Hopperi i MX5, fælg problem?

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Hopperi i MX5, fælg problem?

Indlægaf UlrikK » ons 21. maj 2008 15:30

Jeg har et lille problem med min MX5, når jeg kører 58km/t hopper den som om den kørte på en pukkelpist. Det er kun ved den hastighed, ellers kører den perfekt. Det kommer ikke gradvis, det er ikke afhængigt af gear og er der også hvis jeg kobler ud.

Jeg fik bilen sporet idag, hvilket faktisk godt kunne mærkes. Det hjalp dog ikke på \"hopperiet\", men han bemærkede en lille skade på den ene fælg / dæk. Kunne det være årsagen til problemet? Umiddelbart ser der ikke ud til at være noget galt med ophænget.

Hvis fælgen er / kan være årsagen, vil det så ødelægge noget at køre indtil dækkene er \"slidt op\" (regner ikke med det drejer sig om vildt mange kilometer)?

Et lille bonus spørgsmål: Min bil har kørt 82.000 og er 9 år gammel, den har ikke fået skiftet tandrem endnu. Er det en god ide at skifte den hurtigst muligt (alderen taget i betragning), eller kan jeg vente til de foreskrevne 90.000 km?
UlrikK

Indlægaf KjaLLe » ons 21. maj 2008 16:45

Hvis bilen er 9år gammel og aldrig har fået skiftet tandrem, ville jeg få den udskiftet med det samme..

Og mht. hopperi'et så kan en lille skade i den ene fælg, sagtens få bilen til at hoppe, men hvis du ikke har mange km. tilbage i dækkene, ville jeg nok bare køre videre med det.. Så må du jo bare undgå at køre de ~58km/t, for det er skide belastende med sådan noget hopperi :lol:
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf altid6 » ons 21. maj 2008 16:59

Prøv at løft forenden af bilen og drej hjulet rundt, så ser du hurtigt om der er en skævhed eller skade på fælgen. Sådan 4 nye fælge kan være dyre, men der er steder hvor man kan få rettet fælge op for rimelige penge. Ved det kan lade sig gøre i Silkeborg og i Haraldsted ved Ringsted. Havde samme problem, men fik repareret skaden og nu er det væk.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Martin » ons 21. maj 2008 18:36

Du skal ikke være bekymret for tandremmen, da MX-5'eren er bygget på en måde så selvom tandremmen skulle gå i stykker ødelægger det ikke motoren. Du kan dog ikke køre videre ved egen hjælp og skal således ha' fragtet din bil til værksted osv. men motoren tager altså ikke skade af det.

mht til hopperiet syntes jeg at kunne huske noget om at mazdaen har en svaghed ved en bestemt hastighed (det har alle objekter iøvrigt), da den kan gå i \"selvsving\". Ved dog ikke lige hvad kuren kan værre, men måske et par nye dæk (og afbalancering), og evt nye fælge ville være en god idé. -Er det de originale fælge du har på?
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf UlrikK » ons 21. maj 2008 21:11

Tak for de gode svar :-)

Kjalle det er netop hammer generende med det hopperi. Det sjove er at jo mere man prøver at undgå de 58 km/t, jo mere ender man med at ramme den hastighed hver gang. Mht. dækkene er den nuværende dybde på ca. 6mm, så de burde kunne holde lidt endnu. Har dog overvejet at skifte dem alligevel da jeg ikke har meget fidus til mærket (Hankook). De kører dog umiddelbart fint, så er nok bare fordomme.

Altid6 lyder godt. Ringsted ligger nok tættest på mig, selvom jeg jo kunne kombinere Silkeborg med ferien. Har dog også mulighed for en helt ny fælg til ca. 1500.-, da de ikke er udgået endnu.

Martin tror jeg skubber tandrems udskiftningen lidt så. Vil helst have den over til Andreas (Au2fast) ved 90.000 til et \"stort tjek\", virker til han har styr på MX5'ere. Men der er jo alligevel noget af en tur derover, så det ville være lidt spild at køre to gange.
Mht. fælge er der monteret 18\" med 205/35 dæk på af den forrige ejer. Jeg er dog næsten sikker på det skyldes en skade, mødte en stor firhjulstrækker på en smal vej og endte så med at køre over et dybt hul. Lagde heller ikke mærke til problemet før det lille uheld, så stammer nok fra det.
Har forresten også fået de originale fælge med (15\" monteret med vinterdæk), selvom de ser lidt hærgede ud. Kunne jo være jeg lige skulle prøve og skifte, selvom de måske ikke er i topform burde det vel kunne vise om fejlen ligger i dæk / fælge.
Den er lige blevet sporet idag, men glemte selvfølgelig at få dækkene afbalanceret. Tror dog lige jeg vil få fikset den lille skade først, så er man da helt sikker.
UlrikK

Indlægaf Tante Sofie » ons 21. maj 2008 21:19

Martin skrev:Du skal ikke være bekymret for tandremmen, da MX-5'eren er bygget på en måde så selvom tandremmen skulle gå i stykker ødelægger det ikke motoren. Du kan dog ikke køre videre ved egen hjælp og skal således ha' fragtet din bil til værksted osv. men motoren tager altså ikke skade af det.

Gælder dette både NA og NB modeller?
Beklager evt. gentagelser af tidligere indlæg og spørgsmål...
Brugeravatar
Tante Sofie

Geografisk sted: A'mar

Indlægaf PGS » ons 21. maj 2008 23:12

Yes, gälder både 1.6 og 1.8 motorer.

Er der nogle her som rent faktisk har haft et tandremshavari?

Min har lige rundet de 100.000km uden udskiftning af tandrem og jeg havde håbet på at kunne vente til näste säson inden jeg går igang med netop denne reparation :oops:
Hvid NA -94 1.8
Min MX-5 website http://www.wix.com/psvendse/mymiata
Brugeravatar
PGS

Geografisk sted: Göteborg, Sverige

Indlægaf lundhans » tors 22. maj 2008 10:00

PGS skrev:Yes, gälder både 1.6 og 1.8 motorer.

Er der nogle her som rent faktisk har haft et tandremshavari?

Min har lige rundet de 100.000km uden udskiftning af tandrem og jeg havde håbet på at kunne vente til näste säson inden jeg går igang med netop denne reparation :oops:

Jeg fik skiftet tandremmen ved 118.000 km, og mekanikeren sagde, at den gamle rem så helt ny ud. Så du kan sagtens køre videre.
Hilsen Lasse

Geografisk sted: Taarbæk

Tilbage til Problemer og løsninger