Tændings problemer

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf UlrikK » tors 29. maj 2008 12:49

Ifølge Wikipedia skal der minimum 20000 volt til for at få \"tænding\", så man kan da godt forstå hvordan den slags kabler kan blive slidt ;-)
UlrikK

Indlægaf Lennart » tors 29. maj 2008 12:58

Så nytter det jo heller ikke det skal foregå via nogle halvslatne kabler
hvor mange af de fine ledere måske er knækket eller brændt over.
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf UlrikK » tors 29. maj 2008 13:22

Kiggede også lige på Magnecor's kabler: 7mm 45.000v, 8mm 55.000v og 8.5mm 60.000v (80.000v hvis temperaturen holdes under 260 grader). Så 20.000v er nok endda lavt sat.
UlrikK

Indlægaf MrT » tors 29. maj 2008 13:52

Det er satme mange volt :o

... men som jeg også nævner i en anden tråd, gad vide om Magnecor 8mm kabler til ca 500 kr er DET bedre end JR kabler til 250 kr... ?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf UlrikK » man 2. jun 2008 06:41

Så er min MX5 færdig, og selvfølgelig (som de selv sagde) blev det fikset på garantien. Den var endda vasket og støvsuget selvom den ikke ligefrem var beskidt da de fik den, så det var direkte ud på de små veje i fredags.

Hvis jeg kobler ud dropper den dog stadig til 400-500, og så op til normal tomgang. Men udover det synes jeg faktisk den reagerer hurtigere end før. Satser på det lille drop fikses når jeg skifter til Magnecor / NGK tændkalber / tændrør inden alt for længe.
UlrikK

Indlægaf MrT » man 2. jun 2008 10:21

UlrikK skrev:Hvis jeg kobler ud dropper den dog stadig til 400-500, og så op til normal tomgang. Men udover det synes jeg faktisk den reagerer hurtigere end før. Satser på det lille drop fikses når jeg skifter til Magnecor / NGK tændkalber / tændrør inden alt for længe.

Det var skægt... på et eller andet niveau ... min gør faktisk det samme. Kommer jeg trillede hen til et sted jeg skal koble ud, så dykker den gerne ned til en 4-500 rpm for straks at gå op og ligge sig på en 800-900 (eller hvad den nu skal ligge på), kort efter.

Det var faktisk tildels derfor jeg blev enig med mig selv om at der der sgu da er servo på min 5'er, for det troede jeg faktisk ikke der var. Sure sure, den var da rimelig let at dreje rundt med osv., men jeg troede jeg var blevet stærkere og kombineret med det var en let bil, var jeg sikker på at sådan var styringen bare - uden servo altså :D Men straks da jeg koblede ud og drejede skarpt og kunne se/mærke rpm'en dykke langt ned kom jeg straks til at tænke på min gamle Ækselort som gjorde det samme, jo mere power servo'en skulle bruge jo længere holdte den motorens tomgang "nede", skægt nok.

Anyway - jeg havde faktisk overvejer lidt at skrive et bette my på tomgangsskruen, for at få lidt højere tomgang indtil jeg kan løse problemet med at den netop falder til 4-500 rpm. Men nu vil jeg nok også lige prøve først med nye tændkabler (Magnecor) og NGK tændrør (hvad skal vi køre med her, BKR6E-11 ? )
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » man 2. jun 2008 11:27

Min gør det samme. Ikke noget problem bortset fra at motoren går ned i
\"ryste mode\" hvilket kan virke generende. At det er servomotoren der
æder lidt her aner jeg ikke, men det hjælper IKKE at skifte de tændrørskabler. Mine er spritnye, og var ikke helt billige. Så det kan da være man skal skrue den op i tomgang. Men det skal ikke være ret meget
bare så den ikke kommer ned i det der rysteområde.
Lennart

Indlægaf MrT » man 2. jun 2008 11:59

Hmm, må lige høre \"svigerfar\" når jeg kommer retur til DK igen, det kan være han har en idé til hvorfor de gør det. Ellers ved au2fast det vel helt sikkert.

Idéen med tomgangskruen har sådanset også sin bagside, idet den normale tomgang også vil komme højere op. Det gør nok ikke voldsomt meget om den ligger 100 rpm højere, udover måske lidt mere benzinforbrug når man holder i tomgang?

På den anden side, kan det bare én gang undgå at motoren dykker så meget i omdrejninger efter en udkobling at den ligefrem går ud, så vil det være \"det hele værd\", som midlertidigt fix. Der er ikke noget værre end at man kommer kørende ligeså stille og roligt og kobler ud idet man skal til/igang med at dreje og motoren sætter ud så man mister alt hydraulik... argh!

(For ikke at tale om alle de \"sikke en gammel sildekasse\"-blikke fra fodgængerne)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf UlrikK » man 2. jun 2008 18:01

Lyder til at være et meget normalt problem, dog ikke noget der generer så meget ved normal kørsel. Regner også med at få Au2fast til at kigge på det, når der alligevel skal laves service.

Men ja, i en bil som MX5 er det ikke så sjovt at gå i stå eller lignende, når der er publikum på ;-)
UlrikK

Indlægaf Lennart » man 2. jun 2008 20:56

I forlængelse af denne tråd har jeg været ude og skrue på tomgangsskruen (håber jeg da :D ) Ja der er jo mange skruer i sådan et motorrum. :|
Denne skrue sad skjult under en lille plasicprop på indsugningmanifolden.
Man kan simpelthen ikke lade være med at skrue på sådan en stor lækker skrue. Og ganske rigtigt efter et par drej NEDAF gik motoren en smule langsommere. Så lidt den anden vej, indtil man lige akkurat kunne fornemme at motoren fik mere luft og omdrejninger. Ud på vejen og afsted. Sikke en forskel. Nu falder måleren (omdrejningstælleren) ned på præcis 1000 og jeg slap for det dumme dyk ned under måske 500 o/m.
Når jeg slipper gassen og træder på koblingen, falder måleren hurtigt ned på 1500 o/m så er det som om den tøver en kende og falder derefter blødt ned på de 1000 PERFECT....Nu er bilen meget meget mere rolig når man skal holde,dreje osv. Så det kan varmt anbefales. :D :D
MX5 sikke et stykke legetøj..........
Lennart

Foregående

Tilbage til Problemer og løsninger