Rystelser i rattet..

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Rystelser i rattet..

Indlægaf Josko » man 30. apr 2007 14:08

Hej jeg blevet ny bruger/ejer af MX5 NA1990 og er blevet rigtig glad for den. (vejret har jo været fantastisk lige siden jeg har fået den for ca. 14 dage siden)
Jeg har dog et lille problem, der er at når jeg nærmer mig de 110 km/t så begynder den at ryste en del i rattet. Kan dette løses og med hvad? skal jeg få den afbalanceret, lavet en sporing, en tårnstabilisator eller er det bare hvad man kan forvente af en bil der er 17 år gammel?

Mit næste spørgsmål er, kan jeg køre den i vaskehal uden at den bliver våd indvendig eller findes der et sted hvor der er en vaskeplads så man selv kan vaske bilen, jeg er vel ikke den eneste der bor i lejlighed. Jeg mener at kan huske der fandtes sådan nogle steder for et par år siden men har ikke kunne finde nogle i dag.
:roll:
Senest rettet af Josko man 30. apr 2007 19:29, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Josko

Geografisk sted: København

Indlægaf the chicken » man 30. apr 2007 16:44

Prøv i første omgang at få afbalanceret hjulene, det er formentlig det der er galt og det er billigt at få gjort :)

I min instruktionsbog står der at den ikke må komme i vaskehallen...

I øvrigt tillykke med bilen :D
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Martin » man 30. apr 2007 17:46

Der er en fin vaskeplads på Hydro Texaco på Roskildevej i Rødovre.... Det er højtryk, men ikke med ret højt tryk (stor fordel i min verden!!)... der er varmt børsteskum og du kan være meget blid ved din bil...

Du behøver 3-4 poletter hvis du skal gøre det fint og mener de koster 13-15 kr stykket.... det er let og hurigt og ganske blidt for bilen...
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf Josko » man 30. apr 2007 19:27

:oops: Nå jamen så må det jo være derfra jeg kan huske det, har selv boet i Rødovre engang.

Tak for jeres svar, det er godt der findes sådan et forum.

Jeg prøver at køre ned og få afbalanceret mine dæk og håber det hjælper og en tur til Rødovre så den kan blive fin igen.

Fik lige min første hilsen her til aften af en anden MX5 8)
Brugeravatar
Josko

Indlægaf Josko » tirs 8. maj 2007 14:23

Så fik jeg afbalanceret mine dæk, det hjalp slet ikke :(
Er der nogen der køre rundt med tårnstabilisator eller front/rear chassis brace og kunne det tænkes at løse problemet ?

Jeg har i øvrigt handlet lidt småting hos MX5parts og sikke en hurtig levering (2 dage.) det er jo næsten hurtigere end hvis man bestiller noget i DK.
Brugeravatar
Josko

Indlægaf bassman » tirs 8. maj 2007 15:09

Hvis bilen er blevet sænket og efterfølgende ikke er sporet, kan dette resultere i rystelser.
fælgene kan være spændt skæv eller i værste tilfælde skadet.
Har front/rear brace på min, men det bliver bilen bare mere rolig af. Fjerner ikke rystelser. (måske kun lidt)

Rart at du har haft en god oplevelse med MX5parts. Jeg har skrevet til dem flere gange, men aldrig hørt fra dem :|
Valgte at købe fra Chromdesign i tyskland. Leveret til tiden og de er billige med fragt. Bruger DPD.
Brugeravatar
bassman

Indlægaf Josko » tirs 8. maj 2007 16:22

Jeg har ikke fået sænket bilen, men du har måske ret i at fælgene kan være skæve, der er en del skader fra kansten. Men det er måske også lidt meget at købe 4 nye alu for at afprøve.
Du skriver at bilen bliver mere rolig, hvordan rolig? Jeg troede den blev mere stiv :o af at få sat dem på, men det er måske det samme.

Håber lidt på at finde årsagen, der er lidt trist kun at have fornøjels af bilen, når man køre under 100. :?
Brugeravatar
Josko

Indlægaf Webmaster » tirs 8. maj 2007 16:43

Det er et typisk problem på MX-5'ere før 1992!!

Mine rystelser blev afhjulpet lidt af en bøjle på bagtøjet.. Men det der gav mest var da jeg forleden fik skiftet alle bøsninger til den bagerste kræningsstabilisator.. De gamle var ret møre!!!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Josko » tirs 8. maj 2007 17:24

Ok, det lyder som jeg skal prøve med en bøjle, er det sådan en du tænker på http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/362

Det andet lyder lidt som værksted, er det noget der er dyrt? og kan det betale sig at købe delene på nettet og hvilke.

I øvrigt tak for de gode og hurtige svar.
Brugeravatar
Josko

Indlægaf Webmaster » tirs 8. maj 2007 17:29

Josko skrev:Ok, det lyder som jeg skal prøve med en bøjle, er det sådan en du tænker på http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/362

Det andet lyder lidt som værksted, er det noget der er dyrt? og kan det betale sig at købe delene på nettet og hvilke.

I øvrigt tak for de gode og hurtige svar.

Ja, det er sådan en. Når du nu alligevel er i gang, så køb også sådan en her: http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/361

Bøsningerne til kræningsstabilisatoren bagerst er super lettet at skifte... 4 bolte og et u-beslag... Prøv at kigge ind under bilen.

Det er dem her, hvis du kører med standard opsætning: http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/361 Og når man så er i gang, så også foran: http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/815 Det er jo ikke fordi det er den store investering :wink:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Josko » tirs 8. maj 2007 17:45

OK, det prøver jeg.
Brugeravatar
Josko

Indlægaf Mr. Miata » ons 9. maj 2007 18:23

har muligvis selv samme problem med min NA'er fra 1990. Synes først det blev slemt da jeg havde givet dækene det rigtige dæktryk. Hvor meget måtte du slippe for afbalancering? overvejer selv at få det gjort som første mulighed..
Mr. Miata

Indlægaf Josko » ons 9. maj 2007 19:00

Jeg gav 200,- men det hjalp som sagt ikke. Jeg har bestilt de forskellige dele nu og de har sendt dem af sted i dag. Håber lidt på at det når at komme til weekenden, så jeg kan montere/skifte det.
Jeg vender tilbage med resultatet.
Brugeravatar
Josko

Indlægaf Felix » ons 9. maj 2007 21:16

Forsøg evt med dette for at bestemme hvor problemet stammer fra:
Prøv med bilen løftet og hjulene frie at spinne hver fælg rundt - Se efter om dæk evt fælg slår eller buler - Det giver netop de omtalte rystelser ved bestemte omdrejninger og der skal ikke mange mm til før det kan mærkes. En påkørt kantsten kan sagtens bøje en alufælg nok til at det kan mærkes.
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf altid6 » tors 10. maj 2007 08:33

Felix skrev:Forsøg evt med dette for at bestemme hvor problemet stammer fra:
Prøv med bilen løftet og hjulene frie at spinne hver fælg rundt - Se efter om dæk evt fælg slår eller buler - Det giver netop de omtalte rystelser ved bestemte omdrejninger og der skal ikke mange mm til før det kan mærkes. En påkørt kantsten kan sagtens bøje en alufælg nok til at det kan mærkes.

Dette gjorde jeg for en måned siden og fandt straks ud af at begge forhjul havde en bule på indersiden af fælgen, hvilket fik dem til at vibrere. Til Josko, så prøv dette trick og er de skæve eller bulet, så fortvivl ikke, med tanken om at skulle invistere i 4 nye fælge. Tag derimod kontakt til Steve fælgesmeden i Haraldsted ved Ringsted (tlf. 57600276) Han tager 400 kr pr. fælg for at rette dem op og han kan ligeledes for ridser og skrammer til at forsvinde. Han har rygende travlt, så der er cirka 3 ugers ventetid, men har hørt fra mange at han kan lave små mirakler. Jeg håber på at kunne hente mine fælge imorgen :D . Til dem fra Jylland, så ligger der også en fælgesmed i Silkeborg. Kan ikke huske navnet, men de har en hjemmeside.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger