Tomgangsstrøm

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Tomgangsstrøm

Indlægaf Felix » fre 14. nov 2008 21:32

Nu er mit batteri ikke det nyeste, men jeg oplever at bilen kun kan stå stille max 1 uge, før batteriet er så afladet at det har svært ved at starte bilen. :(

Jeg har målt den strøm, der løber fra batteriet til kredsløbet, når alt elektrisk er slukket er ca 100 mA eller et tomgangsforbrug på lige over 1 watt.

Det lyder jo ikke af ret meget, men når man ved en hurtig udregning så kommer frem til at den hvert døgn den står tager 2,4 Ah fra batteriet, der jo ikke har ret mange Ah at gi af og batteriet også selv står og selvaflader giver det jo pludselig mening at den ikke kan stå stille i længere tid uden opladning (7 x 2,4 = 16,8 Ah mistet :o ).

Jeg har eftermonteret forskelligt elektrisk udstyr - centrallås, alarm, startspærre, stereo og det dræner sammen med ECU selvfølgelig alt sammen, men der kunne jo også være en lækage et sted i systemet. Så er det jeg ville høre om nogle af jer har målt hvor meget \"tomgangstrøm\" jeres MX-5 trækker :?:

:idea: Har man en lader der viser strømmen der løber under ladning, er det ret let at bestemme tomgangsstrømmen, som den strøm, der løber når batteriet er fuldt opladet og der lades med en spænding under 14 volt. En anden metode er at afkoble + polskoen og koble et amperemeter ind mellem batteri og polskoen. For mig giver de to metoder samme resultat
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » fre 14. nov 2008 22:00

Har tidligere læst mig til fgl.:

Slå alle former for udstyr fra.
Afmonter polskoen på batteriets minus.

Amphèremåling:
Forbinde batteriets minus med det afmonterede minuskabel.
Udslaget skal max. være på 20 mAmp.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » fre 14. nov 2008 22:11

Jeg har også altid (2 vintre) haft dette problem. Se f.eks. denne tråd http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=812&highlight=batteri
Kunne godt huske jeg havde målt strømforbruget med alt slukket, men huskede som at jeg kom ned på 0,2A. Indlægget viser i midlertid at jeg i hvertfald på et tidspunkt har haft det dobbelte. Så der er ikke noget at sige til at batteriet drænes for strøm.
Jeg tror ikke det er fordi der direkte er noget galt, men ville gerne have målt mig frem til hvad det er der trækker strøm. Alarmen tager selvfølgelig noget, og mener at kunne huske noget om en kontakt der kan blive dårlig, men det er kun i aut. gearkassen. Så det er hvis jeg ellers husker rigtigt, jo ikke det der driller de fleste her til lands.
Der ud over ved jeg godt at mit batteri læner sig op af en udskiftning, hvilket jo ikke gør tingene bedere. Vil lige vende tilbage med en forbrugs måling i weekenden.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » fre 14. nov 2008 22:17

Hasse, ved du hvor du har de 20mA fra ? (bortset fra du har læst det, altså ?) Det må være med afbrudt alarm (altså ikke kun deaktiveret).

Kan se at min nye lader, lige giver en vedligeholdelses ladning i 10 sek. med 30 sek. mellemrum. Så hurtigt dykker spændingen altså nok til at starte laderen.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf hasse » fre 14. nov 2008 23:27

Jeg har det fra en af manualerne og har lige checket:
Enthusiast's 7:9.

Det er tab, eller som de kalder det \"dark current\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Felix » søn 16. nov 2008 11:03

Lyder meget rimeligt med 20 mA dark current/tomgangsstrøm. Er nok primært ECU'en der trækker det. OG så kunne det være alarmen der tager resten (ingen forskel på om den er aktiv eller ej). Vil for sjov skyld prøve at koble alarmen ud af kredsløbet og se havd det gør ved tomgangsstrømmen. Vender tilbage.
Til dem der vil vinteropbevare deres kære, vil jeg absolut anbefale afmontering af batteripolen, som du skriver Hasse, ellers er det alfa og omega at have en vedligeholdelsesstrømforsyning koblet på.
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Kuksi » søn 16. nov 2008 14:43

Har lige været ude og måle. Jeg har et strømforbrug på 200mA (incl. alarm)

@Felix.
Enig i at der nok ikke er forskel om alarm er aktiv eller ej.
Men er den tilsluttet, så trækker den jo også strøm. Da vi jo har forsk. alarmer, kan der sikkert være forskelle her. Jeg har meget svært ved at komme til at afbryde min, og måle uden den. Derfor er jeg spændt på at høre dit resultat.

Kan det virklig passe at min alarm trækker 180mA? Det lyder godt nok af meget.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf hasse » søn 16. nov 2008 15:14

Har ikke undersøgt dokumentationen på min egen alarm.
Men plejer der/skal der ikke stå specificationer enten på selve alarmen eller i de medfølgende papirer?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » søn 16. nov 2008 15:24

Kuksi skrev:
\"\"\"Kan det virklig passe at min alarm trækker 180mA? Det lyder godt nok af meget\"\"\"\"\"

På min alarmopsætning sidder der en sikring.
Og den - går jeg udfra - sidder på fødeledningen.

Hvis det samme er tilfældet på din (og andres), må \"man\" kunne tage sikringen ud og så måle med og uden sikringen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Kuksi » søn 16. nov 2008 16:47

Ja og sikringen sidder her. :o
Billede PS. Det er ikke vand, men WD40.
Det rod kunne jeg dog ikke holde ud at have kendskab til, så lige et billede af hvad der blev fjernet. Billede
Og resultatet
Billede
Så næste gang jeg skal under gulvbrædderne, må jeg lige prøve at måle uden alarm.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf hasse » søn 16. nov 2008 16:53

Ad 1. billede:

Du havde da været velkommen til at ringe på, nu da du alligevel tog et billede at mit ledningsnet.

Troede ellers, at jeg låst vogndørene.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Kuksi » man 17. nov 2008 18:30

:lol: Hasse jeg kikker ind, næste gang.
Hvis dit ser ud som på første billede, er det da bare at gå igang.
Der blev godt nok fjernet en masse samlinger, og nogle meter ledning.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf hasse » tirs 18. nov 2008 00:07

Det Er lækkert, når det er overskueligt, og man ikke skal til at spørge sig selv:
\"Hvordan fanden var det nu jeg gjorde og med hvad\"?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf PartyPhreak » ons 19. nov 2008 12:47

Hvis du vil vide hvad trækker, så forbind et amperemeter som nævnt ovenfor, og så tag en sikring af gangen til forbruget er tæt på 0 (Eller under 20mA), din alarm skal bestemt ikke trække 180mA, men også radioen bruger tomgangstrøm, og ofte for meget, så er det bare til rep. med radioen...
Brugeravatar
PartyPhreak

Geografisk sted: Tåstrup, Storkøbenhavn

Tilbage til Problemer og løsninger