Hvad skal man bruge sit reservehjul til?

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Hvad skal man bruge sit reservehjul til?

Indlægaf And » tors 27. mar 2008 14:51

Hej

Da jeg mistænker et af mine vinterdæk for at lide af en sivepunktering vil jeg lige pumpe lidt luft på det oppe ved mit arbejde. For at få plads til den originale 14\" fælg i bagagerummet tager jeg mit reservehjul og bemærker at jeg kun lige kan få dækket på plads.

Så tænker jeg, hvad gør jeg hvis jeg punkterer med mine 205/45-16 sommerhjul, tvivler stærkt på at jeg kan mokke et af dem i bagagerummet. Derfor kan man jo ligeså godt købe et dækreparationskit med latexmasse og kompressor i stedet, for efterlade hjulet ønsker jeg heller ikke!

Der er f.eks. sæt som disse her, nederst på siden:
http://www.schmiedmann.com/DisplayProdu ... &DummyId=0

Alternativt har jeg set at VW har nogle små kompressorer i deres biler, der ikke fylder meget, men de skal nok findes ved en hugger.

Hvad har I andre gjort?

EDIT: Jeg fandt lige dette her sæt - kan endda fås via www.amazon.com for små 18 USD
http://www.slime.com/product_122_Smart_ ... (SS-PDQ_06).html
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Tore » tors 27. mar 2008 16:39

Jeg har lagt mit reservehjul og donkraft på en hylde i garagen, og lagt en dåse dækfix fra Biltema i bagagerummet istedet.

http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=633&iItemId=82856
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » tors 27. mar 2008 17:06

Har sørget for at købe en bil, hvor resrvehjulet var smidt væk. :lol:

T.Hansen har leveret en dåse \"dækfix noget\", som jeg har viklet en klud om. Den ligger så fast og trykt i bagagerummet, og kommer nok aldrig i brug.
Kan slet ikke huske hvornår en af vores biler sidst har været punkteret.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf Danny » tors 27. mar 2008 17:28

Jeg har også taget den ud, donkraften og hjulnøglen kører jeg dog stadig med :?

5'eren har ikke været punkteret i de fire år jeg har haft den, men kærestens 306'er punkterede i februar og jeg formåede at sprænge dækket på svigerfars trailer 2 gange på en måned :D
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf JK » tors 27. mar 2008 19:09

Jeg køre rundt med det hele, derudover så har jeg en trekant, lidt værktøj og startkabler. Men vigtigst af alt så en brændslukker, når man først har hjulpet en stakkel som står i en grøftekant og prøver at slukke en motorbrænd med en ½L Cola, så glemmer man aldrig at medbringe sådan en :o

Men jeg er enig i at der er som sådan ingen grund til at køre rundt med reservehjulet, det er bare ekstra vægt. Til gengæld tanker jeg sjældent mere end 20L benzin på, da jeg synes den er meget vægtfølsom - men det kunne være jeg også skulle overveje at tømme bagagerummet og skifte reservehjulet ud med sådan noget \"dækfix\" :) Men brændslukkeren går jeg ikke af med!
Pinligt nok så tror jeg allerede jeg har noget \"dækfix\" liggende et eller andet sted i bagagerummet :lol:
NA 1,6 ´90 - \"ham som har haft mest legetøj når han dør, har vundet.. \" :twisted:
Billede
Brugeravatar
JK

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf And » lør 5. apr 2008 17:09

JK skrev:Jeg køre rundt med det hele, derudover så har jeg en trekant, lidt værktøj og startkabler. Men vigtigst af alt så en brændslukker, når man først har hjulpet en stakkel som står i en grøftekant og prøver at slukke en motorbrænd med en ½L Cola, så glemmer man aldrig at medbringe sådan en :o

Hehe - det kan jeg godt følge dig i, har en ildslukker i pendlerraketten og skal vist også have en smidt i MX'eren. Meeen nu er jeg nok også ekstra miljøskadet da jeg også arbejder som deltidsansat brandmand i min fritid, så ildslukker det skal man da ha'!

Har en gang reddet fire polakkers ejendele da jeg slukkede en brand i deres campingvogn, på motorvejen, med en 2 kg pulverslukker. Lærte i øvrigt samtidigt, at når man ligger under en campinvogn og fyrer en pulverslukker af, så skal man IKKE ligge i modvind - jeg var PÆNT hvid bagefter :lol:

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Indlægaf MrT » tors 10. apr 2008 09:16

And skrev:Har en gang reddet fire polakkers ejendele da jeg slukkede en brand i deres campingvogn, på motorvejen, med en 2 kg pulverslukker. Lærte i øvrigt samtidigt, at når man ligger under en campinvogn og fyrer en pulverslukker af, så skal man IKKE ligge i modvind - jeg var PÆNT hvid bagefter :lol:

Lå du under selve den campingvogn der var ild i? Forklar gerne nærmere :D

Jeg har hørt at de har dåser til at fixe punkteret dæk med, er noget snask. Det virker formentlig, men at ens fælg/dæk bliver ret grisset til indvendigt pga det man puster ind, der skal "lappe". Det passer måske ikke, eller er ikke noget problem (mere) ?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf JK » tors 10. apr 2008 16:31

MrT skrev:
And skrev:Har en gang reddet fire polakkers ejendele da jeg slukkede en brand i deres campingvogn, på motorvejen, med en 2 kg pulverslukker. Lærte i øvrigt samtidigt, at når man ligger under en campinvogn og fyrer en pulverslukker af, så skal man IKKE ligge i modvind - jeg var PÆNT hvid bagefter :lol:

Lå du under selve den campingvogn der var ild i? Forklar gerne nærmere :D

Jeg har hørt at de har dåser til at fixe punkteret dæk med, er noget snask. Det virker formentlig, men at ens fælg/dæk bliver ret grisset til indvendigt pga det man puster ind, der skal "lappe". Det passer måske ikke, eller er ikke noget problem (mere) ?

Jeg har prøvet det og det jeg brugte skummet ud over det hele, men det holdt tæt til jeg fik en lap i - men hvis man køre på en kantsten eller af anden årsag flår sit dæk holder "dæk-fix" ikke :?
NA 1,6 ´90 - \"ham som har haft mest legetøj når han dør, har vundet.. \" :twisted:
Billede
Brugeravatar
JK

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf And » tors 10. apr 2008 20:43

MrT skrev:Lå du under selve den campingvogn der var ild i? Forklar gerne nærmere :D

Ja jeg lå faktisk under campingvognen der var ild i!
En miljøskade forsaget af brandmandens ABC - Opsøg ilden og træng så langt frem som det er muligt (og forsvarligt) :roll:
Ej der var udbrudt brand i og omkring det ene hjul, så for at komme til at slukke branden omkring tromlen og ophæng under vognen kravlede jeg ind under den og rettede pulverslukkeren direkte mod det der var brand i.

JK skrev:Jeg har prøvet det og det jeg brugte skummet ud over det hele, men det holdt tæt til jeg fik en lap i - men hvis man køre på en kantsten eller af anden årsag flår sit dæk holder "dæk-fix" ikke :?

Det er helt korrekt, slår du fælgen skæv eller flænser dækket er alle de dækfix kit ikke en SKID bevendt... Men hvis jeg får brug for at skifte et hjul på min bil aner jeg ikke hvad jeg skal gøre af mit hjul - bagagerummet tager ikke lige så let imod en 16" alufælg!

PT. sidder der dog stadig reservehjul i bilen, just in case... :?

Brugeravatar
And

Indlægaf Philipdam » tors 10. apr 2008 22:20

And, så er der ikke andet at gøre end at smide det på skødet af kærsten, eller hunden (som der nogle gange i mit tilfælde sidder på passager sædet) . :b .. Har selv 17 tommer sutter, så dem er der sku ikke plads til! :D ..
Philipdam

Indlægaf MrT » tors 10. apr 2008 22:39

jeg har slet ikke noget reservedæk til min mx5, så må hellere finde noget dækfix og en jumper til batteriet, så der er lidt ragelse til bagagerummet :)

har sådan en europæisk SOS Roland forsikring til autohjælp, mon ikke de kommer ud hvis man flænser dækket...
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf And » man 23. nov 2009 15:00

SÃ¥ bliver det ikke meget billigere at skrotte reservehjulet!

Kvickly sælger SLIME dækreparations kit for 149,95 i denne uge -
jeg købte lige et ekstra sæt mens jeg var der :)

http://www.nettorvet.dk/show_product.as ... id=6071200

Brugeravatar
And

Indlægaf hasse » man 23. nov 2009 17:39

Det ser og lyder smart.
Så må man bare håbe, at der er trykluft til rådighed i \"no-where-land\".
Læs: En øde motorvej, hvor man holder med sin MX'er.
Men selvfølgelig: Det kan da være, at man - også - har en af de der 12 volt dimser i bagagerummet..
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » man 23. nov 2009 18:05

Hvis ikke pumpen følger med til den pris, er det et dårligt tilbud.

På den hjemmeside de henviser til kan det købes til 99,-

111722 lappegele til dæk uden slange,473 ml. 5708539117224 99,00
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf And » man 23. nov 2009 20:14

Det er et samlet kit - jeg har to af dem nu :)

Der medfølger en velfungerende (om end støjende) kompressor. En flaske \"dæk-snot\" og diverse småting og værktøj til bla. ventilkegler og indføring af væsken i dækket. Alt i alt er hvad man skal bruge i en en pakke der optager noget mindre plads i bagagerummet og (især for puritanerne) vejer noget mindre end reservehjulet.

Brugeravatar
And

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger