Vandpumpeproblemer??

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Vandpumpeproblemer??

Indlægaf Star » tors 5. maj 2011 20:32

Jeg fik skiftet min vandpumpe sidste år ( og tandrem ved samme lejlighed) da bilen havde gået 160.000 -
Nu er der gået et år og 9.000 km, og jeg har lige konstateret forleden at min ekspansionsbeholder var tom. Jeg efterfyldte og checkede igen idag - den er tom igen, og der er vådt ned af motorblokken ( svært at se hvor nøjagtig det kommer fra)

Kan det virkelig være pumpen der er stået af igen så hurtigt? - jeg må lige indskyde at den ikke har været overvarm, eller i \"det røde felt\" eller noget, og kører iøvrigt helt normalt...

nogen kloge hoveder?
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf altid6 » tors 5. maj 2011 20:40

Jeg havde en vandpumpe pakning der gik efter 5.000 km, så jo man kan være uheldig. Prøv at tjek om ikke det er pakningen, tror ikke der er noget galt med din pumpe. Det ville være ekstra uheldigt hvis den allerede er gået. Hvis det var din pumpe der ikke fungerede optimalt, tror jeg også du ville kunne se at din motor ville blive for varm. Tjek om der er vand på din bundplade.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Star » tors 5. maj 2011 20:59

ja vandet er løbet ud og ligger til dels på bundspladen ( inden det ryger på jorden)
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Indlægaf Viggoman » tors 5. maj 2011 22:58

10 mod 1 på at det er en kølerslange
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Star » fre 6. maj 2011 07:47

Det villa da være rigtig skønt, hvis det ikke var andet :) - jeg vil gå ud her til formiddag, mens den formentlig er \"tør\" og se om jeg kan se hvor det kommer ud mens den kører i tomgang. Jeg er ikke meget for at skulle undvære at køre nu hvor vejret for alvor bliver til topløs igen i weekenden og næste uge.. :D
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Indlægaf Ken » fre 6. maj 2011 08:18

10 mod 1 på at det er en utæt o-ring bag vandpumpen mod forbindelsen til varmeapparatet.
Titanium NB
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf And » fre 6. maj 2011 09:22

10 mod 1 på at det kan afklares ved at affedte blokken let - løfte bilen op og så se under den med kørende motor for at finde lækagen :D

Det lyder altså ikke som en katastrofe det der, du er blevet opmærksom på problemet inden bilen løb tør for vand!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Star » fre 6. maj 2011 09:51

He-he , jeg skulle have taget nogen af de der 10-1 væddemål, så kunne jeg få råd til at lave skidtet..

Nej nu har jeg hittet hvor det kommer ud af, og det pisser faktisk ret kraftigt ud af dette hul. Jeg ved ikke hvad det hedder, men den øverste tykke kølerslange går ind i et hus på motorblokken foroven. Fra denne kører der en tyndere slange ned mellem remmene og ind i motorblokken. Jeg håbede faktisk at det var denne slange der var utæt, men efter at have efterfyldt køleren så stod der simpelthen en lille stråle ud af selve det rør forneden som slangen er monteret på, men altså EFTER slangen og på selve røret/studsen der forsvinder ind i motorblokken ( lidt svært at se) - en dims der ser ud som om den er svær at skifte :cry:

Man tør jo dårligt køre på værksted, det løber rimeligt hurtigt igennem.. kan man gøre det lidt gelinde og bare holde øje med temp måleren?

Så er det nu i kan brillére med jeres viden... til en ikke kyndig... :oops:
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Re: Vandpumpeproblemer??

Indlægaf Knud Erik » fre 6. maj 2011 09:58

Kan det virkelig være pumpen der er stået af igen så hurtigt?

Ja det kan det faktisk.Jeg har oplevet stort set det samme.
Her var der tale om en simmerring der var fejlmonteret i pumpen ved akslen.
Altså en ommer. :wink:
Knud Erik

Indlægaf Star » fre 6. maj 2011 10:15

nu har jeg kigget på stumperne andetsteds på siden har tegnet på et jpg, men kan sgutte hitte ud af at få det ind her på siden. - når man trykker IMG så kan man ikke \"sætte ind\" - hvordan gør i det?

Hvis jeg har ret, så hedder reservedelen 15-160A

[/img]
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Indlægaf Star » fre 6. maj 2011 10:22

se på dette link - je tror det er dimsen nederst jeg har omringet, hvis det passer med at slangen i den øverste markering sidder på denne \"dims\" forneden ?
https://picasaweb.google.com/116206507552139705267/06052011?authkey=Gv1sRgCN-qkJOi2tG8Cw#5603530508795782754

det er så pinden der forneden der står en stråle ud af ( midt på studsen)
Senest rettet af Star fre 6. maj 2011 10:26, rettet i alt 1 gang.
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Indlægaf And » fre 6. maj 2011 10:24

Star skrev:He-he , jeg skulle have taget nogen af de der 10-1 væddemål, så kunne jeg få råd til at lave skidtet..

Nej nu har jeg hittet hvor det kommer ud af, og det pisser faktisk ret kraftigt ud af dette hul. Jeg ved ikke hvad det hedder, men den øverste tykke kølerslange går ind i et hus på motorblokken foroven. Fra denne kører der en tyndere slange ned mellem remmene og ind i motorblokken. Jeg håbede faktisk at det var denne slange der var utæt, men efter at have efterfyldt køleren så stod der simpelthen en lille stråle ud af selve det rør forneden som slangen er monteret på, men altså EFTER slangen og på selve røret/studsen der forsvinder ind i motorblokken ( lidt svært at se) - en dims der ser ud som om den er svær at skifte :cry:

Man tør jo dårligt køre på værksted, det løber rimeligt hurtigt igennem.. kan man gøre det lidt gelinde og bare holde øje med temp måleren?

Så er det nu i kan brillére med jeres viden... til en ikke kyndig... :oops:

Retter lige mit indlæg - her er Stars billede:

Billede

Som jeg ser det er det indløb til vandpumpen der er blevet utæt på en af grenene.
Billede
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/705

Kræver også et par pakninger.
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/702
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1042

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Indlægaf Star » fre 6. maj 2011 10:48

Hej And!

Tak, jeg fandt også stumpen på MX5 parts - typisk den skal være så dyr, og det er bare den \"skide\" lille pind - der tilsyneladende er et hul i

ØV - kan man ikke lappe sådan et hul ?
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Indlægaf And » fre 6. maj 2011 10:58

Star skrev:Hej And!

Tak, jeg fandt også stumpen på MX5 parts - typisk den skal være så dyr, og det er bare den "skide" lille pind - der tilsyneladende er et hul i

ØV - kan man ikke lappe sådan et hul ?

Hvis du mener den er dyr, så spørg lige ved den lokale Mazda forhandler :o

Hvorom alting er, så så er det da irriterende, men alligevel billigt sluppet i dele til en reparation. Min genbos 8 år gamle Kia varebil har lige smidt en dieseldyse - det koster 8.000 kr excl. moms + montering! (Det er en firmabil og den bliver IKKE repareret, nu "skrotter" de den og køber en ny - 110.000 km har den kørt)

Brugeravatar
And

Indlægaf Bent » fre 6. maj 2011 23:01

Star skrev:se på dette link - je tror det er dimsen nederst jeg har omringet, hvis det passer med at slangen i den øverste markering sidder på denne "dims" forneden ?
det er så pinden der forneden der står en stråle ud af ( midt på studsen)

Hvis der er 1,5-2 cm i overskud (fra hul til "aluhus"), kan man sætte en slange ud over det hele.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger