kørelys

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

kørelys

Indlægaf hasse » søn 4. dec 2005 11:48

I berlingske 4.12.05 er der en vicepolitikommisær, der besvarer et spørgsmål om kørelys.
Jeg synes, at jeg vil delagtiggøre jer i svaret:

SVAR
Der findes KLARE (fremhævet af mig) regler for, hvorledes kørelys skal se ud, hvor det skal anbringes, og hvor kraftigt det skal lyse.

Som kørelys kan anvendes nærlyslygter eller tågeforlygter, kørelyslygter eller nærlyslygter med reduceret spænding.

Hvis man anvender nærlyslygter eller tågeforlygter som kørelys, skal påbudte lygter til markering (markeringlygter og positionslygter) tænde samtidig.

Hvis man anvender kørelyslygter eller nærlyslygter med reduceret spænding som kørelys, skal påbudte baglygter tænde samtidig, og andre lygter til markering kan (frivilligt) tænde samtidig.

Kørelysautomatik skal træde ud af funktion, når køretøjets lyskontakt sættes i positions- eller nær-/fjernlysstilling.

Nærlyslygter må gerne være tilsluttet kørelysautomatik.

Tågeforlygter må ikke være tilsluttet kørelysautomatik.

Kørelyslygter skal være tilsluttet kørelysautomatik.

Nærlyslygter med reduceret spænding skal være tilsluttet kørelysautomatik.

En kørelyslygte skal afgive hvidt eller gulligt lys og være anbragt foran på køretøjet, højst 0.40 m fra dets yderkant og mellem 0,25 og 0,15 m over vejbanen.

Lysstyrken skal være mellem 400 og 1200 cd, og denne bestemmelse anses for opfyldt, når lampen har et effektforbrug på mellem 15 og 21 w og er anbragt foran en parabol.

Den lysende flade skal være mindst 40 cm2.

Det kan man da kalde en klar regel!!!!!!!!!!!!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Tilbage til Problemer og løsninger