Rollbar, for kort.

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Rollbar, for kort.

Indlægaf Kuksi » fre 8. jun 2007 21:15

Jeg faldt for en U-rollbar fra IL Motorsport. Den blev valgt selv om jeg syntes at de V formet er pænere. Dels på grund af at jeg gerne ville have at den skulle yde en vis beskyttelse, og ikke mindst skulle tilføre lidt ekstra stivhed til bilen.
Jeg syntes at spore en vis stigning i mine svinghastigheder, her efter et par måneder med plader på :D
Den første virkede for kort, og der skulle bruges koben og lign. for at tvinge beslaget ud til boldten der også holder sikkerhedsselens topbeslag.
Men monteret på den måde tilføjer den i hvertfald ikke ekstra stivhed!
Og det vil ikke være et kønt syn at bore det ekstra hul i stolpen og med boldten tvinge beslaget ind mod det \"tårn\" hvor sikkerhedsselerne er fastgjort.
Efter at have målt den, og kontaktet mx5parts. Fandt vi frem til at den var 0,25\" (6,35mm) for kort i forhold til dem de havde. Jeg kunne nu godt have ønsket den var 10mm længere, men ok bedere trods alt.
Jeg har så idag lige modtaget Rollbar nummer to efter ombytning.
Og så lider den sku' af samme problem!
Prøv lige at se billederne.
http://peecee.dk/?id=51181
[/img]
http://peecee.dk/?id=51184
[/img]

Så er det jeg spøger:
1. Kører jeg mon rundt i landets bredeste NA 90'? :?
2. Er der andre der oplevet ligende problemer? evt. har samme rollbar som passer?
3. Et bud på en anden god rollbar, som opfylder mine krav?

HÃ¥ber vi er enige om at en tomme = 2,54 cm
De oplyser den skal måle 39½\" svarende til 100,3cm. Dette er målet incl. tykkelsen på de 2 beslag. Altså det indvendige mål mellem \"sikkerheds-sele tårnene\"

Jeg har overvejet at lave to plader på 5mm tykkelse og lægge ind under plastic afdækningen ved tårnet. men så får beslaget jo svært ved at nå ind til boldten i toppen. :evil:

SÃ¥ gode forslag modtages med tak.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » lør 9. jun 2007 10:18

Jeg kan ikke rigtig på IL's hjemmeside se, hvad det er for en roll bar du har.
Men jeg går næsten ud fra, at det må være Hard Dog Deuce Bügel.
Dit problem lyder mærkeligt.
Ka' ikke lade være med (undskyld) at spørge dig, om du har checket bestillingsnumrene både på faktura og kassen, den kom i (måske er det forsent med kassen)
Jeg kan se, at numrene er de samme for NA og NB, men alligevel.

Jeg har Hard Dog Deuche, og jeg har lige kigget på den.
Jeg kan se, at jeg ikke har filet/boret et nyt hul lodret under hullet i den vandrette plade lidt oppe på baren (hvilken sætningsopbygning!!-det må være varmen).
SÃ¥ min sele sidder stadig i det originale beslag/hul/originalbolt.
Kan ikke huske hvorfor, men det er helt sikkert, at det er helt bevidst, at jeg ikke har boret nye huller. Jeg må have fundet det unødvendigt.
Sammenholder jeg hullet i den vandrette plade med selens bolt i tårnet, passer det meget godt med, at det er en 6 cm (har ikke målt)
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » lør 9. jun 2007 10:27

Det er skønt, at man i disse tider kan sidde ude i solen og maile/læse.

I min instruktion, der medfulgte står i de sidste 2 linier p 2:
\"The horizontal mounting plates half way up the bar should fit over the top of the seat belt tower and align with the hole JUST INSIDE OF THE TREADED HOLE FOR THE SHOULDER HARNESS (fremhævet af mig)
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Kuksi » lør 9. jun 2007 22:54

Min ven Hasse :)
Altid klar med st svar, om det så er 28 grader 8)

Der er tale om den rollbar der hedder \"Überrollbügel U-Form\" og har IL motorsport varenummer \"NAB-0205\"
Varenummer, faktura og kasse stemmer fint overens med den bar det skal være.
Og som du selv skriver \"passer\" den til både NA og NB.
Skrev til IL Motorsport i aftes, for at få at vide hvad længden skulle være.
Der kom svar allerede her i formiddags. :D
Svaret var: Hvilken længde har du brug for, helt nøjagtigt?

Så det lyder da bare som om det er muligt at få lavet en helt efter mit eget mål. Hvis det viser sig at være rigtigt, så bestiller jeg den så bred at den kun lige kan mases på plads imellem sikkerhedssele tårnene.
Min måler mellem tårnene og med plastic afdækningen over disse monteret, præcis 101,0 cm.
Er der mon nogle der vil prøve at måle deres indvendige afstand mellem tårnerne. Så man lige fik lidt at sammenligne med. :D
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » søn 10. jun 2007 00:07

Lægger jeg en tommestok foran, op ad U'erne og på \"hylden\", kommer jeg frem til 100,5 (ca!!)
Tommestokken knækker jo på 100, så lidt unøjagtighed er der.

TILFØJELSE:
Du skal huske at tage højde for, at du skal ha' plasticinddækningerne på eller som de kalder dem 1/4 trim panels.

Endnu en tilføjelse:

Kuksi. Du er sådan set selv inde på det med dit udtryk \"...en vis beskyttelse....
Jeg tror faktisk, at det er bedøvende ligegyldigt, om man har en \"rigtig\" roll bar eller en style bar, hvis man endelig ruller rundt.

Ihvertfald hvis man kun bruger bilens sikkerhedssele.

Situationen er nok en anden, hvis man bruger H-sele (som Chicken har skrevet er ulovlig..til daglig kørsel, går jeg ud fra), eller \"man som jeg har \"ombygget2 en sikkerhedssele, som er placeret rundt om roll baren og så kan spændes over brystkassen (Jeg kan forsikrer jer for, AT SÅ SIDDER MAN FAST, især når den er kombineret med en C-lock på bilens sele).

MEN,MEN:
Efter at have set billederne på I.L. og fra disse kan regne ud, hvordan den monteres, tror jeg..hvis jeg var dig....ville overveje/tale med dem om at bytte/anskaffe en rigtig roll bar (Hard Dog).

Alene måden den påmonteres giver meget mere stivhed (så op i r..... sikkerheden. Det er nok nogenlunde ligegyldigt, hvis uheldet er ude.)n...måske..
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Tilbage til Problemer og løsninger