Varmeproblem efter montering af FMII Turbo

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Varmeproblem efter montering af FMII Turbo

Indlægaf Piphest » lør 23. aug 2008 17:32

Jeg har over sommeren fået lavet et setup med et FMII kit i min '99, 1,8 AE.

Bare det at få de rigtige stumper hjem og få dem til at passe til en \"europæisk Miata\" har givet en sine udfordringer... :o

Lige nu er min store udfordring at kølertemperaturen bliver for høj.

Normalt skal temperaturen ligge omkring 90 grader C.
Når jeg har kørt en tur og har målt kølertemperaturen med min laptop sat til Hydra styreboksen (har vel at mærke kørt stille og roligt, så turboen stortset ikke hele tiden kører uden tryk), ligger temperaturen mellem 98 og 102 og sommetider er den kortvarigt helt oppe på 106 - 108 grader.

Det første jeg gjorde var at købe en PWR køler fra Flyin Miata, som har ca. dobbelt så stor køleflade, hvilket jeg regnede med ville få temperaturen bragt markant ned, men desværre gav det det intet resultat overhovedet.
Vi prøvede så at skifte termostaten, som åbner ved 94 grader, med en ny som åbner ved 88 grader. Termostaten der blev skiftet så ikke godt ud og virkede til ikke at åbne ordentligt, så jeg troede naturligvis at problemet hermed var løst. Men nej, temperaturen var stadig alt for høj. Der var dog den forskel at temperaturen af og til kommer ned på omkring 95 grader, men oftest ligger den omkring 98 - 102 grader og er stadig af og til oppe på 106 - 108.

Jeg har til nu prøvet følgende:
- Monteret større og bedre køler med Redline Waterwedder i kølervæsken.
- Sikret mig at der ikke er luft i systemet og at der ikke er bøjede slanger.
- Monteret en 22 PSI cap på køleren (så den holder helt tæt).
- Tjekket at blæseren trækker luft udefra og ind.
- Skiftet OE termostaten, som åbner ved 94 grader C, med en som åbner ved 88 grader C
- Jeg har tjekket at vand og luft temperaturen er den samme ved start, og begge er præcis ens, så en defekt føler er også ude af billedet.

Yderligere info:
- Vandpumpen blev skiftet inden montering af turbo kittet, så den er sprit ny.
- Kittet er et FMII GT3071-R turbo kit med 750cc benzindysser, Hydra Nemesis styrebox, FM dual fuel rail, Wiseco stempler og Carillo rods fra Flyin Miata.
- Turbo kittet er pt. sat til 12 psi.
- Blandingen ved boost er til den fede side og der er ingen banken, nor what so ever.
- Køre på 99 oktan (både mig selv og bilen).
- Blæseren er standard (det kunne være at der skulle to kraftigere blæsere i i stedet for, men det BURDE ikke være nødvendigt).

Alle input, spørgsmål og forslag skal være meget velkomne! :D
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest

Geografisk sted: Vejle

Re: Varmeproblem efter montering af FMII Turbo

Indlægaf BB » lør 23. aug 2008 18:06

Piphest skrev:Alle input, spørgsmål og forslag skal være meget velkomne! :D

Min børnelærdom, helt bogstavligt en nabo smed en turbo på en Opel Manta, er at en Turbo kræver en oliekøler og jeg kan ikke se du skriver noget om en oliekøler nogen steder. Kunne det mon tænkes du mangler en oliekøler?
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf Kuksi » lør 23. aug 2008 18:44

Lyder som et rigtigt godt bud, i det jeg går ud fra at motorolien nu også skal smøre turboen.
Kan så bare ikke forstå at den så ikke sælges med i forbindelse med FM kittet, hvis det er her problemet er.
Har du prøvet at rette henvendelse til FM?

Termostaten er nævnt i vejledningen til JR Kompressor kit, som kun kører med 6 bar (std.). Her anbefales helt ned til en 72 graders !
Andreas skifter dog ikke denne, ved montering af kompressor, så det er vel ikke tvingende nødvendigt på vores breddegrader.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Viggoman » lør 23. aug 2008 19:22

Hvad siger kølevandstermometeret? Hydra'en kan vel i teorien vise en for høj temperatur?
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Bent » lør 23. aug 2008 21:11

Hva' med luft i varmeapperat?
Hvad er temp med termostat afmonteret ?
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Piphest » lør 23. aug 2008 23:59

Hej,

Mange tak for alle de gode svar.

BB skrev:Min børnelærdom, helt bogstavligt en nabo smed en turbo på en Opel Manta, er at en Turbo kræver en oliekøler og jeg kan ikke se du skriver noget om en oliekøler nogen steder. Kunne det mon tænkes du mangler en oliekøler?

Det lyder faktisk som en rigtigt god idé med en oliekøler (det er trods alt motoren/olien varmen stammer fra). Det virker bare ikke til at der nogen af dem der ellers kører med en FMII turbo, som kører med oliekøler. Det er da heller ikke noget Flyin Miata sælger eller anbefaler, så min tanke er at det ikke burde være nødvendig og at det ikke er det der er årsagen til min høje kølertemperatur.

Det vil muligvis hjælpe, men det ville være rart at kende årsagen , så jeg kan få fjernet det egentlige problem.

Jeg fik for nylig loggen fra en gut i USA, som kører med stort set samme setup som mit, og hans bils køler temperatur kommer ikke over 91 grader.

Kuksi skrev:Lyder som et rigtigt godt bud, i det jeg går ud fra at motorolien nu også skal smøre turboen.
Kan så bare ikke forstå at den så ikke sælges med i forbindelse med FM kittet, hvis det er her problemet er.
Har du prøvet at rette henvendelse til FM?

Termostaten er nævnt i vejledningen til JR Kompressor kit, som kun kører med 6 bar (std.). Her anbefales helt ned til en 72 graders !
Andreas skifter dog ikke denne, ved montering af kompressor, så det er vel ikke tvingende nødvendigt på vores breddegrader.

Yes sir, jeg har talt og skrevet en del med Flyin Miata, og de har kun nævnt de ting jeg har prøvet ind til nu. Da jeg bestilte kittet sagde de faktisk at det ikke en gang var nødvendigt med den ekstra store vandkøler, med mindre man bor i et meget varmt klima.
Ingen af de gange jeg har skrevet med dem ang. mit kølingsproblem, er der nogen der har nævnt en oliekøler, så jeg tror som nævnt ikke det er der jeg skal lede efter løsningen.

En 72 graders termostat. Det lyder som en rigtig god idé. Jeg havde faktisk kun hørt om den på 88 grader. Tak for tippet!

Viggoman skrev:Hvad siger kølevandstermometeret? Hydra'en kan vel i teorien vise en for høj temperatur?

Det er kølervands temperaturen der siger de 98 - 108 grader.

Jeg havde selv samme tanke, at det enten kunne være Hydraen eller selve føleren, som måler temperaturen, der viste forkert. Det var derfor at jeg ved start af bilen lavede en sammenligning af luft og vand -temperatur. De bør jo vise det samme, hvilket de også alle gange gjorde, så den fejlmulighed er også prøvet af og udelukket.

Bent skrev:Hva' med luft i varmeapperat?
Hvad er temp med termostat afmonteret ?

Med luft i varmeapparatet, mener du så i kølervandet? I så fald har jeg tjekket at der ikke skulle gemme sig nogle luftlommer i systemet. Har klemt på den øvre vandslange og haft hævet fronten på bilen, så evt. luftbobler kunne slippe ud.
Jeg har desuden brugt en blanding af demineraliseret vand og Redline Wattervedder, som FM og andre anbefaler, da den kombination skulle have den bedste kølende effekt.

Jeg har endnu ikke prøvet at tage termostaten fra, men min tanke var faktisk at prøve, således at vandpumpen kører konstant. Men kun for at prøve at se om temperaturen så er som den skal være. Hvis det hjælper, kunne løsningen jo være den Kuksi kom med, med at montere en termostat, som åbner allerede ved 72 grader.

Jeg glemte i øvrigt før at sige at vandtemperaturen stiger med normal hastighed. Det er ikke sådan at den farer op til de 90 grader. på det punkt ser det helt normalt ud. Problemet er blot at den fortsætter op til et sted mellem de 98 - 108 grader.

Jeg fik heller ikke sagt at jeg har valgt Flyin Miata's største intercooler, som sidder og fylder indsugningen. Men igen, det gør den også hos de andre der har samme kit, og de har tilsyneladende ikke de samme problemer.

Endnu en gang mange tak for de mange gode svar.
Kom endelig med flere tanker, forslag og idéer...

Jeg skal nok skrive hvad jeg prøver og hvad jeg finder frem til.
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest

Indlægaf Bent » søn 24. aug 2008 07:33

Her er en besværlig ide: Du skiftede vel toppakning, er der den samme vandgennemstrømning i den nye, som du har vendt/monteret helt rigtigt.
Flydende pakning!!! kan standse meget, hvis man ikke passer på! :oops:
Nå, ja --du burde nok montere oliekøler, om ikke for dit nuværende problem, så for dine turbolejer.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf hasse » søn 24. aug 2008 08:43

Fra én, der ikke har praktisk erfaring med turbo:
Aflejringer i topstykket?
Aflejringer i motorens vandkanaler?
Fejl i laptopprogrammet (prøv en måling i F).
Du \"siger\" ikke noget om, hvad bilens temp. måler viser.

Hvad siger et eksternt termometer placeret direkte -og isoleret - mellem kølerribberne (stegetermometer).?
Dytten skal selvfølgelig holde stille.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » søn 24. aug 2008 10:32

HVis du overvejer at tage bilen med til track day, bør du montere olie køler - eller start med olie termometer. Du vil blive overrasket over hvor varm olien den bliver!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Piphest » søn 24. aug 2008 13:38

hasse skrev:Fra én, der ikke har praktisk erfaring med turbo:
Aflejringer i topstykket?
Aflejringer i motorens vandkanaler?
Fejl i laptopprogrammet (prøv en måling i F).
Du "siger" ikke noget om, hvad bilens temp. måler viser.

Hvad siger et eksternt termometer placeret direkte -og isoleret - mellem kølerribberne (stegetermometer).?
Dytten skal selvfølgelig holde stille.

Hej Hasse,

Jeg har faktisk ikke tænkt at på at det kunne være aflejringer i topstykket. Motoren har været skilt helt ad, så mon ikke Andreas kan svare på om det kunne være det. Jeg vil da lige høre ham. Ellers har jeg faktisk overvejet lidt på at få portet topstykket og få andre ventiler og ventilfjedre i den, måske næste år eller over vinteren. Syntes bare jeg allerede havde brugt temmeligt mange penge på projektet, og det var lige 15 - 20.000,- ekstra for at få forholdsvis få ekstra hk. Men om ikke andet, så skal det gøres for at få de ekstra RPM :-D

Aflejringer i vandkanalerne er et godt bud. Det skal helt sikkert tjekkes, hvis det er muligt (mon ikke Andreas allerede har set om der var noget? prøver at høre ham). For at forhindre yderligere aflejringer har jeg tilføjet Redline Waterwetter.
Jeg tror umiddelbart ikke at det er Laptoppen, Hydra'en eller andet der viser noget forkert, for så synes jeg jo ikke at den ville vise ens luft og vand temp ved start. Sidst viste de begge 16, og det passede fint med at temperaturen den dag var et sted omkring 16 - 17 grader.
Programmet / Hydraen kan desværre ikke vise temp i F.
Med hensyn til bilens temp, jeg går ud fra at det er olietemperaturen du hentyder til.
Jeg har købt et vand og et olie -temperatur ur fra Autometer i USA. Jeg har desværre ikke kunne få dem monteret endnu, da gevindet på oliemåleren er for stort og selve føleren til vandtemp måleren er for lang, sådan er det sommetider når man køber ting fra USA, men Andreas er ved at se på om han kan finde en måde at få dem monteret. Hydraen kan desværre kun vise vandtemp.
Andreas målte faktisk temperaturen på køleren efter at han havde skiftet termostaten. Han konstaterede at den var "normal", men hvad normal var og om bilen havde været ude at køre ved jeg ikke. Det tar' trods alt et lille stykke tid inden temperaturen når over de 100 grader.
Jeg tror jeg vil prøve om jeg kan låne sådan en varmemåler, hvor man kan måle temperaturen på en ting ved at pege på den. Så kan jeg prøve at måle på køleren, når Hydraen viser de 100+.

Webmaster skrev:HVis du overvejer at tage bilen med til track day, bør du montere olie køler - eller start med olie termometer. Du vil blive overrasket over hvor varm olien den bliver!

Hej Christian,

Jeg ikke bare overvejer at tage den med til trackdays, den skal til trackdays så meget som muligt. :-) Vi havde faktisk også tænkt at vi skulle en tur på Nürburgring, den tur er nu skubbet et par uger. Btw. hvis der er nogen der gerne vil med til Nürburgring og køre en forlænget weekend, så sig endelig til! :-)

Nå, men jeg tror jeg vil overveje at få lavet en oliekøler på bilen, alt efter hvor varm olien bliver på turene rundt på Nürburgring.
Jeg har endnu ikke fundet nogen der sælger dem til Mazda MX-5'ere. Hverken FM, Track Dog Racing eller Goodwin Racing gør i oliekølere.

Jeg kom i øvrigt, efter at jeg i går havde nævnt at jeg havde valgt den største intercooler fra FM, til at se på billeder af andre biler med FMII turbo -kit, og andre turbo -kit for den sags skyld.
Jeg lagde mærke til at der ved alle andre var et pænt stykke af indsugningshullet i fronten der var frit. Min intercooler derimod dækker HELE indsugningen. Bare den forskel, at der på andre biler er plads til luftgennemstrømning ved siden af intercooleren, men ikke ved min, kan sikkert forklare en del af problemet.

Det jeg tror jeg vil gøre i første omgang er:
- Købe et "FM Stage 2 fan upgrade" med to stk. ekstra store "SPAL fans".
- Købe en 71 graders termostat - Kan se de har sådan en på www.TrackDogRacing.com (Kuksi: Kan man mon købe den her hjemme?).
- Tjekke om der skulle være aflejringer i topstykke og / eller vandsystemet.
- Instrumenter til overvågning af temperaturer (er på vej).

Senere kan jeg så overveje:
- Oliekøler.
- Anden front med større indsugningshul.
- En anden pulley til ændring af gearing af vandpumpen, så den kører lidt hurtigere rundt.
- Portning af topstykke + ventiler og ventilfjedre.

Mange tak for de mange gode svar, jeg føler mig allerede meget klogere! :-D

Husk: Sig endelig til, hvis der sidder nogen der ude, som skulle have lyst til at tage en lille tur ned til Nürburgring for at gi' den lidt GAS! Så kan vi lige finde ud af hvornår det passer bedst...
Brugeravatar
Piphest

Indlægaf hasse » søn 24. aug 2008 16:57

Det var faktisk vandtemperaturen, jeg tænkte på.
OG uret i bilen ref. samme.
Ok det viser 0 og H, men kan vel give et fingerpeg.
Normalt -alm. temp. -står det jo ca. i midten.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Claus » søn 24. aug 2008 17:46

Jeg går ud fera at du har beholdt bundpladen, den plastik plade der ligge runder motoren \"den er mega vigtig for din køæing\"

Man siger som en hovedregel at alt kørsel under 65/70 grader svarer til at køre med en kold motor - jeg gætter på at du naturligvis har smidt en olie temp måler på bilen. Husk at 100 grader for motorolien ikke er alarmerende og vil du sænke din temp, så smid en oliekøler eller intercoller på den.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Kuksi » søn 24. aug 2008 18:15

@Piphest
Det sidst af dit indlæg er ikke kommet med, p.g.a. det var for langt.
Det jeg tror jeg vil gøre i første omgang er:
- Købe et \"FM Stage 2 fan upgrade\" med to stk. ekstra store \"SPAL fans\".
- Købe en 71 graders termostat - Kan se de har sådan en på www.TrackDogRacing.com (Kuksi: Kan m

Og så lige der hvor du nævner mig :wink:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » søn 24. aug 2008 18:46

Piphest skriver:
\"....Når jeg har kørt en tur og har målt kølertemperaturen med min laptop sat til Hydra styreboksen (har vel at mærke kørt stille og roligt, så turboen stortset ikke hele tiden kører uden tryk), ligger temperaturen mellem 98 og 102 og sommetider er den kortvarigt helt oppe på 106 - 108 grader. .....\"

HVIS det er den rigtige temperatur, der bliver målt, kan den høje vandtemperatur da ikke have noget med turboen at gøre. Eller Hür?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Piphest » søn 24. aug 2008 22:16

hasse skrev:Det var faktisk vandtemperaturen, jeg tænkte på.
OG uret i bilen ref. samme.
Ok det viser 0 og H, men kan vel give et fingerpeg.
Normalt -alm. temp. -står det jo ca. i midten.

Okay, på den måde, sorry. :)
Vandtemp måleren i bilen står bare lodret som om alt er ok., men den tror jeg ikke man helt kan regne med (det er også hvad Andreas og gutterne fra FM siger).

Claus skrev:Jeg går ud fera at du har beholdt bundpladen, den plastik plade der ligge runder motoren "den er mega vigtig for din køæing"

Man siger som en hovedregel at alt kørsel under 65/70 grader svarer til at køre med en kold motor - jeg gætter på at du naturligvis har smidt en olie temp måler på bilen. Husk at 100 grader for motorolien ikke er alarmerende og vil du sænke din temp, så smid en oliekøler eller intercoller på den.

Ja, bundpladen er der stadig og ser intakt ud. Har også læst at den er med til at sørge for optimal køling.
Instrumenterne passede som sagt ikke, men Andreas er ved at finde en løsning.
Intercooler? Jeg har monteret den største intercooler man kunne få hos FM, den kan faktisk ikke være større... ;)

Kuksi skrev:@Piphest
Det sidst af dit indlæg er ikke kommet med, p.g.a. det var for langt.
Og så lige der hvor du nævner mig :wink:

Hej Kuksi,
Jeg spurgte om man mon kunne købe en 71 graders termostat her hjemme. Det ville være lidt hurtigere end at skulle have den fra USA ;)

hasse skrev:Piphest skriver:
"....Når jeg har kørt en tur og har målt kølertemperaturen med min laptop sat til Hydra styreboksen (har vel at mærke kørt stille og roligt, så turboen stortset ikke hele tiden kører uden tryk), ligger temperaturen mellem 98 og 102 og sommetider er den kortvarigt helt oppe på 106 - 108 grader. ....."

HVIS det er den rigtige temperatur, der bliver målt, kan den høje vandtemperatur da ikke have noget med turboen at gøre. Eller Hür?

Det vil jeg jo heller ikke synes, da jeg de gange jeg har målt, stortset her kørt uden ladetryk.
Faktisk har der ikke været den store forskel om jeg har trykket speederen i bund, så den har ladet med 12 PSI eller om jeg har kørt super forsigtigt helt uden boost.
Og som de skriver i bogen "Maximum Boost", så genererer store turboer mindre varme end små. Det var blandt andet derfor Porsche i sin tid brugte et monster af en turbo på deres luftkølede 911 Turbo.
Garrett GT3071R'en som jeg har monteret på min er også en rimeligt stor turbo, som ikke skulle generere den helt store varme (og da slet ikke når den ikke genererer noget tryk), så jeg synes bestemt ikke det skulle være pga. selve turboen.

Hvis jeg skulle gætte på noget, så er det måske nærmere at intercooleren er så stor at den fylder hele indsugningshullet, hvorimod dem jeg har set fra USA, har ca. 10 cm. fri i på hver side af intercooleren, og måske af den vej får noget mere luft end min gør.
Brugeravatar
Piphest

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger