Rensning af ventilløftere

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Rensning af ventilløftere

Indlægaf And » tirs 19. jul 2011 10:00

Jeg har søgt lidt i gamle tråde og indtil nu kan jeg kun se at Altid6, Jesper, har haft sine løftere adskilt og renset. Et tandremsskift står for døren og jeg overvejer at tage løfterne med samtidig. Motoren kan tikke lidt når den er rigtigt varm, men sjældent! Til gengæld så tikker den meget ofte når den bliver startet varm og går i tomgang, dette varer ved indtil den lige har fået lidt omdrejninger.

Jeg anser det ikke som et direkte problem jeg vil angribe for enhver pris, men når jeg alligevel laver tandrem, såeh... Derfor mit spørgsmål:

Hvor mange af jer har haft jeres ventilløftere ude og renset dem?

Hvor mange af dem der har, har gået \"hele vejen\" og adskilt dem totalt (inklusiv lille fjeder og kugle)?

Bonus info - bilen kører på 0W-40 fuldsyntetisk - tidligere gik den på 15W40 mineralsk og der klaprede den helt vildt så snart motoren blev kørt rigtigt varm (trackday eller hurtig motorvej).
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Star » tirs 19. jul 2011 19:07

Hej And.
Den olie min har fået er din \"gamle\" -og den klaprer ikke fordi den samtidig fik en \"blå\" ABCON- prøv det :D
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf And » tirs 19. jul 2011 19:38

Star skrev:Hej And.
Den olie min har fået er din "gamle" -og den klaprer ikke fordi den samtidig fik en "blå" ABCON- prøv det :D

Min klaprede heller ikke, før jeg skambanke tævede den (og olien havde gået nogle km). Min motor runder 240.000 km meget snart.

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Indlægaf Star » tirs 19. jul 2011 21:01

Ja min er jo næsten jomfru med kun 168.000 :lol:
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf hasse » ons 20. jul 2011 09:54

0w-40!!
Det er da noget \"tyndt\" sjask.
Hvorfor SÃ… tynd??

Hvad er olietrykket?
Har du evt. tal for trykket både fsv. angår \"den ene og den anden olie\"?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » ons 20. jul 2011 16:51

Been there, done that: http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=1903&highlight=tandrem

Pænt stort arbejde hvor tungen skal holdes lige i munden. Brug masser af brake cleaner til at rense de små dele.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Lurendrejer » ons 20. jul 2011 20:15

5w-30 er farligt pga. Oliepumpen ikke magter at pumpe det rundt på nb'ere. Så 0w-40 lyder da ikke specielt rart.
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf one-niner » ons 20. jul 2011 22:04

Lurendrejer skrev:5w-30 er farligt pga. Oliepumpen ikke magter at pumpe det rundt på nb'ere.

Wait, what? Hvem siger det, og er der reelt eksempler på det?

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Re: Rensning af ventilløftere

Indlægaf AS DK » tors 21. jul 2011 09:04

And skrev:Jeg anser det ikke som et direkte problem jeg vil angribe for enhver pris, men når jeg alligevel laver tandrem, såeh...

Og hvad koster et sæt nye ventilløftere?

And, jeg ved du kan lave stort set alt, der kan brumme, men hvis prisen på et sæt nye løftere ikke er ret høj er det måske spild af kræfter på en motor, der har rundet en kvart mio. km.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf Teal » tors 21. jul 2011 19:28

Har ligesom Viggoman været igennem det.
Det nemmeste er at lave et bad med rensebenzin og rense delene i det.
Sørg for at få gjort de små oliekanaler rene, evt med vatpind eller noget mindre.
Og brug rigelig med olie ved samling.
På min egen fjernede det faktisk tikkeriet helt, skiftede samtidig fra 5w40 til 10w40. Den kan godt finde på at tikke lidt, men kun ved start når motoren er varm.
MVH
Michael
Brugeravatar
Teal

Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf UlrikK » tors 21. jul 2011 19:54

Vil da også gerne lige vide om der er problemer med 0w40 olie. I foråret fik jeg skiftet olie hos dem som laver vores firma biler, istedet for Andreas.

Jeg kunne ikke lige huske hvad Andreas brugte, men der blev jeg anbefalet Castrol Edge Sport 0w40. Efter hvad de sagde smører den rigtig godt når den er kold, og mister ikke pusten når først motoren er varm og får klø (noget med at 0w er hvor tynd den er når den er kold, og 40 når den er varm).

Umiddelbart synes jeg bilen kører bedre end før. Med den gamle brugte den lidt olie (fra max og halvvejs ned af pinden på en sæson), og den blev kulsort lynhurtigt. Den nye er stadig helt klar efter 3000 km, og oliestanden er præcis den samme.
UlrikK

Indlægaf And » tors 21. jul 2011 22:15

hasse skrev:0w-40!!
Det er da noget "tyndt" sjask.
Hvorfor SÃ… tynd??

Hvad er olietrykket?
Har du evt. tal for trykket både fsv. angår "den ene og den anden olie"?

Arhhhh Hasse, så tyndt er det da heller ikke. I varm tilstand er det trods alt indenfor samme viskositetsspan som den klassiske 15W-40 olie.

Hvorfor så tynd... fordi det var det der blev anbefalet ved foredraget ved Vantage til en motor der blev udsat for lidt af det hele. Desuden også for at kunne køre længere intervaller - 10.000 km imod de 5.000 km jeg kørte mellem skiftene på den mineralske olie. Når jeg kørte virkeligt frisk på bane så var jeg ikke tilfreds med bæreevnen på den mineralske olie, løfterne klaprede lystigt! Og fordi jeg har lært mere om olie med tiden, at jeg derfor ikke har samme tillid til en mineralsk olie under barske driftsforhold, som jeg har til en fuldsyntetisk

Tryk før og nu, det har du spurgt om tidligere mener jeg ;)
Status er at trykket er omtrent uændret, måske lidt lavere. Som det er nu ligger det i driftsvarm tilstand på lige under 2 bar i tomgang og lige under 4 bar ved almindelig kørsel (3200 rpm).
Motoren bruger måske lidt olie... men har også et par "kontrollerede" lækager hist og her, så måske forsvinder det meste der.
Alt hvad jeg kan konstatere er at der måske er forsvundet 1 - 1½ mm olie på pinden på 4.000 km. Altså, for mig, INTET problem.
Corolla-katastrofen brugte en liter på 400 km da jeg byttede motor anden gang!

Viggoman skrev:Been there, done that: http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=1903&highlight=tandrem

Pænt stort arbejde hvor tungen skal holdes lige i munden. Brug masser af brake cleaner til at rense de små dele.

Den store udfordring må vel være i at holde styr på alle stumperne og samtidigt have tålmodigheden til arbejdet. Fjeder ud i rummet oplevelsen må i den grad være et Fåååårgggghhhhhh øjeblik!

Men som du skriver, pænt stort - men det er vel ikke umuligt?

Lurendrejer skrev:5w-30 er farligt pga. Oliepumpen ikke magter at pumpe det rundt på nb'ere. Så 0w-40 lyder da ikke specielt rart.

Den kræver vist en uddybning, til en NB FL kunne den vel gå an, selvom jeg vil mene den er til den tynde side! Til en NB FL ville jeg holde mig til 0W-40 eller 5W-40. (eller 5W-50).

AS DK skrev:
And skrev:Jeg anser det ikke som et direkte problem jeg vil angribe for enhver pris, men når jeg alligevel laver tandrem, såeh...

Og hvad koster et sæt nye ventilløftere?

And, jeg ved du kan lave stort set alt, der kan brumme, men hvis prisen på et sæt nye løftere ikke er ret høj er det måske spild af kræfter på en motor, der har rundet en kvart mio. km.

Pris i DK - ca. 150 kr/stk var sidste beløb jeg hørte, men ved ikke om den er valid endnu! I USA kan jeg finde dem til 7$/stk. Med forsendelse indenrigs og håndtering fra en (talentløs)fragtfører skulle jeg kunne få 16 stk hjem til min dør for under 1130 kr. Kort sagt, til DK pris ville jeg ALDRIG købe, til US pris... er jeg fristet!

Min motor er jo knap nok kørt til med sine 240.000 km ;)
Det var mest også pga. udfordringen(og lidt nordjysk nærighed!) at jeg ville renovere/rense dem. Men det ville jo ikke være fedt hvis resultatet slet ikke stod mål med indsatsen.

Teal skrev:Har ligesom Viggoman været igennem det.
Sørg for at få gjort de små oliekanaler rene, evt med vatpind eller noget mindre.
På min egen fjernede det faktisk tikkeriet helt, skiftede samtidig fra 5w40 til 10w40. Den kan godt finde på at tikke lidt, men kun ved start når motoren er varm.

Samme oplevelse hos dig, arbejdet kræver noget arbejde!
At motoren tikker lidt ved varm start har jeg forstået som at en løfter, efter stop, står aktiveret pga. tryk fra knast, derved løber en del af olien ud. Når så man starter tikker motoren, men hvis den ellers har sunde løftere så udlignes spillerummet lynhurtigt.

Brugeravatar
And

Indlægaf And » tors 21. jul 2011 22:29

Lidt af det forrige indlæg forsvandt!

At motoren tikker lidt ved varm start har jeg forstået som at en løfter, efter stop, står aktiveret pga. tryk fra knast, derved løber en del af olien ud. Når så man starter tikker motoren, men hvis den ellers har sunde løftere så udlignes spillerummet lynhurtigt.

Brugeravatar
And

Indlægaf hasse » fre 22. jul 2011 08:59

And:
Tak for svaret
Ad olietryk: Du har sikkert ret i, at jeg har været inde på det før.
(( I \"min høje alder\" er det svært at huske, havd jeg IKKE har været inde på :lol: ).

Har - det husker jeg - i en anden tråd svasret på, hvorfor jeg sidste vinter brugte 5W-40. Og svarede: P.gr.a. de lave temperaturer.

Og tænker så lidt videre:
Jeg kører mesten dels relativt korte ture.
Så det var måske en ide, at jeg ALTID bruger - i hvertfald - 5W-40.(?).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Teal » fre 22. jul 2011 09:24

And skrev:Lidt af det forrige indlæg forsvandt!

Præcis, efter et par sekunder forsvinder det igen, det kan dog være nødvendigt at give lidt kortvarigt gas, for at hæve olietrykket lidt, så løfterne kan nå at "følge med"
- Som nok skal tilskrives uundgåelig slidtage på løfterne.
MVH
Michael
Brugeravatar
Teal

Geografisk sted: Silkeborg

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger