2 underlige lyde jeg ikke fatter?

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

2 underlige lyde jeg ikke fatter?

Indlægaf Kasper Lund » søn 31. aug 2008 16:08

Hej drenge.

1. Min NB siger en underlig lyd når den står i frigear. Hvis jeg frakobler, forsvinder lyden, men så snart der tilkobles er lyden der igen.
Det lyder lidt som om den prøver på at komme i gear, men ikke rigtig kan ramme, sådan meget svagt som hvis nogle tænder rammer hinanden meget let. Det lyder slet ikke voldsomt, men alligevel forkert - Hvad kan det skyldes?

2. Når jeg kører mine el-ruder op (fx. ved parkering), så \"skrætter\" det ude fra motoren som om den påvirkes af brugen af el til ruderne - Hvad er det lige?

Kasper Lund
TIL SALG - TIL SALG - TIL SALG - TIL SALG:
Mazda MX-5 NB 2000 Anniversary 2148/7500
Brugeravatar
Kasper Lund

Indlægaf Lurendrejer » søn 31. aug 2008 17:37

koblingen... glem det, det er et koblingsleje og pisse ligegyldigt. Du skifter det når du får brændt standard-koblingen i stykker (jeg venter stadig på at det sker - hvis det sker)

Det andet vil jeg skyde på er generatoren der skal lave lidt ekstra...

[Edit]
Nu jeg læser din post igen, du siger at det lyder som om den står halvt i gear (?) - hold dig fra miata.net der kan du læse dig paranoid med nogle krumtaps-problemer (som ikke eksisterer i .dk så vidt jeg ved). Hvis lyden er en \"klapren\" så holder jeg på min forklaring. Hvis der bliver skåret tænder ved jeg ikke hvad det kan være.
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf KjaLLe » søn 31. aug 2008 17:42

1. Det er nok dit udrykkerleje som er begyndt at larme lidt, men det er ikke noget du skal være bekymret for. Min egen er også begyndt igen, selvom det kun er ~ 5000km siden jeg fik det skiftet..

2. Det er bare det ekstra strømforbrug fra el-rude motoren der gør at generatoren skal give lidt mere strøm hvilket den ikke er helt tilfreds med ved ~ 1000rpm - igen ikke noget du skal være bekymret om!
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf Kasper Lund » søn 31. aug 2008 17:52

Mange tak for hjælpen makker..
Hvis jeg skal skifte udtrykkerlejet, hvad koster det og er det svært?
Brugeravatar
Kasper Lund

Indlægaf KjaLLe » søn 31. aug 2008 17:56

Kasper Lund skrev:Mange tak for hjælpen makker..
Hvis jeg skal skifte udtrykkerlejet, hvad koster det og er det svært?

SÃ¥dan et leje koster nok omkring 2-300kr, men det er ikke noget man lige skifter da gearkassen skal af.

Man plejer gerne at skifte dette leje sammen med koblings-skifte.
Billede
Brugeravatar
KjaLLe

Indlægaf hasse » søn 31. aug 2008 19:34

Check lige koblingspedalen/koblingshøjde, frigang osv.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Ken » søn 31. aug 2008 20:20

Hej

Det er ikke dit udrykkerleje! -så ville den \"snakke\" når du frakoblede... Ellers skulle lejet jo køre konstant med motorens omdrejninger, og det gør det ikke!

Jeg vil snarere tro det er dit pilotleje. Men det gør desværre ikke din situation bedre, da det praktisk talt er nabo med udrykkerlejet, da det er placeret i svinghjulet . Lejet koster kun 70 - 80kr. i England men du skal stadig have gearkassen af.

Hvis du er en hård hund ligesom Hasse, ordner du det ude på parkeringspladsen, ellers ringer du til en mekaniker.

Jeg vil ikke anbefale dig at køre for længe med det. En skønne dag går lejet helt i stykker eller sætter sig fast, og din højgearaksel kan tage skade.
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf Kasper Lund » man 1. sep 2008 12:31

Ken skrev:Hej

Det er ikke dit udrykkerleje! -så ville den "snakke" når du frakoblede... Ellers skulle lejet jo køre konstant med motorens omdrejninger, og det gør det ikke!

Jeg vil snarere tro det er dit pilotleje. Men det gør desværre ikke din situation bedre, da det praktisk talt er nabo med udrykkerlejet, da det er placeret i svinghjulet . Lejet koster kun 70 - 80kr. i England men du skal stadig have gearkassen af.

Hvis du er en hård hund ligesom Hasse, ordner du det ude på parkeringspladsen, ellers ringer du til en mekaniker.

Jeg vil ikke anbefale dig at køre for længe med det. En skønne dag går lejet helt i stykker eller sætter sig fast, og din højgearaksel kan tage skade.

Jamen er det dyrt at få lavet? Nu bliver jeg jo helt nervøs?
Brugeravatar
Kasper Lund

Indlægaf Ken » man 1. sep 2008 13:07

Det er ikke helt billigt.

Normalt skifter man det sammen med koblingen, men lejet følger normalt ikke med i sættet (underligt nok)...

Hvornår har du fået skiftet kobling sidst? Hvor langt har bilen kørt? Du burde næsten få skiftet koblingen i samme reparation, hvis du vil have det lavet.

Prisen på udskiftning ligger i samme prisleje som hvis du skal have skiftet kobling (evt. minus udgiften til koblingen plus udgiften til lejet). Så du kunne prøve at ringe til den lokale mazda-smed og høre hvad de tager for udskiftningen.

Men det er ikke sikkert det er det der er galt med bilen, det er jo bare et gæt ud fra din beskrivelse. Bor du i nærheden af København?

Din anden lyd kunne være flere ting, har hørt flere 5'ere hvor motoren går ned i omdrejninger, når de tænder lygterne, altså bruger mere strøm en normalt. Måske er det et behæftet problem. Så den lyd du hører når du bruger elruderne, bare er motoren i lave omdrejninger, hvor den kæmper med at holde sig igang. Dette er dog et MEGET vagt gæt.

Eller måske en svag generator...
Brugeravatar
Ken

Indlægaf KjaLLe » man 1. sep 2008 13:09

Arh jeg havde ikke lige læst ordenligt - havde læst det somom at lyder kom når du frakobler og ikke at den forsvandt.

Tror ikke du skal være nervøs for at det er DYRT at få lavet, koster vel omkring 1000kr uden at vide det.

Men er bilen næsten ikke lige blevet købt hos Andreas? - For han må da give noget garanti på sådan en bil han sælger, ellers kan han måske lave det til en god pris..
Billede
Brugeravatar
KjaLLe

Indlægaf Ken » man 1. sep 2008 23:12

Gang du hellere det beløb med en to - tre stykker, så har du et realistisk bud!

Et gennemsnitligt anstændigt værksted tager vel omkring en plov i timen, og tvivler stærkt på det kan gøres på under to timer.
Brugeravatar
Ken

Indlægaf Lennart » tirs 2. sep 2008 05:35

Ja sådanne småregninger kommer lige en tur forbi værkførens skrivebord
og \"rettes\" til. Der kommer sikkert ikke mange biler ud af et værksted med en regning under 2500.- :)
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Tilbage til Problemer og løsninger