Varmeproblem efter montering af FMII Turbo

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf hasse » man 25. aug 2008 16:34

Det må FM kunne svare på.

Før I går i detaljer om de respektive tal ved diverse rpm, så vær opmærksom på, at tallene - efter min opfattelse - skal korrigeres.

Udgangspunktet må (?) være, hvad tændingen stilles på ved \"idle\" dvs. ca 850.

JEG personligt, aner ikke noget om turbo, men jeg mener at kunne huske, at tændingen sættes til -6 gr.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » man 25. aug 2008 16:37

Og noget helt andet er så om det virkelig kan have den betydning for udvikling af varme.
Tvivler.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Piphest » man 25. aug 2008 16:38

hasse skrev:Og noget helt andet er så om det virkelig kan have den betydning for udvikling af varme.
Tvivler.

Det håber jeg de kan svare på hos FM ;)
Men endnu har de ikke nævnt det som en mulighed.
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest

Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Viggoman » man 25. aug 2008 16:46

Faldt over denne beskrivelse om sammenhæng mellem tændingstidspunkt og varmeafgivelse:
\"
Ignition timing deals with the time at which ignition occurs during the compression stroke. Retarded timing ignites the air/fuel mixture closer to maximum compression than advanced timing. Higher compression at the point of ignition means hotter temperatures form the burning of the air /fuel mixture and this translates into a hotter running engine.\"

Det kan godt hænde at det er her hunden ligger begravet. Det bliver interessant at se hvad FM siger til din log.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » man 25. aug 2008 16:58

Ja så er det det med at holde begreberne adskilt.
Hvornår er tændingen advanced?
Hvornår er den retarded?

Har set flere på Miatanet, der roder rundt i dette.

Varmeudviklingen ved eksplosionen- undskyld jeg mener forbrændingen! - er nok nogenlunde den samme i de forskellige scenarier.

Det er kompressionen, der gi'r udgangspunktet for varmeudviklingen og så kommer forbrændingen oveni ---tror jeg.
Senest rettet af hasse man 25. aug 2008 17:16, rettet i alt 1 gang.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Piphest » man 25. aug 2008 17:03

Viggoman skrev:Faldt over denne beskrivelse om sammenhæng mellem tændingstidspunkt og varmeafgivelse:
"
Ignition timing deals with the time at which ignition occurs during the compression stroke. Retarded timing ignites the air/fuel mixture closer to maximum compression than advanced timing. Higher compression at the point of ignition means hotter temperatures form the burning of the air /fuel mixture and this translates into a hotter running engine."

Det kan godt hænde at det er her hunden ligger begravet. Det bliver interessant at se hvad FM siger til din log.

Det kan let være det er det der er årsagen til den ekstra varme.

De kører jo også med et noget lavere oktan tal end vi gør her hjemme, så de har muligvis sat tændingen anderledes for at få forbrændingen varm nok, hvilket så giver en lidt for varm forbrænding med vores 99 oktan her hjemme... Giver det ikke mening? Jeg har jo fået basis -konfigurationen til styreboksen af dem.
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest

Indlægaf Viggoman » man 25. aug 2008 17:08

Som jeg forstår det: retarded (forsinket) er efter det statiske tændingstidspunkt. Advanced er før.

Jo højere kompressionen er når benzin/luft antændes jo højere temperatur brænder det med. Så vidt jeg kan gennemskue...
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Bent » man 25. aug 2008 20:04

Den tænder godt nok tidligt :o , på min linkbox, sætter man først tændningen til 10 grader ved tomgang, også klarer den selv resten.

Den (din) burde tændingsbanke !!
Er det en bankesensor der giver de mærkelige værdier ved 2300 omd?
En meget tidlig tænding, giver en varm forbrænding.

mht. extra køling- der er plads til to standard ventilatorer, lige til at montere, beslagene er der allerede.
nå, ja jeg havde glemt, at du har skiftet køler :oops:

mht. portning af top, er vel ikke rigtig nødvendigt, når du har en \"boostskrue\" der kan give det samme hvis den får et lille vrid :D
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf BB » man 25. aug 2008 20:20

Piphest skrev:De kører jo også med et noget lavere oktan tal end vi gør her hjemme,

Det er ikke rigtigt. I USA så er det et andet tal der angives end det vi kender fra Europa (og det meste af kloden).

Vores angivelser er RON værdien, mens i USA er det et gennemsnit af SAE og RON. En tommelfingerregel er, at trækker ca. 5% fra for omregne fra EU til US angivelse. Altså:

99 = 94
95 = 90/91

Det skal dog siges der bruges benzin med lavere oktan tal i bjergene, men jeg går ud fra du tænker på USA gennerelt.
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf Piphest » man 25. aug 2008 20:48

BB skrev:
Piphest skrev:De kører jo også med et noget lavere oktan tal end vi gør her hjemme,

Det er ikke rigtigt. I USA så er det et andet tal der angives end det vi kender fra Europa (og det meste af kloden).

Vores angivelser er RON værdien, mens i USA er det et gennemsnit af SAE og RON. En tommelfingerregel er, at trækker ca. 5% fra for omregne fra EU til US angivelse. Altså:

99 = 94
95 = 90/91

Det skal dog siges der bruges benzin med lavere oktan tal i bjergene, men jeg går ud fra du tænker på USA gennerelt.

Hmmm, jeg mener det var Jeremy fra FM, som fortalte at deres benzin havde signifikant lavere oktantal i forhold til europa. Han sagde at deres "pump gas" var 93 (om det så svarer til 98 oktan her hjemme ved jeg ikke).
Damn, så gad jeg da godt prøve deres 105 oktan "race gas" ;)
Brugeravatar
Piphest

Indlægaf Piphest » man 25. aug 2008 21:12

Bent skrev:Den tænder godt nok tidligt :o , på min linkbox, sætter man først tændningen til 10 grader ved tomgang, også klarer den selv resten.

Min er også 10 grader ved tomgang.

Bent skrev:Den (din) burde tændingsbanke !!
Er det en bankesensor der giver de mærkelige værdier ved 2300 omd?
En meget tidlig tænding, giver en varm forbrænding.

Der er i hvertfald en bankesensor og Hydra boksen kan selv justere tændingen hvis motoren tændingsbanker, så det kan godt være det er det der giver de underlige værdier. Men jeg har endnu ikke set skyggen af banken når jeg har logget. Hvorfor mener du den burde tændingsbanke?

Bent skrev:mht. extra køling- der er plads til to standard ventilatorer, lige til at montere, beslagene er der allerede.
nå, ja jeg havde glemt, at du har skiftet køler :oops:

Jeg ser lige om det bliver nødvendigt med ekstra blæsere, men ellers er noget af det næste jeg gør, at købe en FM stage 2 fan upgrade.

Bent skrev:mht. portning af top, er vel ikke rigtig nødvendigt, når du har en "boostskrue" der kan give det samme hvis den får et lille vrid :D

Ja, det var også den tanke jeg havde da jeg undlod at bruge de mange ekstra penge på at porte topstykket. :)
Ja, jeg kan justere ladetrykket via Hydraen. Jow jow, den boks kan mange spændende ting - den har fx også "launch control" og en "antilag" -funktion (men det bliver vist på et senere tidspunkt jeg skal til at lege med det). ;)
Brugeravatar
Piphest

Indlægaf Kuksi » man 25. aug 2008 22:11

Sad faktisk og søgte seriøst om oplysninger om Hydra boxen, da jeg stødte på denne form for tuning.

http://videos.streetfire.net/video/Leaf-Blower-Bolt-on-Dyno_7514.htm
Hvis det går helt galt så sælg FM stumperne for et symbolsk beløb til mig, og køb sådan en \"bladblæser\". De kommer måske endda på tilbud her i efteråret. :D

Har fået læst om Hydra ECU'en, den kan jo det hele. 8)
Du skal bare lige have justeret det hele ind. Se så her hvad der venter dig.
http://videos.streetfire.net/video/Mazdaspeed-Miata-with-ECU_41481.htm
Kan ikke få det til mere end 5 sek til 100. Det rækker da...
Senest rettet af Kuksi man 25. aug 2008 22:58, rettet i alt 1 gang.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Bent » man 25. aug 2008 22:41

Bent skrev:Den (din) burde tændingsbanke !!

:oops: Det var vist lidt karburatortanker, der kom ind der. :oops:
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Piphest » man 25. aug 2008 22:42

Kuksi skrev:Sad faktisk og søgte seriøst om oplysninger om Hydra boxen, da jeg stødte på denne form for tuning.

Hvis det går helt galt så sælg FM stumperne for et symbolsk beløb til mig, og køb sådan en "bladblæser". De kommer måske endda på tilbud her i efteråret. :D

Har fået læst om Hydra ECU'en, den kan jo det hele. 8)
Du skal bare lige have justeret det hele ind. Se så her hvad der venter dig.
Kan ikke få det til mere end 5 sek til 100. Det rækker da...

Naaaah, så tror jeg hellere jeg vil ha' det her til at virke. Det er så bøvlet at ha' en gut siddende på køleren med sådan en bladblæser ;)

Er det med vilje at du har sat samme link ind to gange?

Hvad var det med 5 sek til 100

Og nu du nævner 0 -100, så var jeg lige ude og prøve at køre en tur med G-Techen. Med turboen sat til 10 psi klarede den 0 - 100 på 5.69 sek.

Uha hvor jeg glæder mig til jeg får løst mit varmeproblem, kørt turboen ind og skruet op for ladetrykket (glæder mig til at se 0 - 100 med turboen sat til 21 psi)! :D
Brugeravatar
Piphest

Indlægaf Kuksi » man 25. aug 2008 23:01

Nej det var ikke med vilje at det var det samme link. Det er rettet nu.

Ja det er helt sikkert at din nok skal blive vildt hurtig.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Problemer og løsninger