Hjælp, jeg har fået et 6. gear!

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Hjælp, jeg har fået et 6. gear!

Indlægaf Danny » lør 24. jun 2006 16:59

Jeg har været ude og køre en lille tur idag på (små 1200 km delt i 2) og omkring de 900 km skete der noget underligt med min elskede dyt: da jeg ville skifte fra 4.-5. gled gearstangen ud til højre for det 5. gear i et slags \"frigear nr. 2\" :o

Det skete ikke kun denne ene gang og jeg kan gøre det hele tiden, jeg har lige prøvet efter hjemme i indkørslen. Gearstangen hopper simpelthen akavet langt ud til højre. Jeg kan dog stadig godt ramme 5. gear, jeg skal bare være præcis og skifte langsomt.

Jeg har aldrig prøvet noget lignende, så jeg håber der er nogen der ved noget om problemet. For det møg kan man da ikke køre med :evil:
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf hasse » lør 24. jun 2006 18:39

Har aldrig oplevet det.
Men hvis jeg var dig, ville jeg tage tunellen i midten af kabinen af og skille gearstangen/-befæstningen ad.

Det kan - måske - tænkes, at det har noget med de plasticforinger, der er nederst på gearstangen, at gøre.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Danny » lør 24. jun 2006 21:06

Jeg har surfet rundt på Miata.net et stykke tid nu og jeg gør som du siger.

Selvom jeg ikke kan finde et eksempel der passer på mit, har jeg på fornemmelsen at det kan skyldes teflonbøsningen nederst på stangen der er knækket. Jeg håber det i hvert fald, det er ikke så slemt. Og manchetter osv. blev ordnet sidste år.

Men jeg har ikke meget forstand på mekanikken på dette område, så jeg håber stadig der er nogen der ligger inde med flere råd. Påfaldende at der ikke er nogen der har turdet svare på mit indlæg på Miata.net endnu, til trods for at 13 personer har læst det.
Danny

Indlægaf Webmaster » lør 24. jun 2006 21:19

Det lyder ikke som noget ret mange oplever (heldigvis :wink: ) - Måske du skulle give Andreas et kald - han plejer at have en idé om hvad det kan være!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Danny » søn 25. jun 2006 11:14

Jeg tror jeg har fundet årsagen :idea:

Jeg pillede gearstangen ud og bemærkede at på den nederste manchet kunne boltene skrues ud ved fingerkraft. På selve gearstangen så den plastikforing, der sidder i den lille udfræsning, lidt slidt ud som om gearstangen havde bevæget sig i et for stort udlsag hvis man kan sige det sådan.

Jeg går ud fra at det skyldtes at den nederste manchet ikke var ordentligt fastspændt, så den ikke kunne fastholde gerastangen indenfor sit normale bevægelsesmønster. For nu har jeg efterspændt hele gøjemøjet igen og nu er der ingen problemer. Men den foring/bøsning der sidder i føromtalte udfræsning er jo stadig slidt, så den må jeg hellere skifte. Eller få den short-shifter fra Steeda som jeg gerne vil ha' :roll:

Så jeg må hellere advare om at spænde det stads ordentligt til alle der skifter deres gearmanchetter selv. Og det er ellers en simpel operation :oops:
Danny

Indlægaf hasse » søn 25. jun 2006 12:39

Det er sikkert overfødigt overfor dig, men alligevel. Der er jo mange andre, der læser dette:
Husk, der skal være gearolie i huset, hvor gearstangen går ned.

Vedr. short-shifter:
Jeg har selv en short-shifter, som jeg monterede ult. 2002. Fra JR.
Jeg er utrolig glad for den. Har iøvrigt forkortet gearstangen med et par centimeter.

MEN:
Jeg har fra en af vore eksperter, for ikke at \"sige\" EKSPERTEN hørt, at nogle af short-shifterne, der er på markedet faktisk er så \"short-shiftede\", at man meget let ved gearskifte ikke får den det rigtige sted hen.
Dette til orientering. Hvilke der er tale om, ved jeg ikke. Og jeg ved heller ikke, hvordan man afgør det. Jeg mener dog at have set, at nogle reklamerer med 25% og andre med 40%. Og så må det vel være dem med 40%, der er lidt for \"shortshiftede\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Tilbage til Problemer og løsninger