Punktering - hvor godt holder lapper

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Punktering - hvor godt holder lapper

Indlægaf And » lør 3. dec 2011 12:31

Har lige fundet en skrue i det ene af sommerdækkene, det har holdt luft i over en måned uden at miste noget, så jeg skulle have ladet den sidde ;) Jeg kan se den har kørt med et stykke tid, for hovedet lignede næsten en popnitte.

Men hvad nu? Jeg havde planer om at skifte fra nuværende 205/45-16 til 195/45-16 størrelse senere. Men skal jeg lappe dækket, der er ca. 5 mm mønster hele vejen rundt, eller skifte. Jeg tænker mest på om lapper kan holde til det der må kaldes til tider \"frisk kørsel\"? Dækket er et ellers sundt Continental Sport Contact 2 dæk, som jeg i øvrigt er meget glad for!

Da Hondaen punkterede i sommers blev dækket lappet, men det var bare en lap på indersiden af dækket. Blev udført af svigerfar på værkstedet, han kan godt lide de \"hurtige\" løsninger.... :?

Måske et åndssvagt spørgsmål... ligeså meget bare brok over at være punkteret for anden gang i år. Er bare lidt ærgerlig over at smide brugbare dæk ud... (nordjysk nærighed). Men de kan vel sælges for en skilling.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Re: Punktering - hvor godt holder lapper

Indlægaf BB » lør 3. dec 2011 12:41

And skrev:Har lige fundet en skrue i det ene af sommerdækkene, det har holdt luft i over en måned uden at miste noget, så jeg skulle have ladet den sidde ;) Jeg kan se den har kørt med et stykke tid, for hovedet lignede næsten en popnitte.

Men hvad nu?

Jeg fik lappet et tilsvarende hul i mine vinterdæk inden sidste vintersæson, kørte hele vinteren på dem og er i gang med en ny vintersæson på de samme dæk (jeg kører ikke så mange km om vinteren så dækkene er stadig næsten som nye). Ingen problemer.

Der er grænser for hvor meget jeg kører sportsligt om vinteren, så helt sammenligne kan man ikke jeg bare sige at min erfaring med lapninger er positiv. Jeg vil ikke mene der er grund til du skifter dæk pga. lapningen, medmindre du har været nede og trille på et fladt dæk. Et fladt dæk der har trillet ville jeg køre direkte på genbrugspladsen med, uanset om det var til sportslig kørsel eller ej.
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf And » lør 3. dec 2011 12:58

Dækket holdt trykket fint, og har gjort det siden sidst i oktober hvor jeg kørte sidste gang på sommerdækkene. Det var kun fordi jeg vaskede fælgene i dag med henblik på polering inden opbevaring at jeg opdagede misæren. Heldigvis har det ikke kørt, der deler jeg mening med dig.

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Indlægaf Bent » søn 4. dec 2011 07:39

Den lokale dækmand bruger dette til \"skruepunkteringer\"http://www.thansen.dk/product.asp?c=6139718265&n=1409551947&pn=1226678721
Han bruger dog ikke \"boret\" eller limen, det holder faktisk tæt. :o
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf And » søn 4. dec 2011 09:54

Bent skrev:Den lokale dækmand bruger dette til "skruepunkteringer"http://www.thansen.dk/product.asp?c=6139718265&n=1409551947&pn=1226678721
Han bruger dog ikke "boret" eller limen, det holder faktisk tæt. :o

En kammerat der kører autohjælp har også tilbudt mig en reparation med dette. Jeg har et fritidsjob ved et større dansk redningskorps og der må de ikke bruge det system mere, der blev skrevet om at de ikke kunne garantere holdbarheden.

Jeg har fundet ud af at "paddehatte" er løsningen:
Billede
Dem trækker man igennem dækket indefra og ud af hullet. Så er det hele "beskyttet", også selve hullet.

Samtidig har en bekendt også sendt mig denne tabel, så man kan se hvornår der må lappes i forhold til hullets størrelse. Bemærk at det også er særdeles afhængig af dækkets hastighedskode!
Billede

Brugeravatar
And

Indlægaf Bent » søn 4. dec 2011 22:21

Paddehattene er den \"rigtige\" lappeløsning, det er forhåbentlig den, der er lavet på Honda'en. Troede kun Falck stiftede hjul for folk,....det vil jeg huske :twisted:
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf And » man 5. dec 2011 08:04

Bent skrev:Paddehattene er den "rigtige" lappeløsning, det er forhåbentlig den, der er lavet på Honda'en. Troede kun Falck stiftede hjul for folk,....det vil jeg huske :twisted:

Det er ikke den løsning der er anvendt på Honda'en. Der blev der blot sat en lap på indersiden af dækket. Derfor min undren, jeg har efterfølgende fundet det mærkeligt at det blot blev udført sådan hullet er der jo stadig og karkassen kan påvirkes af udefrakommende fugt og fremmedlegemer.

Dette ledte mig så til at spørge denne gang inden jeg foretog mig noget med Mazda'ens hjul.

Jeg regner dog med at Honda'en får nye sommerdæk inden de skal på igen til foråret. De er heldigvis godt slidt! Det var et familiemedlem der lappede Honda dækket gratis, det kan blive for billigt! :oops:

Brugeravatar
And

Indlægaf AS DK » man 5. dec 2011 15:26

Jeg har haft gode erfaring med paddehatte lapperne, men har desværre ikke kunne finde nogen der vil skyde dem i de seneste år. :cry:

De gode erfaringer kom, da jeg få dage efter at have investeret i 4 nye 40-profil dæk kørte op ad en indkørsel til et hus hvor man lige havde skiftet stern. Resultat, 6 skruer fordelt på 4 dæk. Så bliver man sgu glad for at slippe med 4 x 100 kroner for lapning. 8)
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Tilbage til Problemer og løsninger