Underlig pive lyd fra motorrummet......

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Underlig pive lyd fra motorrummet......

Indlægaf altid6 » ons 21. okt 2009 09:10

Og nej der sidder ikke en mus i klemme :wink: . Nu har jeg ikke nogen lyd optagelse så i kan lytte med, men måske en af jer har haft samme \"problem\". For det er faktisk ikke noget stort problem. Bilen køre perfekt og står roligt i tomgang. Meeeeeen den lyder forfærdeligt, specielt i tomgang (under kørsel høre man det ikke, da motoren er oppe i omdrejninger). Vi har vist alle hørt en gammel Volvo, hvor kileremmen skriger, dette er ikke lige så slemt, men der kommer en pive/skrige lyd fra foran på motoren, men kan ikke helt lokalisere den. Alle remme er stramme nok (kan de være for stramme???), så det er ikke en løs rem som giver lyden. Kan ikke helt finde ud af om det er et af remhjulende som piver, eller om det kommer fra bagved dækslet ind til tandremmen!!!!! Der sidder jo de 2 pulley hjul, som holder tandremmen stram, ved ikke om det er dem som er skyld i lyden. Prøvede for sjov at sprøjte et par enkelte steder med lidt WB-40 og det hjalp faktisk lidt, men kun for en kort tid. Synes faktisk også at lyden kommer og går lidt engang imellem, nogle dage høre jeg den næsten ikke og andre dag er det helt flovt at holde stille ved et lyskryds. Engang imellem møder man også andre biler, hvor der er en rem/eller andet som skriger lidt, men hvad kommer det af og hvad kan man gøre for at få det væk????
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Kuksi » ons 21. okt 2009 11:10

Har selv lidt af det samme, og det har været der i lang tid (år). Det kommer og går lidt, men er aldrig mere end hørbart i tomgang.
I mit tilfælde kan jeg få lyden til at blive højere, hvis jeg tænder f.eks. nærlyset. Altså vil en størrer belastning af generator ændre lyden. Mine remme er også fine og spændt ok. Så måske det er et leje i gen.?
Det kan i andre tilfælde også godt være pulley hjul der strammer tandremmen. De skiftes jo normalt sammen med remmen af samme årsag.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Viggoman » ons 21. okt 2009 12:29

Slidt leje i generatoren er mit bud. Min gør det når den er kold og det er helt sikkert fra generatoren. Pil remmen af og start dyret, hvis det er væk har du fundet pudlens kerne.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Claus » ons 21. okt 2009 13:03

Yes generator eller vandpumpe gætter jeg også på.
Men hvordan lyder det hvis der er problemer med krumtaps lejet på en NA fra 90 ?
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf altid6 » ons 21. okt 2009 13:37

Prøver tricket med at pille remmen af til generatoren. Håber ikke at det hverken er krumtaps lejer eller vandpumpe, da begge er forholdsvis nye. Nå der må rodes lidt med bilen i garagen. Det er jo heller ikke det værste man kan være ud sat for :wink:
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Viggoman » ons 21. okt 2009 14:56

Claus skrev:Yes generator eller vandpumpe gætter jeg også på.
Men hvordan lyder det hvis der er problemer med krumtaps lejet på en NA fra 90 ?

Krumtaplejerne bliver smurt af olietrykket så de vil ikke begynde at skrige som et tørt leje i en generator. Er krumtaplejerne slidt så det gør noget vil det give nogle dybe rumlende lyde. Det lyder rigtigt grimt.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf motorbøllen » ons 21. okt 2009 17:52

Det kunne tyde på et tørt leje i din generator, men det er også før set at impellerhjulet på vandpumpen kører mod indersiden af huset i blokken, og det kan give en grimmer skramme så tjek om der eventuelt også er et mærkbart endeslør i vandpumpen når du alligevel har remmen afmonteret.

Jeg havde en inerverende pibelyd fra motorrummet i sommers, og jeg var heldig. Det lød som når man trak neglene ind over en tavle.
Det viste sig til alt held at det var kølerhjelmslåsen der bare skulle have en ordentlig omgang med klud og fedtspray, så start med det.
Den gjorde det nemlig kun når man slap gassen, lige inden maskinen faldt til ro i tomgang.

Og så lige en tilføjelse.
Hvis det er gammel volvo 142 du tænker på, så var det med stor sandsynlighed rudelisterne i chrom der havde slået sig lidt der gav skriget når de kom kørende.
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen

Geografisk sted: Udkantsdanmark

Tilbage til Problemer og løsninger