Første opstart af ny renoveret motor

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf altid6 » fre 4. jul 2008 07:42

Min teori virkede ikke :( . Gjorde motoren godt varm og derefter tilsatte en additive til olie for at rense sytemet. Så fik den lov at køre i 20 minutter, hvorefter olien blev skiftet til en tyndere olie. Derefter fik den lov at køre 20 minuter igen ,så den nye olie kunne blive pumpet godt rundt i systemet. Og resultattet..................Ingen forskel overhoved, lyder stadig som en dieselhakker af en fiskekutter. Hmm har tjekket alt igennem igen. Tomgangen er stillet, tændingen er stillet, olietrykket er fint, der er ingen utætheder nogen steder, kølingen virker fint, kobling (skal dog lige vende mig til den sportskobling) og gear virker fint. Den køre også, men ved ikke hvordan trækket er i den, da jeg ikke højere op end 3000 omdrejninger. Jeg har jo sat lettere svinghjul på og har hørt nogle steder om at den kan larme eller give mere lyd fra sig end et tungt. Hvordan er denne lyd???? Først troede jeg at det var en løs eller utæt vakuumslange, men da jeg lyttede nærmere kom det nede fra svinghjulet af , så ved ikke om det bare skal sige sådan.
Når men jeg er træt af de ventilløftere, det er dem der gør at min motorombygning ikke virker færdig. Prøvede at lytte til udstødnings løfterne og det lyd som om at det var 4-5 stk. ud af 8 der tikkede, samtidig virker det som om at det ikke er alle ventiler der åbner ordentlig (måske pga. løfterne). Bliver nød til at få et trænet øre fra en mekaniker til at lytte til motoren, for at få en klar diagnose, så jeg ved hvad der skal gøres for at få motoren på rette kurs. Lige nu er jeg lidt træt af at det ikke virker optimalt.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf altid6 » fre 4. jul 2008 10:39

Så er dommen over motoren kommet. Var hos mekanikeren med bilen, så han kunne lytte lidt til den og der var ingen tvivl. Nogle af ventilløfterne var færdige, hvilket bevirkede, at knasterne fik dem til at klikke, at løfterne ikke fik presset ventilerne ordentlig ned og derved gav et dårligt flow igennem topstykket. Grunden til at den er meget ustabil i tomgang. Så nu køber jeg 16 nye ventilløftere, kan lige så godt skifte alle sammen. Snakkede også lidt med ham omkring syn, da han også udføre om syn. Hverken synlige knasthjul eller konisk luftfilter er noget som en MX-5 skal kunne blive dumpet på til syn.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » fre 4. jul 2008 11:18

Rart at komme til en afklaring.

4-5 ud af 8 er jo også meget. Og på en måde mere, hvis der ganges op.

Men det kan alligevel undre én, at den ikke klikkede ligeså meget før renoveringen.

Ok. Løfterne er også renset, men hvorfor skulle det egentlig give mere \"klik\". Tværtimod(?).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » fre 4. jul 2008 11:33

Ja bare jeg viste det Hasse, men der sker nogle forunderlige ting engang imellem. Nu bliver ventilløfterne ihvertfald skiftet også håber jeg på at motoren er i vinkel :wink: .
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » fre 4. jul 2008 11:42

Bare det bliver iorden.

Men der jo en gang noget med gamle huse og (forholdsvis) gamle biler!!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » tirs 15. jul 2008 08:58

Lidt nyt om bilen.
Ventilløfterne er stadig ikke skiftet, da jeg ikke kan begribe hvordan de kan larme nu og ikke gjorde det inden renoveringen af motoren. Men larmer det gør den, bilen lyder som en symaskine. Har snart prøvet mange ting men intet ser ud til at hjælpe. Har kørt omkring 300 km i bilen nu, har skiftet olie 3 gange, sat nyt oliefilter i 3 gange (alle selvfølgelig originale købt hos Mazda) og har prøvet 3 forskellige olier (alle Castrol). Nu køre jeg på 15W-40 igen efter anbefaling fra Andreas. Jeg har brugt forskellige mirakelkure og lavet engineflush på motoren, for at få renset ventilløfterne. Jeg har lyttet og lyttet med øre og skrutrækker og jo lyden kommer fra topstykket (knaster imod ventilløftere). Jeg har tjekket samtlige ventilløfterer imod knaster med et 0.03 mm følerblad og der var intet mellemrum imellem dem. Jeg har trykket på alle ventilløfterne med fingerne og 8 ud af 16 kunne jeg komprimere (2 i indsugningssiden og 6 i udstødningssiden) men ved ikke om det betyder at de er færdige. Der er fint med olie i topstykket, så olien kommer rundt som den skal, men forstår ikke hvorfor de løftere ikke bliver fyldt, så de vil holde op med at tikke. Næste trin bliver når jeg modtager min pakke fra Moss, hvor der er en bøtte Wynn´s HLA treatment med. Så må jeg prøve det mirakelmiddel (men det virker sikkert heller ikke). En anden mulighed for at få løfterne til at blive pumpet op er at skyde bilen af og give den nogle omdrejningen. Det er jeg dog ikke meget for med en ny bygget motor der lige skal køres til, så den har max. været oppe på 3500 rpm. Puha det er godt nok frusterende det her, efter så langtids venten også have sådanne et forholdsvist harmløst, men meget latterligt problem. Den 7 august have Andreas en tid, så køre jeg derover og for et sundhedstjek af motoren, hvis problemet stadig ikke er løst. Hvis i møder en sort symakine på 4 hjul, så husk at hils :wink:
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » tirs 15. jul 2008 09:24

Har du prøvet at stille på takthjulene?
Umiddelbart skulle det vel ikke ha' noget at SIGE!- Og dog.
Men prøv alligevel.

Prøv f.eks.:
Intake 2 gr. advanced.
Exhaust 2 gr retarded.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » tirs 15. jul 2008 09:31

Tjo alt er et forsøg hver. Køre du ikke med 3 grader på begge hjul???
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » tirs 15. jul 2008 09:43

Jo.
Men det er det med Bipes'en.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » tirs 15. jul 2008 09:55

Okay. Har ikke ville stille på dem endnu, fordi jeg gik udfra at når de blev sat på, fungerede de som de gamle hjul. Når motoren så gik som den skulle i neutral indstilling, kunne jeg begynde at lege med andre indstillinger.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » tirs 15. jul 2008 10:25

Du skriver, at du har prøvet med et følerblad 0.03 mm.
Tanner skriver, at der er slitage, hvis der kan komme et følerblad på 0.015 inch = 0.38 mm.
(Den slitage må bl.a. vedrører slitage på selve HLA'en og eller knastakslen.)

Så hvis det virkelig er et følerblad på 0.03 mm, du har brugt, er det ihvertfald ikke dér, slitagen er.

Haynes 2A-10 står der, at hvis de kan trykkes ind er de slidt og skal/bør udskiftes.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » tirs 15. jul 2008 11:20

Vedr. takthjulene.
Jeg deler din opfattelse.
Men der er lige det med, at din dyt får mere luft ind/ud.
Men jeg har også selv umiddelbart svært ved at se, hvad det skulle have med tikken at gøre.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » tirs 15. jul 2008 12:05

Jeg har været ude i tanker om at det er portningen eller de fræsede ventiler som kunne bidrage til symaskine lyden. Men på den anden side.......Hvorfor i alverden skulle portning eller fræset ventiler have noget med ventilløfterne at gøre!!!!!!! Har man hørt om en tikkende lyd fra en ventil, når den går ned i ventilsædet ???
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf Viggoman » tirs 15. jul 2008 13:42

Jeg hælder mest til at de 8 HLA'ere du kan klemme sammen er \"døde\". Det fremgår som Hasse nævner af Enthusiats Manual samt dette link: http://www.miata.net/garage/tsb/tip_1_0595.html

Har du endvidere fulgt denne beskrivelse da HLA'erne blev renset? Specielt den sidste del, punkterne 8-11? http://www.miata.net/garage/hla/cleaning.html

En mulighed kunne være at der var blevet fanget noget luft i HLA og de dermed ikke kan pumpes fuldt op med olie. De er jo ikke født med automatisk udluftning.....

Under alle omstændigheder tror jeg ikke du kommer uden om at flå knasterne og HLA'erne ud igen :(
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf altid6 » tirs 15. jul 2008 15:05

Ja må nok bide i det sure æble og have alle løfterne ud igen......... Lidt ærgeligt, men sådan er det jo. Heldigvis er det jo ikke de sværeste at komme til og stadig begrænset, hvormeget der skal skilles ad for at få dem ud. Nu ved jeg da hvad weekenden skal gå med :wink:
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Foregående

Tilbage til Problemer og løsninger