af hasse » ons 8. aug 2007 15:51
NU -tror jeg- er det løst. Efter mange spekulationer og forsøg.
Til sidst koncentrerede jeg om udtødningsrørets ophæng.
Selv udstødningsrøret gik på intet tidspunkt \"i forbindelse med\" chassis eller andet.
Så først prøvede jeg at spænde et spændbång omkring det forreste ophæng (har IKKE ophæng ved catalystatoren), så dette blev \"kortere.
Det blev det kun værre af, så løsningen måtte være det modsatte:
Skrue en møtrik ind i gummiophænget, så det blev længere.
Voila: Ikke en lyd bortset fra \"skridlyden\" i 90 gr. prøvesvinget. Og dén har jeg ikke noget imod.
Hold kæft, hvor er det lækkert. (Bare det nu \"holder\"...altså, at skrabelyden er væk).
Min teori er følgende:
Når jeg kører på dækkets skulder - ved hurtige sving, medfører det sikkert lidt ujævnt bid i vejbanen og dermed rystelser (umærkelige) i vognen.
Disse forplanter sig så til udstødnigsrøret, som så kommer i svingninger på en eller anden måde, som så evt. får noget andet til at reagere med den mærkelige lyd. Eller også er det \"bare\" udstødningsrørets lyd.
Det må være forklaringen. Udstødningsrøret har på intet tispunkt haft kontakt med noget.
Det var en vis herre på Fyn, som fortalte mig, at udstødningsrøret faktisk bevæger sig mere mere, end man umiddelbart skulle tro.
Så har i mærkelige lyde - fra MX'eren - så prøv justering af udstødningsophænget uanset hvor lyden kommer fra, eller hvordan den \"lyder\".
Samtidig benytter jeg lejligheden til at gøre opmærksom på en anden lyd fra bagenden. \"GRUNK, grunk, grunk\". Den kan skyldes, at differentialets flanger (eller, hvad de hedder..sammenføjningen mellem akslerne og diffet) går mod udstødningsrøret.
Hasse
1990, Crystal White.