Ombygning, tuning el. lgn.

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Ombygning, tuning el. lgn.

Indlægaf hasse » fre 23. feb 2007 14:09

Jeg kender mig selv. Jeg ryger også på vognen på et eller andet tidspunkt. Jeg HAR prøvet at være til periodisk syn, og så ta' hjem for at afmontere, så til syn igen og så hjem og remontere.
Har derfor rettet henvendelse til Færdelsstyrelsen for at høre nærmere.
Hermed svaret:

Til .....

Hvis du ændrer på din motor eller lægger en anden type motor i din bil, er der tale om konstruktive ændringer. Bilen skal derfor synes og godkendes med disse ændringer. Derefter skal det påskrives registreringsattesten, at bilen er synet og godkendt med ændringerne.

Jeg kan i den forbindelse henvise dig til vores hjemmeside, hvor du under \"spørgsmål og svar\" se en gennemgang af, hvad man skal tænke på, når man tuner/ændrer på sin motor http://www.fstyr.dk/sw23095.asp

Men kort kan jeg fortælle dig, at når du ændrer på din bil, er der tre vigtige ting du skal forholde dig til!
Støj, luftforurening og sikkerhed.
Hovedreglen er, at det skal dokumenteres, at bilen overholder de regler, der var gældende, da bilen blev registreret første gang. Reglerne fremgår af Vejledning om syn af køretøjer. http://www.fstyr.dk/sw22949.asp. Specielt skal du være opmærksom på afsnit 7.06.001 stk 3 omkring luftforurening.

Du skal altid kunne dokumentere, at bilen overholder de luftforureningskrav, der var gældende da bilen blev indregistreret første gang. Kravene er løbende blevet skærpet, så jo nyere bilen er desto større krav stilles der. Dokumentation skal være i form af en erklæring fra fabrikken eller fra et anerkendt prøvningsinstitut.
Hvis du øger effekten med mere end 20 %, skal du derudover kunne dokumentere, at din bil er sikkerhedsmæssigt forsvarlig og ikke støjer mere end tilladt.

Hvad angår støj, krævers der dokumentation for at køretøjer overholder reglerne - se afsnit 7.05.001 i Vejledningen.
Hvad angår sikkerhed, skal du enten have fabrikken/impotøren til at skrive under på, at bilen er forsvarlig eller få et anerkendt prøvninglaboratorium til at godkende og skrive under på, at køretøjet er sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Alternativt, kan du, hvis du bygger bilen om, så den bliver helt identisk med en kraftigere typegodkendt version af modellen, benytte dette som dokumentation for ovenstående krav.

Endelig skal jeg gøre dig opmærksomt på at Told og Skat kan kræve afgift i forbindelse med en ombygning/ændring. Du bedes rette henvendelse til Told og Skat vedr. dette.

For yderligere information bedes du rette telefonisk henvendelse til Færdselsstyrelsen.

mvh

(navn)

Færdselsstyrelsen, Bilteknisk afdeling
Road Safety and Transport Agency
Adelgade 13
DK-1304 København K

Ja dette blot til orientering til alle os skøre kugler.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Claus » fre 23. feb 2007 14:28

Rigtig god information Hasse
eller sagt på en anden måde, man må ikke gøre en pind ved motoren.
Selv ved en tuning under 20% skal der foreligge en fabrisk eller TUV godkendelse fra fabrikken.
Turbo uanset hvor lille effekt forøgelse den giver betragtes som en forøgelse af motorens ydelse over 20%.
Selv et sølle luftfilter skal der papir på...

Lorteland.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf altid6 » fre 23. feb 2007 17:57

Ja det bliver nok ikke meget anderledes, før Hasse bliver statsminister og det bliver et mere bil venligt land at leve i :D . Ej det er sgu lidt surt at man ikke rigtig må udfolde sin hobby, især når man ser amerikanske projekter, med ombygning af 5ér, så bliver man lidt misundelig. Men der er jo ikke andet at gøre, end montere og afmontere, hvert andet år. Jeg var til syn i december. Havde pillet racerrat, luftfilter osv. og alligevel var der lige en lille ting jeg havde glemt. De hvide reflekser foran og bagved. Lovede dog højt og helligt synsmanden, at de ville blive pillet af med det samme............................YEAH RIGHT. Ved ikke helt hvordan reglerne er på det område, men det værste der kan ske er vel, hvis der en dag kommer en lov om at hvis politiet stopper en og der er et komponet på bilen som ikke ville kunne gå igennem syn, vil det kunne give et klip i kortet. Gyyyyys Det sker sikkert en dag i bil fjenske Danmark. Vi skal helst alle sammen køre rundt i Toyota Prius eller intet større end en 1.0 bil.

Den tidligere ejer af min 5ér havde kompressor monteret og havde fået bilen kasseret til syn på den baggrund. Så det første sysmanden spørger mig om, det er hvor jeg har gjort af kompressoren. Hehe øh, det kender jeg ikke noget til.
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

TUV Godkendt system

Indlægaf Claus » fre 23. feb 2007 19:15

Endelig så at IL-Motorsport netop har fået deres Turbokit TUV godkendt som også gælder i danmark.

Så det er mulighed, men man skal desværre have en NA model..snøft.

http://www.ilmotorsport.com/shop/articl ... d3c2ed046c
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf jepperimmen » lør 24. feb 2007 16:37

altid6 skrev:Gyyyyys Det sker sikkert en dag i bil fjenske Danmark. Vi skal helst alle sammen køre rundt i Toyota Prius eller intet større end en 1.0 bil.

Ja, Danmark er et anti-billist land! Jeg har startet en ny tråd om dette...
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Tilbage til Tuning og modificering