Ikke mere ventilløfter larm!!! :D

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Felix » lør 2. feb 2008 22:50

Det er mit indtryk at med de første fuldsyntetiske olier der kom på markedet - dengang det var forbeholdt racing og ikke rigtigt var sevet ud til almindeligt brug, var det et problem at de ikke kunne blandes med ret meget almindelige mineralsk olie uden at det kunne medføre dannelse af noget klistret stads. Det er imidlertid, så vidt jeg er orienteret, ikke tilfældet mere.
En lille anekdote og krølle på halen på når talen går om mineralolier - Jeg er selv blevet overbevist fuldsyntestik bruger - Jeg havde engang en motorcykel, der før den fik nye stempler og opboret cylindrene brugte så meget olie at der skulle hældes olie på sammen med benzin :o - Da jeg dengang var af den opfattelse at olie er olie og den bliver jo alligevel ikke længe i motoren, so what the heck, hældte jeg ganske almindelig 10W40 mineralsk olie på - Det var billigt og gik fint - alt fungerede - Chokket fik jeg, da jeg skilte motoren ad for at lave renoveringen af den - Gennem det metalgitterfilter der suger olien op fra bundkaret var trukket spaghetti agtige strimler af noget tyk sejt sort slam op fra bundkaret. Resten af motorens inderside var beklædt med tilsvarede slam i et brunt lag - Ja der blev jeg altså overbevist fuldsyntetisk olie bruger og har siden den dag sværget til den type olie og aldrig oplevet noget lignende siden - fuldsyntetisk holder både motoren og sig selv pænt ren i hele levetiden - Er fuldt de ekstra kroner værd - Er iøvrigt suverænt til smøring af værktøj og kabler :D
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » søn 3. feb 2008 10:41

Felix:
Interessant-det med \"tilstopning/strimler\" i oliesien.

MX5'eren har OGSÅ sådden en dims.

Og så er det jeg spørger mig selv: Hvordan ser min si ud?

Hvis den ikke er som en si bør være men mere ligner en tesi, der har været brugt for mange gange uden afvaskning, må det klart have betydning for olietrykket og dermed for smøringen af motoren.

Så nu skal jeg - igen - bruge mit dyrtindkøbte endoskop næste gang jeg skifter motorolie.
(det med tilstopning var bl.a. en af grundene til, at jeg i en anden tråd spurgte om erfaringer med afmontering af oliepumpe/-si)

Er der nogen af jer, der har haft motoren ude, haft bundkarret af, som kan fortælle lidt om, hvordan siens tilstand var? Sammenholdt med kørte kilometer.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » tirs 5. feb 2008 13:21

Dette kunne også være en måde at afhjælpe \"tikke\" problemet på. Det kræver dog lidt arbejde. Jeg har overvejet det nu motoren er ude og toppen skal skilles ad alligevel. Det kunne jo være at ventilløfterne efterhånden var lidt trætte. http://www.miata.net/garage/hla/index.html
http://www.miata.net/garage/hla/cleaning.html
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » tirs 5. feb 2008 13:26

Altid6:
Det er da ikke noget særligt problem (eller er det?) at skrue bundkarret af og kigge på sien.

Jeg er lige ved at \"sige\", det er \"dumt\" IKKE at gøre det.Så får du samtidig renset de rør, der er i sumpen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » tirs 5. feb 2008 13:34

hasse skrev:Altid6:
Det er da ikke noget særligt problem (eller er det?) at skrue bundkarret af og kigge på sien.

Jeg er lige ved at "sige", det er "dumt" IKKE at gøre det.Så får du samtidig renset de rør, der er i sumpen.

Ingen tvivl om at der skal renses de steder, men inden at jeg faldt over disse 2 links på miata.net, havde jeg ikke overvejet at skille ventilløfterne ad og rense dem. Men det kan åbenbart være en meget god ide at renset dem.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf the chicken » tirs 5. feb 2008 14:40

\"Den sorte død\" som fænomenet kaldes sås oftere før i tiden, og som regel fordi man brugte alt for billig olie...

Så sørg for at olien opfylder de specifikationer den skal ha, så dør den næppe af hverken mineralsk eller syntetisk :)
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Viggoman » tirs 5. feb 2008 16:05

Kan du ikke hekse sådan en fætter her på din oliekøler:

http://ravenwingperformance.homestead.c ... Valve.html
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Freestyler » ons 6. feb 2008 13:04

hasse skrev:Er der nogen af jer, der har haft motoren ude, haft bundkarret af, som kan fortælle lidt om, hvordan siens tilstand var? Sammenholdt med kørte kilometer.

Yep.
Min 1,6'er havde gået knap 100K km -og over halvdelen af dem med turbolader på, da jeg hovedrenoverede motoren.
Sien til 'pick-up røret' på oliepumpen var fuldstændig som ny. Der sad ikke det mindste snask eller noget i den.

Og til info: Har man motoren ude og bundkarret af, så er det en rigtig god idé at skrue de to bolte som holder oliepumpens pick-up rør ud. Give dem en gang Loctite og skrue dem i igen.
Hvis skruerne går løse, suger oliepumpen nemlig falsk luft i stedet for olie. Og det smører altså ikke ret godt.

I værste fald kan røret rasle helt af nede i bundkarret. Og det skulle efter sigende give en meget grim lyd når krumtappen får fat i det.
'93 Brilliant Black, 20 PSI
Brugeravatar
Freestyler

Indlægaf hasse » ons 6. feb 2008 13:26

Rart at vide.
Kan iøvrigt oplyse fgl. i denne tråd (selv om det egentlig hører hjemme et andet sted):
Havde fat i et link (har det ikke present) i miatanet ang. renovering/udskiftning af oliepumpe.

Vedkommende udskiftede (renoverede?) oliepumpen og hvad dertil hører.
Det gav ham kun en gevinst på en ½ bar.
Han var godt sur over, at al det arbejde ikke gav mere.

PS.:
Han har nok ikke foretaget compressios/leak-down test, før han gik igang.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » ons 6. feb 2008 13:56

Her er linket:

http://www.miata.net/faq/faq3.html

se:

\"My oil pressure gauge reads low - around 15psi at idle. What's wrong?\"

Så det var ikke en gang ½ bar han fik ud af det.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Tore » ons 30. apr 2008 11:09

Æv - nu tikker den igen! QMI Motorbehandlingen virkede kun en 10-15.000 km. Tænkte om jeg skulle prøve noget Zink dialkyldithiophosphate (ZDDP) som Claus skrev om. Problemet er bare at jeg ikke kan finde produkter der indeholder dette vidundermiddel. Jeg kan heller ikke finde det som \"rent\" additiv. Er der mon nogen der kender sådanne produkter?
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Geografisk sted: Østjylland

Foregående

Tilbage til Problemer og løsninger