Den sidder fast!

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Den sidder fast!

Indlægaf Danny » tors 29. dec 2005 16:58

Nej det har ikke noget med snevejret at gøre :)

Jeg netop begyndt at skille undervognen ad så jeg kan få poly-bøsninger i, men jeg nåede kun at få hjulene af inden jeg fik problemer.

Den store møtrik, der sidder ved akslen/hjullejet foran bremseskiven vil bare ikke af. Jeg har givet den rigeligt med WD-40, men min fastnøgle smutter af hele tiden og nu tør jeg ikke mere. Jeg vil jo ikke afrunde møtrikken!
Så nu har jeg tænkt mig at prøve med en trykluft møtrikspænder. Men er det en dum ide? Jeg mener det er hvad Keith Tanner foreslår i hans bog, men den kan jeg selvfølgelig ikke finde.

PS: jeg har banket den lille \"bule\" ud der holder møtrikken fast, så det er ikke det der er galt :wink:
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Hojannes » tors 29. dec 2005 17:54

FÅ fat i en top der passer 100% - har selv et sæt med den alm slags samt \"tomme\" (mener jeg det er) og så ellers en et langt rør, så du kan gi et roligt tryk.

Luftnøglen kan du hurtigt lave noget møj med.
Hojannes

Indlægaf Danny » tors 29. dec 2005 18:22

Ja jeg har også tænkt på at skaffe et meget solidt rør som du siger. Jeg har nemlig allerede smadret 2 rør, så de har åbenbart ikke været stærke nok. Men en god nøgle har jeg lige købt i dag, den kunne ikke passe bedre.

Forresten, håndbremsen kunne ikke holde akslen fast, så jeg satte den i 1. gear. Risikerer jeg at ødelægge noget ved det?
Danny

Indlægaf Hojannes » fre 30. dec 2005 06:56

1 gear er fint!
Hojannes

Indlægaf Hojannes » fre 30. dec 2005 06:58

evt smid slagnøglen på, og sæt dig i et par timer :) så gir den sikkert efter. Så længe toppen sidder 100% til!!!
Hojannes

Indlægaf Softtop » fre 30. dec 2005 08:14

Luftnøglen er faktisk god til den slags opgaver.
Det er den fordi de \"slag\" sådan en nøgle giver når den
arbejder er med til at løsne det spændte.
Men det er så også et must at toppen er 100% ok.

Hvis du kan komme til at give den fastlåste bolt et lille
slag med en hammer f.eks. er det også en god ting.

Good Luck!
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf Danny » fre 30. dec 2005 09:23

Tak for forslagene. Jeg prøver det med røret først, så hammeren og hvis det ikke virker så får den med luftnøglen. Jeg skal bare sørge for at nøglen har det moment der skal til.

Jeg går først igang igen på tirsdag, så giver jeg lige en update på situationen.
Godt nytår!
Danny

hmm

Indlægaf Claus » fre 30. dec 2005 18:38

Vil lige komme med en kommentar :

Et gammelt trock fra en smed.
Prøv med en blæselampe, hvis den er umulig og få af...varm møtrikken, varmen gør at møtrikken udvider sig mere end akslen og så smutter den nemt af bagefter, uanset hvor meget den sidder fast.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Hojannes » fre 30. dec 2005 22:21

Kan give Claus ret her. Dog skal den jo ikke smeltes :) her er Gas og så luftnøglen en god ting.
Hojannes

Indlægaf Danny » lør 31. dec 2005 13:02

Jeg var inde ved Mazda for at bestille nogle nye af de omtalte møtrikker, de tilbød at jeg da lige kunne komme forbi og få løsnet dem v.h.a. enten luftnøgle eller varmemetoden som i foreslår.

Så skal jeg bare tage den med ro på vej hjem til værkstedet :)
Danny

Indlægaf hasse » lør 31. dec 2005 16:04

Jeg har selv udskiftet ALLE bøsninger, ophæng m.m.m. på min NA'er 1990
Omkring 30 ialt.
Et godt råd:
Nu hvor du alligevel skal til Mazda, så få dem til at løsne boltene på de langsgående bolte på nederste, bageste triangel.
Jeg havde ikke selv problemer med den langsgående øverste ditto på forhjulene. Men for en god ordens skyld. Få også Mazda til at løsne disse.

Du (mazda)kan bare stramme dem op til noget, der ligner boltenes momenter.

De løber ingen steder ved hjemkørslen. Og du kan sagtens skille \"lortet\" ad bagefter.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Danny » lør 31. dec 2005 16:29

Godt du sagde det, det skal jeg da lige huske. Jeg har godt hørt rygter om, at de skulle være svære at få af pga. det udsatte stykke i midten.
Danny

Indlægaf hasse » søn 1. jan 2006 11:36

Da jeg gennem foråret 2005 udskiftede mine bøsninger, foregik det ude på min vej (har ikke garage) med trearmede udtrækkere, tilskårne gevindstænger, ditto rør, mellemlægsskiver, møtrikker osv.
Folk begyndte at spørge, om hvad der var i vejen med bilen, siden jeg ikke havde løftet den og skruet hjulene af (????!!!).
Det var svært at forklare folk/naboer (og parkeringsvagter) hvorfor.

Det er ikke \"piece of cake\" at få de gamle, originale bøsninger af.
Så hvis jeg var dig, ville jeg gøre fgl.:
1.
Først og fremmest finde Tannerbogen. Det er jo alligevel (!?!?!) en stille dag idag.
2.
Afmontere ALLE bærearmene (trianglerne) og tag dem med ind til et af militærets værksteder eller til en en lokal mekaniker, hvis/hvor du kan få lov til at låne (whisky eller et par 100lapper) deres kuglelejepresser eller hvad den nu hedder. Det er en stor satan med forskellige mellemstykker, som så presses ned i bøsningen. Så er det let. Både afmontering og montering af de nye bøsninger (hvis det er dem i een del, De to-delte er der ingen problemer med) foregår smertefrit med dette monstrum.

Held og lykke, og godt nytår.
Glæd til til at køre i den \"nye\" bøsningsrenoveredemx5'er.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Danny » søn 1. jan 2006 13:12

Godt nytår.

Tannerbogen har jeg fundet igen, heldigvis da.

Det lyder ikke som en dum ide at få MEK'erne fra kasernen til at gøre det, det udstyr jeg har til rådighed er ikke det mest avancerede.
Jeg har godt læst dit indlæg fra da du var igang med projektet, det lød til at være noget der gav sved på panden :)

Men en-delte og to-delte bøsninger, hvad er det? Dem jeg har er fra FM, dvs. en lilla bøsning med det lille metalrør til. Det må så være de todelte..?
Danny

Indlægaf hasse » søn 1. jan 2006 19:59

Det med en-/todelte gik på, at der findes forskellige modeller/firmaer af polyurethanebøsningerne.
Firmaet powerflex.co.uk har en model der er to-delt.
Det skal forstås således at selve bøsningen er i to halvdele, der sættes ind fra hver sin side. Og så sættes stålforingen i.

Det gør selve monteringen lidt lettere end monteringen af FM's (jeg har iøvrigt selv samme slags).

På disse skal hele bøsningen incl. kraven jo presses gennem og derefter sættes stålforingen i.
Og spc. med mit hjemmelavede værktøj gav det anledning til lidt problemer, fordi bøsningen skal jo presses lige ind.

Hasse

PS.:
Jeg behøver sikkert ikke nævne, at det først var da jeg manglede at montere bøsninger på højre, nederste, bageste bærearm (den med den problematiske lange bolt), at jeg opdagede det med pressemaskinen. VEL????
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger