Spm. vedr. kobling: Væsketab

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Spm. vedr. kobling: Væsketab

Indlægaf KimT » tors 14. maj 2009 22:23

Koblingsvæskestanden er lav, og jeg har kigget ved master- og slavecylinder for lækager.

Der er ikke noget at se i motorrummet ved master.
Når jeg kigger på mastercylinderen fra pedalsiden kan jeg se at der er lidt væske som skinner på bagsiden af stemplet når jeg pumper pedalen. Er det normalt eller er det tegn på en træt pakning?
Der er så lidt plads at jeg ikke kan se om det har løbet ned ad karroseripladen på pedalsiden.

Gummiet på slavecylinderen ser fugtigt ud på den halvdel af gummimanchetten som vender fremad mod cylinderen. Men der er ikke fugtigt nedenunder gummiet (hvis det skulle dryppe ned).
Jeg har endnu ikke haft hjulet af og set bag gummimanchetten.

Jeg kan læse mig til at det ofte er slavecylinderen som er utæt, men jeg er i tvivl om hvorvidt der gerne må være lidt væske på bagsiden af mastercylinderen, så den (også) skal ordnes.

Er der nogen som kan komme med et par fif?
Brugeravatar
KimT

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Viggoman » fre 15. maj 2009 13:12

Koblingskredsen skal være 100% tæt. Tag højre forhjul af og træk manchetten på slavecylindren tilbage. Hvis den er utæt er du ikke i tvivl.

Og så er det på med en helt ny. Den koster kun 14£ hos mx5parts.

Er hovedcylinderen utæt skal du af med 59£. Måske Andreas Fast har en OK brugt liggende til en fladere pris.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf BNI » fre 15. maj 2009 14:05

Jeg havde samme problem for et par uger siden. Søgte lidt her og på miata.net. Lød som om, at det i langt de fleste tilfælde var slavecylinderen der var problemet, så start med at tjekke den grundigt igennem.

Min slavecylinder var også kun fugtig, men ved et nærmere kig var der olie på gummiet.
1994 NA BRG - 1,8
BNI

Geografisk sted: København

Indlægaf KjaLLe » lør 16. maj 2009 02:19

Ja, det er vist meget 'typisk' at slavecylinderen giver dette problem, og det er så vidt jeg fik fortalt også et kendt fænomen. Den var også gal på min dengang bilen blev købt..
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf KimT » lør 16. maj 2009 14:32

Jeg fik fat i et lille vinkelspejl og kunne konstatere at der ikke var løbet noget ned ved bagsiden af mastercylinderen.
Til gengæld var den gal med slavecylinderen... så den skal skiftes (efter blot 88.000km!).

Jeg synes godt nok ikke der er meget plads til den operation!
Brugeravatar
KimT

Geografisk sted: Midtjylland

Tilbage til Problemer og løsninger