Gennemskylning+skift af kølervæske, hvordan? [1998 NB 1.8L]

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Gennemskylning+skift af kølervæske, hvordan? [1998 NB 1.8L]

Indlægaf KimT » søn 12. apr 2009 12:13

Jeg vil gerne skifte+gennemskylle kølervæsken på min NB 1998 1.8L

Hvordan gør jeg det?

Jeg har søgt her på forum og andre steder men har ikke fundet guldkornene.

For at skylle systemet igennem forestiller jeg mig, at jeg skal \"åbne\" systemet et sted og så lade returvandet løbe væk mens jeg konstant tilfører nyt vand i den anden del af den åbne del mens motoren kører i tomgang og bliver så varm at termostaten åbner.

Så vidt jeg kan søge mig frem til skal der være ~6L kølervæske i systemet og jeg har tænkt mig at anvende 33% kølervæskeblanding.

Kan i komme med et par tips :?: Gerne udførlige step-by-step :D
Brugeravatar
KimT

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Webmaster » søn 12. apr 2009 12:21

Under køleren, sådan ca midt i, sidder der en lille plastikskrue.

Du åbner for reservoiret, kølerlåget, skruer skruen ud, og kølevandet tømmes. I med skruen. Påfyld kølevand. Lad bilen gå i tomgang indtil blæseren starter. Efterfyld med vand når det synker.

Når bkæsren starter kan låget monteres igen og bilen er klar. Kør en tur og check om der skal påfyldes mere vand når motoren igen er blevet kold.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf KimT » søn 12. apr 2009 12:29

Webmaster skrev:Under køleren, sådan ca midt i, sidder der en lille plastikskrue.

Du åbner for reservoiret, kølerlåget, skruer skruen ud, og kølevandet tømmes. I med skruen. Påfyld kølevand. Lad bilen gå i tomgang indtil blæseren starter. Efterfyld med vand når det synker.

Når bkæsren starter kan låget monteres igen og bilen er klar. Kør en tur og check om der skal påfyldes mere vand når motoren igen er blevet kold.

Cool, tak for det hurtige svar!

Fand dette vedr. bleeding af systemet:

COOLING SYSTEM BLEEDING
1. Slowly pour coolant into radiator, at a rate of 1.1 qt. (1.0L) per minute maximum, until coolant is level with filler port. Fill coolant reservoir to "F" mark. Securely install radiator cap. Start engine.
2. Operate engine at idle until normal operating temperature is reached. If coolant level warning light illuminates during warm-up, turn engine off and check for leaks. Operate engine at 2200-2800 RPM
for 5 minutes. Stop engine and allow to cool.
3. Repeat steps 1 and 2 . Check coolant level. If engine coolant is not level with filler neck, repeat entire procedure. If engine coolant is level with filler neck, fill reservoir to "F" mark. Securely install radiator cap and reservoir cap.

CAUTION:
If engine overheats during procedure, system contains excessive air. Stop engine and allow to
cool, then repeat step 1.
Brugeravatar
KimT

Indlægaf hasse » søn 12. apr 2009 14:12

Der er skutte meget gennemskylning i dit indlæg Web.

Ren bleeding ingen flushing.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf KimT » søn 12. apr 2009 15:59

hasse skrev:Der er skutte meget gennemskylning i dit indlæg Web.

Efter at have gennemført kølervæskeudskiftning efter Web's gode anvisning 2 gange for at få det meste af det gamle ud brugte jeg lidt mere tid på http://www.Miata.net's forum og fandt dette i NB-afsnittet:

I have always been concerned when flushing the system that the thermostat will go closed (water not hot enough), and that you will only really drain and flush the radiator, and the connected hoses. When I replaced my thermostat, I ran a garden hose into the engine down the gallery from the thermostat location and I know that in that case I did flush everything out. So, it would appear that the only way to really "flush" the entire engine is the multiple drain, refill, and run approach. Or, perhaps by replacing the radiator contents, you are capturing most of the coolant and winning the battle by dilution of the remainder...Removing the thermostat is not a convenient option since you would need a new gasket each time. But is that the proper approach to really thoroughly flush? Would require planning ahead and buying a new gasket...I checked with the dealer, and it is under $4, but not in stock.
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=268374&page=2&pp=25&highlight=coolant

Det er åbenbart ikke sådan lige til at gennemskylle hele systemet (citatet er fra "Mad Swede" med over 5000 indlæg, så han må hve set lidt af hvert på forumet).
Brugeravatar
KimT

Indlægaf Webmaster » søn 12. apr 2009 18:34

KimT skrev:
hasse skrev:Der er skutte meget gennemskylning i dit indlæg Web.

Efter at have gennemført kølervæskeudskiftning efter Web's gode anvisning 2 gange for at få det meste af det gamle ud brugte jeg lidt mere tid på http://www.Miata.net's forum og fandt dette i NB-afsnittet:

I have always been concerned when flushing the system that the thermostat will go closed (water not hot enough), and that you will only really drain and flush the radiator, and the connected hoses. When I replaced my thermostat, I ran a garden hose into the engine down the gallery from the thermostat location and I know that in that case I did flush everything out. So, it would appear that the only way to really "flush" the entire engine is the multiple drain, refill, and run approach. Or, perhaps by replacing the radiator contents, you are capturing most of the coolant and winning the battle by dilution of the remainder...Removing the thermostat is not a convenient option since you would need a new gasket each time. But is that the proper approach to really thoroughly flush? Would require planning ahead and buying a new gasket...I checked with the dealer, and it is under $4, but not in stock.
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=268374&page=2&pp=25&highlight=coolant

Det er åbenbart ikke sådan lige til at gennemskylle hele systemet (citatet er fra "Mad Swede" med over 5000 indlæg, så han må hve set lidt af hvert på forumet).

Det er måske lidt overkill... Bare at udskifte vandet burde gøre det...!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Claus » søn 12. apr 2009 19:40

Her er er en effektiv og god metode der sikrer dig at der ikke er snavs og rust i systemet.

Du skal have en vandslange og så åbner du for aftapningshanen når motoren er drifftvarm - men kun så meget at det løber ud med samme hastighed som du fylder på \"en pæn lille stråle\" - men vandet SKAL være så varmt at termostaten er åben...det gør du indtil vandet er rent og ikke indeholder kølervæske eller snavs...
Det er vigtigt at huske husk at vandet skal være så varmt at termostaten er åben så systemet bliver gennemskyllet.
Du stopper motoren og derefter tager du den nederste kølerslange af og aftapningshanen åbner du helt så slagger og snavs der er lidt større kan komme med ud...
Så kan jeg ganrantere dig at køleren og motorblokken er helt ren...og så er det blot at fylde kølervæske på igen, i den rette blanding.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Claus » søn 12. apr 2009 19:43

PS: Husk at åbne for varmeapperatet, altså den skal stå på \"varm\" for at den lille køler der sidder der også bliver gennemskyllet...du behøver ikke at tænde for blæseren...
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Tilbage til Problemer og løsninger