Tik tik tik. Død starter?

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Tik tik tik. Død starter?

Indlægaf MrT » man 21. jun 2010 18:31

Havde gang i bilen forleden, men idag siger den bare tik tik tik når jeg vil starte, uden der kommer liv i den. Har forsøgt at skubbe den en par centimeter i 4. gear men det gjorde ingen forskel.

Batteriet har været tilsluttet oplader for et par uger siden, men er også max et år gammelt.

Er det starteren der er helt død, og er sådan en til at skifte for en tumpe som mig? :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Webmaster » man 21. jun 2010 18:37

\"klikker\" instrumenterne ? I så fald er det nok nærmere et dødt batteri.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Ken » man 21. jun 2010 18:43

Er der strøm på batteriet? Kan du tænde for det lange lys (og se det)?
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf And » man 21. jun 2010 18:45

En mulighed var også tændingsbundstykket, skidt i dette kan medføre at den \"klikker\" og slår ikke igang.

Følg denne guide for at undersøge og evt. afklare denne ting.
http://www.miata.net/garage/CleaningIgnitionSwitch.html
Husk at smøre stumperne med siliconefedt inden du samler dem igen!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf MrT » man 21. jun 2010 22:36

Jeg målte batteriet til 12,05v med slukket motor, så prøvede lige at skubbe den igen i 4. gear, denne gang mærkede jeg den gik over et \"hak\", prøvede så at starte og nu virkede den.

Hvad var der mon galt og kan det ske igen? Noget jeg skal have kigget/ordnet hurtigst muligt eller skal det bare i glemmebogen?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf And » tirs 22. jun 2010 06:36

MrT skrev:Jeg målte batteriet til 12,05v med slukket motor, så prøvede lige at skubbe den igen i 4. gear, denne gang mærkede jeg den gik over et "hak", prøvede så at starte og nu virkede den.

Hvad var der mon galt og kan det ske igen? Noget jeg skal have kigget/ordnet hurtigst muligt eller skal det bare i glemmebogen?

Nu kan jeg ikke huske om du har købt en lader, ellers så gør det.

Jeg kan kun anbefale CTEK laderne som jeg tidligere har rost. Minimum en XS3600 model, som kan købes for ca. 500 kr. Den vedligeholder dit batteri og sikrer det er i topform.

Tændingsbundskykket vil jeg stadig anbefale du kigger på, det kan være slemt.

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Indlægaf MrT » tirs 22. jun 2010 08:27

And - det er netop den oplader jeg har :) Jeg har den tilsluttet mit batteri i en måneds tid af gangen når jeg er ude af landet (arbjede), på \"snowflake\"-indstillingen, efter anbefaling af CTEK. Mit batteri er sådan et GEL fra mx5parts.

Hvorfor tror du der er noget galt med tændingsbundstykket? Giver det mening at den har noget med det at gøre, når det virkede til at problemet blev \"løst\" (midlertidigt måske ;) ) ved at skubbe bilen måske 20cm i 4. gear?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Bent » tirs 22. jun 2010 09:08

Prøv at måle hvormange volt der er, når der er mange strømbrugere tændt, dvs. tænding, radio, lys, blæser. Motor slukket, på et godt batteri, burde det ikke sænke spændningen ret meget. Som udgangspunkt er er 12,05v, ikke meget og kommer du under 11,5v, har dit batteri nok set bedre dage. Hvis du kan få adgang til en batteritester(brødrister), vil det give vished om batteriets tilstand.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf MrT » tirs 22. jun 2010 09:16

Bent, jeg kan prøve om jeg kan låne en batteritester i weekenden. Men det undrer mig da noget hvis batteriet alle skal være dårligt - det er trods alt kun fra september 2009.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Bent » tirs 22. jun 2010 09:46

Det kan være dit specielle brug der tager livet af batteriet.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf MrT » tirs 22. jun 2010 09:47

Det kan godt være :)

Batteriet sidder altid i oplader når jeg er ude, cirka 1 mdr af gangen. Og så går der et par uger hvor den ikke er i oplader, hvor jeg bruger bilen cirka hver anden dag, mere eller mindre.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Viggoman » tirs 22. jun 2010 10:51

Lyder det ikke mere som en hængende startermotor? Ved at skubbe bilen i gear er den faldet tilbage til normal?
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf MrT » tirs 22. jun 2010 10:53

Viggoman skrev:Lyder det ikke mere som en hængende startermotor? Ved at skubbe bilen i gear er den faldet tilbage til normal?

Det har jeg ikke rigtig forstand på :( Håbede lidt på at nogen af jer kunne kaste lys over det (selvom det nok selvfølgelig er svært at diagnosere over nettet) :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf And » tirs 22. jun 2010 13:01

Ud fra min \"simple\" logik så kan jeg slet ikke se at batteriet skulle være belastet synderligt hvis der er en lader på der vedligeholder det ved stilstand. Eneste mulighed er at en celle skulle være klappet sammen, men Viggoman har også fat i en god betragtning med starteren.

Brugeravatar
And

Indlægaf Munk » tirs 22. jun 2010 15:51

Jeg ville kigge på låsecylinderen.

Vi havde engang i citroen bx i familien som også udviklede et periodisk problem med starteren som ikke løste sig på trods af skift af starter og forskellige andre tiltag.

Det var på den måde at nogen gange var der ikke noget problem og på andre tidspunkter var det næsten hvert gang den havde været stoppet. Og det kunne til tider overkommes ved at skubbe bilen i gear, så man troede det skyldtes starteren hang men faktum er nok at man har hevet i rattet i forbindelse med at skubbe bilen og det er dét der afhjalp det.

Det var nemlig først da en af de \"gamle rotter\" på værkstedet havde kigget i tilbage i papirerne og fundet ud af at låsecylindren i rattet var blevet skiftet et par år tidligere, og at det kunne give periodiske problemer med starteren hvis ikke lodnigerne var lavet godt nok.

mht at have laderen tilsluttet i længere perioder skal man kun gøre med med ladere der er beregnet til det. Dvs. typisk en elektronisk lader. En gammel analog lader fra byggemarkedet har en god chance for at koge batteriet tørt og ødelægge det.
[url]
Den nemmeste måde at finde ud af om laderen kan lave float ladning er at måle spændingen der lades med med et multimeter når batteriet er ladet helt op efter ca et døgn. Den bør ikke være over 14,4 volt og gerne 13,5 volt hvis batteriet skal holde længe.

mere info her
http://www.batteryuniversity.com/partone-13.htm[/url]
NB FL 2001 1.8is 6g Sunlight Silver
Munk

Geografisk sted: Aalborg

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger