ACT kobling + svinghjul- Og en tand på remmen...

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

ACT kobling + svinghjul- Og en tand på remmen...

Indlægaf Viggoman » man 31. maj 2010 22:23

Så skulle det være. Efter at have oplevet end fedtende kobling på flere trackdays og senest i Skive i lørdags tog jeg mig sammen til at smide den ACT kombo jeg har haft liggende i 1½ år på bilen. (udsigt til en hel dag på Knutstorp onsdag med en fedtende kobling var motivation nok)

Selvom det er 3. gang jeg flår en gearkasse + kobling af en MX5 er det simpelthen en dræber. 7 timer non-stop (ja-ja, jeg ved godt at Andreas kan klare det på en halv time med den ene hånd i lommen...). Gad vide om jeg er blevet for gammel :roll:

Ansporet af en kommentar fra Bent i lørdags vedr. mit forureningsniveau ( og deraf manglende godkendelse ved syn) tjekkede jeg lige tandrem timingen en ekstra gang. Doh... der var 20 tænder og ikke 19 mellem de to takthjul :!: Indsugningsknasten var en tand bagefter. Jeg skal da lige love for at der skete ting og sager da det var fikset. Med det lettede svinghjul tager den omdrejninger som død og kritte og der er pludselig meget mere moment i mellemområdet. Det var lidt af en øjen åbner.

Det bliver interessant at få CO værdien målt nu.....

Eneste ulempe ved det lettede svinghjul er betydelig mere støj fra gearkassen ved påløb. Nogen der har samme erfaringer?
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » man 31. maj 2010 22:41

Do. do. til støjen, du nævner.

Ps.
Nu har du vel strammet tandremmen på den rigtiger måde?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Re: ACT kobling + svinghjul- Og en tand på remmen...

Indlægaf Bent » man 31. maj 2010 23:33

Viggoman skrev:Selvom det er 3. gang jeg flår en gearkasse + kobling af en MX5 er det simpelthen en dræber. 7 timer non-stop (ja-ja, jeg ved godt at Andreas kan klare det på en halv time med den ene hånd i lommen...). Gad vide om jeg er blevet for gammel :roll:

Naaahj, men du skal nok købe en luftskralde...
Har du stillet tændingen igen, efter "flytning" af knast ?
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf hasse » tirs 1. jun 2010 00:04

Bent skrev bl.a.:
\"...du skal nok købe en luftskralde,,\"

Jeg elsker også lækkert værktøj.
Men det eneste sted på MX'eren, der virkelig er brug for luftværktøj er vel ved de langsgående bolte på bagtøjer og de inderste bolte på hjulene.

De fleste har vel en boremaskine med frem- og tilbageløb.

Og ved at bruge en adapter 1/2 tomme til 3/8 ditto og det stykke jern, der forbinder dørhåndtag (ja. det er ikke en joke i en sen natte time) - er det rigel eller noget i den retning, den hedder? - har vi, hvad vi skal bruge til hurtig ud- og indskruning af bolte.
Og boltene skal alligevel strammes med en momentnøgle og kan løsnes med samme.

Hav lige mit råd i tankerne om at bruge boltene fra PPF'eren til at styre gaearkassen på plads på motorblokken.
Med mindre du er i den heldige situation at have en \"elevator\" af en eller anden art med hjul.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » tirs 1. jun 2010 00:30

Nej det stykke jern hedder ikke en rigel!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf And » tirs 1. jun 2010 08:36

Viggoman skrev:Ansporet af en kommentar fra Bent i lørdags vedr. mit forureningsniveau ( og deraf manglende godkendelse ved syn) tjekkede jeg lige tandrem timingen en ekstra gang. Doh... der var 20 tænder og ikke 19 mellem de to takthjul :!: Indsugningsknasten var en tand bagefter. Jeg skal da lige love for at der skete ting og sager da det var fikset. Med det lettede svinghjul tager den omdrejninger som død og kritte og der er pludselig meget mere moment i mellemområdet. Det var lidt af en øjen åbner.

For dævlen da - jeg syntes ellers at bilen gik ganske godt da jeg prøvede den i lørdags! Den må være rigtigt sjov nu.

Håber det er løsningen på dit forurenings problem.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Viggoman » tirs 1. jun 2010 09:03

Bent skrev:Naaahj, men du skal nok købe en luftskralde...
Har du stillet tændingen igen, efter "flytning" af knast ?

Jeg har en luftskralde. Det er ikke så meget bolte af og på, mere at det er tungt og ubekvemt at arbejde under bilen. Og så driller beslaget øverst i højre side til forbindelsen til slavecylinderen. (kommer let i klemme når man skal have gearkassen på igen). Det er desuden helt afgørende at man får tiltet motoren mest muligt bagover.

Tænding er justeret og MSPNP'en er ved at blive tunet ind igen.
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf Viggoman » tirs 1. jun 2010 09:07

And skrev:For dævlen da - jeg syntes ellers at bilen gik ganske godt da jeg prøvede den i lørdags! Den må være rigtigt sjov nu.

Tankevækkende at jeg har kørt med det i 1½ år og syntes at den da kørte meget godt. Det er tydeligt at den havde mere effekt i toppen fra 6 til 7.500 rpm med den forkerte indstilling, til gengæld var momentet tyndt i mellemområdet.
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf And » tirs 1. jun 2010 09:50

Viggoman skrev:
And skrev:For dævlen da - jeg syntes ellers at bilen gik ganske godt da jeg prøvede den i lørdags! Den må være rigtigt sjov nu.

Tankevækkende at jeg har kørt med det i 1½ år og syntes at den da kørte meget godt. Det er tydeligt at den havde mere effekt i toppen fra 6 til 7.500 rpm med den forkerte indstilling, til gengæld var momentet tyndt i mellemområdet.

Ja og den trak jo også rigtigt godt når der kom omdrejninger på skidtet. Kørte du med avanceret tænding i Skive?

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Indlægaf hasse » tirs 1. jun 2010 10:08

Du har jo kørt med en form for avancerede takthjul.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Bent » tors 3. jun 2010 21:09

Viggoman skrev:Ansporet af en kommentar fra Bent i lørdags vedr. mit forureningsniveau ( og deraf manglende godkendelse ved syn) tjekkede jeg lige tandrem timingen en ekstra gang. Doh... der var 20 tænder og ikke 19 mellem de to takthjul :!:

Tjekkede lige min egen tandrem; ups :o 20 tænder ml. de to mærker.
Målte udstødningen, er gået fra over 1000ppm til 16. Har godtnok monteret katalysator, men alligevel :wink: Nå ja kompressionen gik op med 2 bar.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf And » tors 3. jun 2010 21:36

Bent skrev:
Viggoman skrev:Ansporet af en kommentar fra Bent i lørdags vedr. mit forureningsniveau ( og deraf manglende godkendelse ved syn) tjekkede jeg lige tandrem timingen en ekstra gang. Doh... der var 20 tænder og ikke 19 mellem de to takthjul :!:

Tjekkede lige min egen tandrem; ups :o 20 tænder ml. de to mærker.
Målte udstødningen, er gået fra over 1000ppm til 16. Har godtnok monteret katalysator, men alligevel :wink: Nå ja kompressionen gik op med 2 bar.

Smitter det???? :lol:

Brugeravatar
And

Indlægaf Kuksi » tors 3. jun 2010 21:58

Godt man ikke var med så! :lol:
Må da hellere checke hvor mange tænder der er imellem mærkerne på min i morgen. Skal alligevel have dækslet af, for at smide dette på.

Billede Billede
Og nej I har ikke råd til at betale jer fra at få mig til at polere jeres. I kan købe et i guld til den pris. :wink:
Det er et kæmpe arbejde, og jeg har ikke engang lavet det hele selv. Vil klart anbefale at få det poleret hos en af dem der annoncere på ebay (UK). Mener at have set det til omkring 100£ (ombyttet med jeres)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Viggoman » tors 3. jun 2010 22:24

Nice :D (ligner næsten mit....)

Husk at tjekke om der er rester af polermiddel eller slibestøv indvendigt. Specielt hvis de ikke har haft blikdækslerne afmonteret ( se: http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=1923&highlight=ventild%E6ksel)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf Kuksi » tors 3. jun 2010 23:16

Har været afmonteret!
Det er utroligt hvad der sad i gevindet til oliedæksket, selv efter højtryksspuling. :o
Hvordan ser dit ud idag? Er det til at holde pænt, med en årlig pusning eller to?
Regner med lige at pudse det over med en gang voks, når det er monteret. Tager lidt af glansen, men yder da lidt beskyttelse.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Næste

Tilbage til Tuning og modificering