Endnu en underlig lyd

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Endnu en underlig lyd

Indlægaf Martin Blædel » tirs 17. maj 2005 16:44

Jeg har mx-5 fra '92. En \"selvhenter\" fra tyskland i racing green som jeg nu har været den lykkelige ejer af i et halvt år. På den seneste er der dukket en klikkende/tikkende lyd op. Lyden komme typisk når motoren er kold eller når jeg har kørt en længere tur og tænder motoren umiddelbart efter. Frekvensen af \"klik\" stiger i takt med antallet af omdrejninger?
Er der nogle der har en idé om hvad det kan være? [/b]
Martin Blædel

Geografisk sted: Charlottenlund

lyde???

Indlægaf lemke » tirs 17. maj 2005 19:40

det lyde som ventil støj. min gør det også en andelse, og har fået forklaret af flere mx. køre at sådan er mazda bare, har prøvet med forskellige olier, men uden held. men det er ikke så slemt på min, så er nærmest lige glad om de tikker en smugle
m.v.h lasse lemke
x saxo 16v 160hk
nu miata 1,6......... 110?????
lemke

Geografisk sted: stenløse

Re: lyde???

Indlægaf Wackey » tirs 17. maj 2005 19:51

lemke skrev:det lyde som ventil støj. min gør det også en andelse, og har fået forklaret af flere mx. køre at sådan er mazda bare, har prøvet med forskellige olier, men uden held. men det er ikke så slemt på min, så er nærmest lige glad om de tikker en smugle

Min tikker kun hvis den har stået stille i rigtig lang tid.. men lige så snart den lige har ståe lidt holder det op.. sådan skal det nok være.. Tror bare en Mx5er skal sige underlige lyde.. så ved man jo os at der er liv i den :lol:
Brugeravatar
Wackey

Geografisk sted: Horsens

Indlægaf Martin » tirs 17. maj 2005 19:54

hvad type olie køre du på??

Har hørt at en for tynd olie kan skabe denne ubehagelige lyd...

min klapre også lige når jeg starter den.. bilen starter automatisk med at lade omdrejningerne stige -for så med det samme at falde igen... og hvis det har været rigtig koldt, kan den godt lige komme med et par klik lige i det den stiger, men holder så kæfte derefter (altså kun klapren i 1-2 sekunder) kan næsten fårstå at dit fortsætter ik? Til info kører jeg p.t. med 10w-40 olie..
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

hmmm

Indlægaf Claus » tirs 17. maj 2005 22:03

Det er ofte fordi der benyttes uoriginalt oliefilter og filteret tømmes for olie fordi den ikke har en kontra ventilen indbygget...så lyden kommer fordi motoren ikke smøres de første par sekunder...så altid husk originalt filter til en mx´er eller benyt kun filtre med det indbygget.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Re: hmmm

Indlægaf Martin » ons 18. maj 2005 10:49

Claus skrev:Det er ofte fordi der benyttes uoriginalt oliefilter og filteret tømmes for olie fordi den ikke har en kontra ventilen indbygget...så lyden kommer fordi motoren ikke smøres de første par sekunder...så altid husk originalt filter til en mx´er eller benyt kun filtre med det indbygget.

Jeg har aldrig kørt med andet end originalt filter...
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf Danny » søn 29. maj 2005 17:56

Havde det samme problem med mine ventilløftere.
Men et olieskift sidste år til en 15w-40 olie løste den sag. Brugte KN-oliefilter i den forbindelse.
Har gjort det samme her til foråret, dog med en syntetisk 5w-40. Det kan godt tikke lidt mere, men kun lige et par sekunder når man starter bilen. Det sker kun hvis jeg har kørt bilen lidt friskt ved den forrige kørsel :wink:
Så mit bud: olieskift eller hvis den er helt gal, nogle nye ventilløftere.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Zookeeper » man 30. maj 2005 15:32

Har haft samme problem med vores første mx5'er :x - det var tandremstrammern (lejet) eller omløberhjulet - den tikkende lyd forsvandt så snart motoren blev varm :? - men der er jo også muligheden med ventilløfterne... :oops:
Har nu en Laguna blue 1.8'er fra 1994
Zookeeper

Geografisk sted: Vissenbjerg

Indlægaf hasse » tirs 31. maj 2005 15:29

Keith Tanner skriver i sin bog \"Performance projects\" bl.a., at det - se også ovenfor - kan være ventilløfteren.
Han foreslår, at man tager dækslet af, og prøver afstaneden med en føler:
Hvis føleren 0.015 inch kan komme ind er det ventilløfteren, der er problemet.

Egen forslag:
Prøv at lytte med et stetoskop eller skruetrækker, hvor du sætter skaftet til øret.

Iøvrigt har jeg haft meget glæde af hans bog. Kan varmt anbefales til mx-ejere med kløe i fingrene.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Tilbage til Problemer og løsninger