Motorproblemer ?

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Motorproblemer ?

Indlægaf sedahl » lør 6. aug 2011 12:53

Hej
Jeg oplever lidt \"sjove\" problemer med min MX-5 1,8 fra 2000.

1: Når jeg kobler ud og bremser f.eks på vej hen til til rødt lys så dykker tomgangen og det kan mærkes som små rystelser i bilen. Når jeg holder stille og har sluppet bremsen, er der ingen problemer. Hvis jeg efterfølgende trykker på bremsen, holder den fint tomgangen. Det er ikke det store problem, og den går ikke ud.

2: Enkelte gange når jeg starter bilen, lyder det som om den kun går på 3 cylindere og den kan ikke trække. Som regel kan det kureres ved at give den lidt gas, men den anden dag måtte jeg slukke, og kigge forvirret på motoren, før den ville starte ordentligt. Jeg har kun oplevet det ca. 3 gange og det har været med en varm motor, der har stået stille i en ½ times tid.

3: Jeg har bemærket en tydelig lugt af benzin i bagagerummer. Men der er ikke noget der tyder på utætheder.

Jeg ved ikke om disse 3 ting hænger sammen, men det er nærliggende at tro det. Jeg håber at der er nogen, der kan komme med foreslag til hvad der kan være galt.
Ummidelbart tænker jeg, at jeg vil prøve og skifte tændrør + kabler ?
Mvh
Svend-Erik
sedahl

Geografisk sted: Taastrup

Indlægaf Kuksi » lør 6. aug 2011 13:08

Tror du selv er inde på det rigtige.
Tændkabler kan være et svagt punkt, og nye tændrør skader ikke.
Hjælper dette ikke, bør tændspolen også være under mistanke. Koster kassen ved Mazda, så husk nu der er både MX5parts og Au2fast (også brugte).
Fik selv tændkabel problemet, som lyn fra en klar himmel på min NA. Sjovt nok var det ved høje omdr. den begyndte at sætte ud.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf sedahl » lør 6. aug 2011 20:08

Ok, jeg prøver at skifte rør og kabler. Er der noget specielt jeg skal købe, hvis jeg gerne vil være lidt god mod Mazdaen ? Eller det bare en tur i autobremsen.
Men, det forklarer vel ikke lugten af benzin i bagerummer ?
Mvh
Svend-Erik
sedahl

Geografisk sted: Taastrup

Indlægaf Kuksi » lør 6. aug 2011 21:23

Selv kører jeg med Magnecor KV85 (i rød), det er virkelig kvalitet og de er meget lækre ( og måske over kill).
Der er lidt at kikke på her: http://www.mx5parts.co.uk/index.php/cPath/53_59

Benzin lugten har jeg ikke rigtigt noget bud på, andet end hul i tanken eller en utæt pakning ved tankmåleren. Er det værre med meget i tanken eller efter frisk sving kørsel?
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf one-niner » lør 6. aug 2011 21:50

Jeg kører selv med Magnecor Electrosport 80 og NGK ZFR6F11 Long Reach.

Jeg har ikke et bud på hvad der kunne være en fællesnævner for de tre symptomer, men hvis du ikke har skiftet tændrør og -kabler i længere tid, så skader det i hvert tilfælde ikke. Hvis det ikke løser nogen af problemerne, så er mit bud tændspolerne. Det er en kendt svaghed ved 1,8 NB '98 - '00.

Men inden du kaster dig ud i dyre reparationer, så ring lige til Andreas fra Au2fast og snak med ham - det kunne jo også være en forholdsvis harmløs ting.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Ken » søn 7. aug 2011 10:08

Kan du fremprovokere fejlen ved at træde på bremsen i tomgang?

Find dig en stille vej uden trafik, og blind vakuum afgangen fra indsugningsmanifolden til bremseforstærkeren. Kør en lille tur og se om fejlen stadig fremtræder. PAS PÅ, DU HAR INGEN BREMSEFORSTÆRKNING. Så sikrer du dig det ikke er en defekt vakuum ventil eller bremseforstærker der \"stjæler\" luften fra motoren.

Benzin lugten, kunne i denne forbindelse stamme fra uforbrændt benzin i udstødningen.
Titanium NB
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf hasse » søn 7. aug 2011 13:58

Hvordan er farven på tændrørene?
Elekrtodeafstanden på tændrørene?
Hvor mange gr. tænding kører du med?

Prøv evt. efter 10-15 minutters kørsel at køre med rpm omkring 6500. Farten er ligegyldig.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf one-niner » søn 7. aug 2011 14:48

hasse skrev:Hvor mange gr. tænding kører du med?

Han har en NB.
hasse skrev:Prøv evt. efter 10-15 minutters kørsel at køre med rpm omkring 6500. Farten er ligegyldig.

Hvad skulle der ske (eller ikke ske) ved det?

- Tom
V-Maxx gevindundervogn
Brugeravatar
one-niner

Indlægaf UlrikK » søn 7. aug 2011 18:16

Min bil dykkede også i omdrejninger på vej mod rødt lys. Efter Andreas rensede indsugningen og justerede tomgangen var det væk. Kom dog tilbage efter den første længere tur på grusveje, så gætter på det har noget med en beskidt sensor at gøre (åbent luftfilter og grusveje er nok ikke så god en combo).

Det med at den kører på tre cylindere har jeg også oplevet, i mit tilfælde var det tændspolen. Det er nok en god ide at få tjekket det hurtigt. Da jeg senere fik skiftet min katalysator, blev der ihvertfald snakket noget om den kunne være brændt af i forbindelse med tændspole problemerne.
UlrikK

Indlægaf hasse » søn 7. aug 2011 19:44

one-niner: \"Hvad skulle der ske (eller ikke ske) ved det? \"

Svar:
Blæst motoren igennem og få evt. fjernet belægninger og skidt.

Ad NB.
Det kan godt være, at mine bemærkninger omkring tændingen kun gælder NA. Det ved jeg ikke.
Men de to andre dittoer gælder nok både NA og NB eller, hvad de ellers måtte have af modelbetegnelse.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf one-niner » søn 7. aug 2011 19:56

hasse skrev:Blæst motoren igennem og få evt. fjernet belægninger og skidt.
Aah, ok :) Jeg glemmer ofte, at det ikke er alle, der jævnligt er oppe at kysse omdrejningsbegrænseren :)

- Tom
V-Maxx gevindundervogn
Brugeravatar
one-niner

Indlægaf hasse » søn 7. aug 2011 20:08

Heller ikke jeg. Altså max. rpm.
Og derfor kan det være endnu bedre at give den \"en omgang\" en gang imellem.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Mogenz » man 8. aug 2011 08:45

Min NB kan også falde til 500 omdrejninger ved det først kryds jeg kommer til hvis den er kold ellers gør den det ikke yderligere. Men andreas skiftede tændkabler og spoler sidste år da jeg oplevede den ikke træk ordenligt.

Hvordan filen skal man få den i max omdrejninger. man kan holde den i 1 gear.

gear 1, og så 5 = 50km/t zone
rampe til motor vej gear 1,2 og så 6 =110 km/t

men ja man kan holde den der i 1 eller 2 gear længe. Jeg tror bare at andre ville undre sig. Men hvis det løser problemet, fint med mig.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf Lurendrejer » man 8. aug 2011 10:34

Så vidt jeg har forstået dette, og jeg ser mig gerne korrigeret af en med forstand på emnet, så har NB'eren både en mekanisk (gl. dags) og en elektronisk tomgangs styring. Hvis den mekaniske står lavere end den elektroniske kan man godt opleve disse dyk før ECU'en tager over.

Jeg ved ikke hvorvidt der kan stilles på skidtet eller om det blot er en failsafe så bilen ikke går ud. Der er en del om emnet på miata.net.
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Tilbage til Problemer og løsninger