Jeg har netop købt mig en 1993 Mazda Miata LE (jeg bor i Californien) som sælger har brugt de sidste par måneder på at sætte i stand. Alt i alt står bilen flot, alt virker og den kører fantastisk godt. Men der er en ting der nager mig... jeg har lagt mærke til en lidt underlig raspende lyd som jeg mener kommer fra bagtøjet. Lyden kommer når jeg kører over ca. 40-50 km/t og slipper speederen, uden at koble ud (\"motorbremser\"). Samme lyd kommer når f.eks. jeg kører opad bakke og bilen skal kæmpe lidt for at komme fremad. Lyden forsvinder med det samme når jeg kobler ud, eller hvis jeg giver lige akkurat nok gas til at bilen holder sin hastighed uden at accelerere ret meget. Lyden ændrer sig ikke ifm. med skarpe sving eller lignende, m.a.o. er den lige kraftig om jeg kører ligeud eller ej.
Har I nogen ide om hvad det kan være? Jeg har Googlet lidt, men kan ikke finde noget entydigt svar. Jeg har set flest bud på at det er en gummimanchet der kan være blevet mør, nogle lejer der er ved at gå eller at LSD differentialet er ved at dø.
Tobias (nybagt MX-5 ejer)
PS. Den ser sådan ud: