Altid6.
Der skal også være en form for mening med galskaben.
Selv om det kribler i mine (drengerøvens) fingre.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Piphest » tirs 21. jul 2009 17:01

Det er fedt at se at der er så mange her der interesserer sig for trykladning.
Glæder mig til at se hvor mange der får lavet et eller andet spændende og ikke mindst til at se hvad! :wink:

Selv om rotex kompressoren ikke får de bedste anmeldelser i bogen \"Supercharged\" (det var vist noget med mindre effektivitet og at hestene først kom ved høje omdrejninger), så lyder Kraftwerks Rotrex kompressor kit meget genialt. Så jeg glæder mig til at se om der er nogen der får monteret et af slagsen! :D
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest

Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Lurendrejer » tirs 21. jul 2009 20:14

Jeg er nu stadig mest varm på JR/Eaton løsningen.. selvom den virker lidt \"lala\". Jeg kan simpelthen ikke stå for den mekaniske lyd en skruekompressor laver.. :?
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf Mogenz » tirs 21. jul 2009 22:50

Er også den løsning jeg går efter, så snart det periodiske syn er planlagt.

Kunne dog stadig som et suplement godt tænke mig det Stroker kit fra FM men det økonomiske skal jo også følge med.

Supercharger fra JR/moss

Priser:
21000 Dkr for at købe sådan en kompressor
22000 Dkr for stroker kittet
Begge uden forsendelse
+moms til USA.
Dertil skal der så påregnes timer til mekaniker.

Ved dog ikke om det var smart at starte med stroker kittet, før den Eaton?

Det vat mest fordi, vi var inde på motor levetid. Så kan det være det hele holder lidt længere ?
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf Bent » ons 22. jul 2009 06:46

Lurendrejer skrev:
Webmaster skrev: Tør slet ikke tænke på omkostningerne ved det bi-kompresser kit han arbejder på til Ferrari F430 (som han selv kører rundt i)

JVK tuning er jeg altså heller ikke meget for, 85000 for at sætte turbo på en Passat er bare ikke iorden - tüv eller ej. Hvilket nok også var derfor han ikke ville komme med en pris på MX5-kittet.

85000 er da en rimelig pris, især hvis man er jvk tuning. (jeg skylder migselv en hel masse penge (ca. 60))
Sætpris= Kitpris+montering+(50% til at tære på, når du kommer tilbage og brokker dig over det ikke virker odentligt eller du vil have rabat på en ny motor).
Hvis du ikke kommer og brokker dig,=BONUS...

Stokerkit mener jeg ikke gi'r nok i forhold til kr. Sammenlign evt. selv med de biler der fås i 1,8 og 2,0 versioner.(fx.Alfa 156) 2,0 er vel hurtigere, men er især mere smidig. Hvis du alligevel sætter kompressor på får du smidighed den vej.

IHT. Varme, det er en god at pakke al udstødning i motorum ind i powerwrap,(biltema's virker fint) det har faktisk fjernet mit varmeproblem. Det vil også hjælpe på en "sugemotor",således "coldside" ikke er så nødvendig.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf altid6 » ons 22. jul 2009 08:13

Plejer man ikke at sige som en tommelfingerregl at ønsker man at tune sin bil, koster det cirka 1000 kr, pr. 1HK. Så er det så økonomien som bestemmer hvormeget power man vil have. Min relative lille erfaring fortæller mig at tuning er mere kompliseret end man lige regner med og der skal altid lægges en del penge til side, som skal bruges til diverse udgifter som kommer løbende. Umiddelbart er det ikke \"bare\" at købe en turbo eller kompressor og sætte den på. Tit medføre det anden ECU, andre dyser, kraftiger bezinpumpe, powerwrap, kobling (skifter man den kan der sættes andet svinghjul på), rullefelt, toppakning, udstødning, indsugning, tændrør, tændkabler osv osv. Har man først sagt A må man også sige B, C, D..........Å og der er det som koster i sidste ende, det er alle de små ting, man også lige skal have eller har brug for. Læg et fornuftigt budget og læg dertil nogle procent :wink:
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » ons 22. jul 2009 10:18

Der er jo også andre ting, der skal tages med.
NÃ¥r/hvis syn skal med i betragtningerne.

Andet bagtøj?
Mazda ændrede det selv ved senere modeller.

Andet diff?
Det åbne siges jo at være svagt. Og Mazda ændrede/udskiftede det jo selv på senere modeller.
(Og har da hørt fra en lokal rallykører, at han smadrede et diff, da han puttede turbo (vist ca 200 HK) på en MX5'er).

Andre bremser?
Vejledningerne om syn er inde på større bremser (Forstår fortsat ikke, hvorfor det skulle være nødvendigt, når vognen vejer nogenlunde det samme før/efter).

Og så ta'r jeg ikke med, at cylindrene muligvis skal rettes til:
Der er ikke meget fidus i at prøve en raketificering, hvis kompressionen på motoren er dårlig.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Viggoman » ons 22. jul 2009 10:53

Hvis man følger lidt med på div. fora på miata.net og miataturbo.net er der stort set ikke grænser for hvilke gamle udslidte MX5'ere folk slipper afsted med at smide turbo og kompressorer på. Uden at motor, gearkasse eller bagtøj bliver smadret (der er overraskende få historier om den slags problemer IMHO).

Dont worry, just do it. And have fun! :D
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Kuksi » ons 22. jul 2009 10:54

Andre bremser?
Vejledningerne om syn er inde på større bremser (Forstår fortsat ikke, hvorfor det skulle være nødvendigt, når vognen vejer nogenlunde det samme før/efter).

Havde det på samme måde Hasse. Men efter turen på banen i Skive, hvor jeg på et tidspunkt lige smuppede 4 ekstra omgange (web havde sagt 5 omgange af gangen, men der var kun 2 biler på banen).Så må jeg sige at bremserne (og køleren) var på overarbejde.
Så jeg vil bestemt ikke være afvisende for en opgradering en gang i fremtiden. Men til daglig kan jeg jo så glæde mig over den lavere vægt af mine små skiver. :wink:
En alu. køler var der en der havde købt via dem Svenske klubside. Den så rigtig lækker ud, så det vil jeg lige kikke nærmere på.

Biltemas \"PowerWrap\" virker også fint for mig.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » ons 22. jul 2009 11:08

Viggoman - og andre.

Det er måske også lidt overdrevet, de ting, jeg nævnte i mit sidste indlæg.
Jeg vil ikke bruge ordet \"pjat\" om mine bemærkning men \"(lidt) overdrevet\".

Der er jo det med syn, der rumler.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » ons 22. jul 2009 11:40

Det er skide irriterende det her. Rumler inde i hod'et (ikke på grund af hjernesvind og hop). Og hører ikke under emnet.

Hvis jeg ikke husker de forskellige bekendtgørelser helt forkert, vil en udskiftning af dele i eet hug - f.eks. nyt bagtøj, nye større bremser osv. - blive betragtet som en ombygning med deraf følgende konsekvenser.

Hvis det sker hen ad vejen (hvad det så er), er det vedligeholdelse.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

uha uha uha..

Indlægaf Ozan Yücelbas » ons 22. jul 2009 23:17

Spændende tråd i har gang i drenge:-) 'Jeg vil være med! :D

Som i nok ved er 1.6na motoren en \"neddroslet\" turbo motor med undersmøring af stempler ++.. til tryk. Efter mange timer på surfbænken er min konklusion at stempler skal udskiftes, (behøves absolut ikke)

Vil man køre højere tryk over 12psi. skal stemplerne helt klart skiftes. Plejlstængerne skulle være ganske udmærkert, selvom de er svagere end end turbo udgaven, men på den anden side noget lettere. Men igen kommer an på hvilket tryk man vil køre med.

Std. kompresion skulle meget gerne ligge på de 9:0:1 med std indmad, med 2mm stål toppakning 8:0:2/1. Ganske udmærket til tryk.

Dyser som sidder std. er 230cm3 = ca180hk 3bars benzintryk. (mx5 lader ca3.5) Se evt link så kan i finde dyser fra andre japanere, rx7/supra lign.

http://miataturbo.wikidot.com/fuel-injectors

Kobling skal helst sikkert skiftes efter min overbevisning samt, et lettere svinghjul når man nu er i gang :P

Men motorstyring er ALT! Alt andet er selvmord :evil:

OBS. info kan variere fra 1600 til 1600 motor. samt årgang har også betydning.

Håber nogen kunne bruge det til noget :D Som i kan høre er jeg til turbo. Men er forelsket i lyden af en rigtig \"screw kompressor\" :?
Ozan Yücelbas

Geografisk sted: Horsens

Re: uha uha uha..

Indlægaf Webmaster » tors 23. jul 2009 07:45

Ozan Yücelbas skrev:......Men motorstyring er ALT! Alt andet er selvmord :evil: ...

HØRT!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Ken » tors 23. jul 2009 21:21

Det der fraholder mig for at voldtune det røde bæst, er ene og alene forsikringen.
Selvom forsikringen SKAL bevise at ulykken skyldes effektforøgelsen, kan det ende med en reduceret erstatning, retsager ect. for ikke at tale om beslaglægninger som ved DHB.

Synsproblematikken er ikke mere bekymrende end at tage chancen, og går den ikke, må man hjem og pille gearet af, og forsøge igen...

Mit forsikringsselvskab kræver at bilen kan synes med en potensiel effektforøgelse, og finder taksatoren ud af bilen ikke er lovlig/fremstår original på uheldstidpunktet, vil de tilbageholde skadeserstatningen.
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf jepperimmen » lør 3. okt 2009 08:16

Jeg har skrevet til et par stykker i USA som kører med kittet. Her første svar på erfaringer:

Hello Jeppe

I am happy to share about the SC. Are you going to install yourself? what is your experience? I am a novice mechanic at best. I bought my KW from Emillo at 949 Racing. He was lots of help and didn't mind me calling him on weekends. Since the KW SC is same price mail order when you consider shipping, I would not hesitate to buy from 949.

The kit:
Very sharp and high quality out of box and into car. When I did the math on parts and what you get in kit, I realize that the price really isn't that much more than what BEGI or FLYIN M offers. If the parts last 50k miles with much maintenance then I think it becomes a pay now or pay later. I know the BEGI kit w \"upgrades\" to make more fool proof can bump cost several hundred dollars. Once I thought about this I was less preoccupied with paying small premium now for good SC kit.

Power of Kit: I live in Texas and weather can get 95-105 F. This means loss of FI power for any system including the Kraftwerk, however it works in reverse. Cold Weather below 60F makes nice power gains of 15% or so. I can feel the difference with the base kit. Emillo warned me with any FI kit that living in hot weather meant lower power unless I could find ways to cool such as air induction fabrication and intercoolers. He was straight up with me.

Before I bought the kit I was worried the low and mid range wouldn't be enough, but I was surprised to find a nice improvement. I felt 1 gear was useless until the SC. I am still getting used to a car that lives in the 4,000+ rpm on highway. At this Rpm you can feel the power of the SC and easily jump for 60mp to 100mph w no hesitation when you stomp the gas.

Why did I buy KW? I wanted reliability no exceptions. I have heard lots of horror stories w folks who run Turbos and M62s. Some of the newer kits such as Begi solve some of the probs that would make turbos frustrating. Actually, Emillo at 949racing even suggested small turbo as alt to kraftwerks since I wasnt going to track the car. For me I wanted a kit I could remove if the SC outlived the car. This kit would be easy to retrofit to another car. So far its very reliable with zero maint.

Few times I have bounced rev limiter the car screams like a scalded dog. but my suspension and clutch are stock and I can feel the weakness of it now that I have FI.

Reality is Miata by nature has no power stock and 95% of cars will out run you in 0-60. The Kraftwerks base kits levels playing field and gives you juice to hang w 300z, Civic SI, older Vette, Mustangs etc. I dont think my car would \"smoke\" any the cars I listed, but at 40mph punch I would be head to head, and any twisty roads would reveal strength of Miata over bigger heavier sport cars.

Stock the Miata is a blast to drive. With the Kraftwerks its really fun!!! That is key, since my expectation was not that I was getting 300hp super car.

I think I will enjoy the power level for many years. My next upgrade will be TEIN basics and maybe 15x9 6ULs.

Gas milage is now about 23-24mpg and before was 26-28mpg based on my long commute to work. I think that would be fair estimate for any FI application.

Emillo said the upgrade would be out about 6 months that adds Intercooler, injectors etc, w programmable tuning for another $1000 or so as estimate cost. Said he hoped it could push power up to 215-220 range if I remember.

I am happy to talk more, just drop me a line

Best of luck

Thx
Scott
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering