Hvor kan jeg få min NA 97 chip tunet henne ?

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Hvor kan jeg få min NA 97 chip tunet henne ?

Indlægaf Gabbe » tirs 9. mar 2010 16:49

Eller tunet på en anden elektronisk måde?

Jeg tænker ikke på kompressor eller turbo.
Mazda mx-5 NA 97
Brugeravatar
Gabbe

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf altid6 » tirs 9. mar 2010 17:31

Tror ikke man som sådan kan chiptune en MX-5!!!! Men en god elektronisk tuning, er en fuld programerbar ECU, som Megasquirt, Wolf, Link eller Hydra. Med sådanne en fætter, skulle du nok kunne hive nogle ekstra heste ud af bilen.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Gabbe » tirs 9. mar 2010 17:35

Men det er vel ikke lovligt vel ?

Evt. hvor kan man få det monteret ?
Mazda mx-5 NA 97
Brugeravatar
Gabbe

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf Star » tirs 9. mar 2010 18:23

Begrebet \"chiptuning\" bruges primært på diesel eller benzinbiler med turbolader. Chippen sørger så at turbo og indspøjtning optimeres med henblik på effekt, men ødelægger samtidig forureningstallene ( udledningen af co2 osv)
Det har ingen effekt på en helt almindelig \"suge\" benzinbil - som din er. så hvis du skal tune - så kig under tuning i hovedmenuen, så kan du se hvad du kan lave.
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf Bent » tirs 9. mar 2010 21:37

Gabbe skrev:Men det er vel ikke lovligt vel ?

Evt. hvor kan man få det monteret ?

Bilen bliver allerede ulovlig når man sætter KN filter på :o
Har sat Linkbox på min, den alene gi'r ca 10hk, 10nm, men lidt dyrt ca 10k :cry:+ mont.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf And » ons 10. mar 2010 07:20

Mere eller mindre findes der ingen \"billig\" tuning af en sugemotor. - men noget er dyrere end andet.

Chiptuning kan godt udelukkes her, du får intet ekstra ud af det - jeg har en kammerat der driver et landsdækkende tuningsfirma og han tuner ikke sugemotorer, da han mener det er at snyde kunderne. Dog kan nogle få biler få lidt ekstra effekt ved anden motorstyring - men det er meget sjældendt og ikke pengene værd.

Fokuser hellere på de \"gratis\" og næsten gratis glæder. Jeg har lettet mit svinghjul og det har givet en mere frisk motor. Juster tændingen frem jf. guides her på siden, få indsugningsmanifolden poleret og monter en større udstødning. Det er den rækkefølge jeg vil gå frem efter med min bil.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf the chicken » ons 10. mar 2010 08:35

Som tommelfingerregel koster det omkring 1000,- pr hk - så kan du selv regne lidt på hvor meget du vil smide for stadig at ha en sløv bil :wink:

And>>>> Har du poleret indsugningskanaler+manifold? og gav det noget effekt i sig selv?

Da jeg tunede min Camaro polerede jeg kun udst. - i de kredse er der rimelig enighed om at polerede indsugningskanaler muligvis giver et bedre flow, men at de samtidigt bliver ødelagt af at forstøvningen bliver dårligere da den er afhængig af den ru overflade - men aner ikke om det gør sig gældende på de her små indsprøjtningstingester :)
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf hasse » ons 10. mar 2010 08:45

Som chicken er inde på:
NÃ¥r indsugningen skal poleres, skal den ikke bare poleres.
Nogen steder skal den være som en barnerumpe.
Andre steder lidt i retning af appelsinhud.

Har et eller andet sted beskrevet, hvordan jeg greb det an, og der er også nogle links.
Altid6 har også beskrevet sin polering et sted.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf jepperimmen » ons 10. mar 2010 11:34

Til det oprindelige spørgsmål:

Jeg har hørt godt om http://www.rh-motorsport.dk og de har vist pillet i MX-5'ere tidligere
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Re: Hvor kan jeg få min NA 97 chip tunet henne ?

Indlægaf And » ons 10. mar 2010 16:13

the chicken skrev:And>>>> Har du poleret indsugningskanaler+manifold? og gav det noget effekt i sig selv?

Da jeg tunede min Camaro polerede jeg kun udst. - i de kredse er der rimelig enighed om at polerede indsugningskanaler muligvis giver et bedre flow, men at de samtidigt bliver ødelagt af at forstøvningen bliver dårligere da den er afhængig af den ru overflade - men aner ikke om det gør sig gældende på de her små indsprøjtningstingester :)

Nej jeg har IKKE poleret dem endnu - er kun nået til svinghjulet. Næste skridt af manifolden, netop fordi den er lige til at gå til og ordne hjemme. Hvis topstykket skal portes bliver det nok via. den samme som drejede mit svinghjul af og arbejder 800 m herfra :)

jepperimmen skrev:Til det oprindelige spørgsmål:

Jeg har hørt godt om http://www.rh-motorsport.dk og de har vist pillet i MX-5'ere tidligere

RH - kan og vil gerne lave specialopgaver på motorstyringer. Men forvent timepris og at det ikke bliver billigt. Dette er på ingen måde negativt ment i forhold til RH, men bare at jobbet kommer til at koste. Men tuning er ikke gratis, det har du nok rigeligt erfaring med lige nu mht. kompressor-projeketet (som bliver FEDT!) :D

Gabbe skrev:Eller tunet på en anden elektronisk måde?

Jeg ville overveje at undersøge sagen om alternativ motorstyring nærmere på www.powerpage.dk - læs nærmere i dette forum, der sidder mange som har en del erfaring med tingene. http://www.powerforum.dk/viewforum.php? ... 6e0482a041
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Tilbage til Tuning og modificering