Startproblem varm motor - NA 1,6

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf And » søn 2. maj 2010 21:47

hasse skrev:Synes ikke, at det fremgår af tråden, at du har sikret dig, at benzinpumpen kører, opbygger tryk.
Et check frit fra Haynes:
Forbind F/P og gnd i diagnosestikket.
Fjern benzindækslet.
Drej tændingsnøgle til ON (motoren skal IKKE starte/køre).
Nu skulle pumpen være aktiveret, hvilket du skulle kunne høre med et øre til påfyldningsstudsen.

For egen regning:

Tag lige cigaretten ud af munden, før du lytter!!

Det fremgår ikke, fordi jeg har ikke sikret mig det :) Problemet kommer så sporadisk og det er først her til eftermiddag min mistanke (for alvor) er rettet imod brændstofsystemet.

I mellemtiden er der blevet slået græs, støvsuget, vasket gulv og gået en tur med lillemand - så må bilen vente.

God ide den med cigaretten, jeg ryger godtnok ikke, men som fritidspyroman har jeg vel altid ild i et eller andet :lol:
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Bent » man 3. maj 2010 07:15

Nå!!! Du har altså et benzin problem, det burde dianosesystemet ha' gemt, så er det \"bare\" at udlæse det.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf And » man 3. maj 2010 07:26

Bent skrev:Nå!!! Du har altså et benzin problem, det burde dianosesystemet ha' gemt, så er det "bare" at udlæse det.

Hæhæ - det indikeres jo hist og her :)

Men jeg vil med sikkerhed konstatere fejlens årsag og placering inden jeg dømmer noget og skifter stumper i et væk!

Diagnosesystemet i en ældre MX5 må mildest talt siges at være primitivt opbygget. Jeg tror at den næsten kun kan detektere ledningsbrud på punkter hvor den forventer en spænding på et givent tidspunkt. Det er meget få punkter hvor den efter min opfattelse kører en reel sløjfe og evaluerer på de modtagne signaler.

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Indlægaf And » man 10. maj 2010 09:06

Nå en tur til Sverige afslørede så at problemet stadig er der. Men det er dog ikke så udtalt lige nu, 3 - 4 forsøg så starter bilen.

Der bliver dog ikke fejlsøgt i stor stil lige nu, da familiecontaineren står i garagen med en motor der snart er hevet i småstykker for at finde fejlen på den... :?

Brugeravatar
And

Indlægaf hasse » man 10. maj 2010 09:32

Det er islandsk vulkanaske i filtret!!

Iøvrigt er de - islændingene - et mærkeligt folkkefærd:

Først røg de på røven.
Og bagefter forsøger de at brænde øen af.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Mogenz » man 10. maj 2010 09:47

Hasse det var kun den halve sandhed.
Først købte de for ind for alt hvad de havde, så lånte de lidt mere. Så gik de på røven og ønskede ikke at betale tilbage hvad de havde lånt. Da vi ikke gik med til at de ikke ville betale tilbage brændte de øen af.
Tror dog næppe det er vulkanaske der er And´s problem her.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf Lurendrejer » man 10. maj 2010 12:16

Mogenz/Hasse > Hvad var det englænderne skrev? \"Send cash, not ASH.\"
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf Teal » man 10. maj 2010 12:51

Jeg har et bud på hvad det kan være.. Har du tjekket din luftmængdemåler?
Klappen inden i denne er forbundet til en kontakt til at afbryde/tilslutte benzinpumpen når motoren kører eller slukkes..
Prøv ved lejlighed at skille den af og rengøre kontaktflader og kulbaner..
I praksis kan den testes ved at du sætter tænding på bilen, skruer luftfilterkassen af og løfter luftmængdemåleren af..
SÃ¥ kan du se klappen hvis du kigger op under denne..
Du skulle gerne kunne høre benzinpumperelæet klikke når du skubber klappen en anelse åben med hænderne..
Brugeravatar
Teal

Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf And » ons 19. maj 2010 16:57

En tur forbi Andreas fik et sæt andet øjne på problemet - som i øvrigt bliver mindre og mindre udtalt!

I første omgang kunne han hvertfald se at den ene tændspole var ved at brænde af. Nede i \"hullet\" hvor kablet til cylinder 4 sluttes til var der meget, meget, meget sort efter en lysbue og den virkede ikke til at redde.

Jeg har lånt en tændspole og prøver så at bytte for at se om det skulle gøre en positiv forskel.

Derudover er jeg blevet anbefalet at montere en ny vandtemperatursensor på blokken, da denne godt kan drille ved start.

Brugeravatar
And

Indlægaf AS DK » ons 19. maj 2010 18:51

Vel vidende at And er en yderst kompetent fejlfinder vil jeg alligevel bidrage til løsning af tændingsproblemer. Du har jo for nyligt haft ventildæsklet pillet af.
Jeg havde et minimalt hul i ventildækselpakningen ved et af tændrørshullerne. Det betød at der ved hård kørsel kunne trænge olie ud i tændrørshullet og give udsættere. Olien fordampede efterfølgende af motorvarmen.
Det var selvfølgeligt Andreas, der straks fandt fejlen :lol:
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf And » ons 19. maj 2010 20:04

AS DK skrev:Vel vidende at And er en yderst kompetent fejlfinder vil jeg alligevel bidrage til løsning af tændingsproblemer. Du har jo for nyligt haft ventildæsklet pillet af.
Jeg havde et minimalt hul i ventildækselpakningen ved et af tændrørshullerne. Det betød at der ved hård kørsel kunne trænge olie ud i tændrørshullet og give udsættere. Olien fordampede efterfølgende af motorvarmen.
Det var selvfølgeligt Andreas, der straks fandt fejlen :lol:

Ja den har jeg også kigget på den der - der har også været en lille olielækage ved cylinder 4, den er dog væk nu! Men motoren har ingen udsættere, det er kun enten/eller om den starter efter at have kørt et stykke tid og så bliver stoppet igen.

Dog vil jeg da sige tak for inputtet og det kunne være nyttigt i en anden situation.

Jeg har lige skiftet tændspolerne og kørt en test tur, desværre var start problemet der stadig, bilen skulle bare holde med slukket motor ca. 2 minutter, så var der bøvl.

Men jeg har dog gjort mig den observation at det virker som om at i de tilfælde hvor motoren ikke vil slå igang, så skal jeg bare prøve igen og så træde speederen mellem 1/3 og 1/2 ned og så slår den igang med det samme. Det vil jeg lige prøve igen et par gange, men jeg begynder så småt at overveje at fejlsøge på den del af reguleringen der har med "varm" start at gøre.

@Teal - luftmængdemåleren vil også blive tjekket!

Brugeravatar
And

Foregående

Tilbage til Problemer og løsninger