Hvis man måtte køre sidelæns på Helsingørmotorvejen...

Alt hvad der ikke har med Mazda MX-5 at gøre. Eksempelvis hvorfor er webmaster en gammel sut?

Redaktør: Softtop

Indlægaf Ozan Yücelbas » søn 6. sep 2009 21:22

Kan man se på stel nummer på bilen om den har LSD eller ej? eller skal man bare prøve at lave en brænder? :roll:
MX5 Racing Green, 1.8, 1994.
Celica 2.0 1992, GTI.
Nissan Almera 1.6 Sr 1997
Ozan Yücelbas

Geografisk sted: Horsens

Indlægaf motorbøllen » søn 6. sep 2009 21:31

Ozan.

Du kører med det højre hjulpar ud i græsset, bringer guldklumpen til standsning, og smider alle hæmninger når du sætter igang igen.

Hvis den siger: Møjn, jeg er fløj'n så er der spær på, og bliver den stående og den er i gear, så er der ikke spær på, medmindre du har afmonteret kardanen i mellemtiden.

Ellers tager du donkraften og løfter begge baghjul fra jordens overflade, sætter bilen i frigear og drejer et af baghjulene rundt. Hvis det modsatte hjul roterer samme vej som du roterer hjulet, har du spær.
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen

Geografisk sted: Udkantsdanmark

Indlægaf psc » søn 6. sep 2009 22:42

Christian, Hvad søger du pÃ¥ for at finde sÃ¥danne youtube film? 関西名物スーパー団体?
/Per

1,8 BRG 1994
Brugeravatar
psc

Geografisk sted: Tilst

Indlægaf Ozan Yücelbas » man 7. sep 2009 08:33

motorbøllen skrev:Ozan.

Du kører med det højre hjulpar ud i græsset, bringer guldklumpen til standsning, og smider alle hæmninger når du sætter igang igen.

Hvis den siger: Møjn, jeg er fløj'n så er der spær på, og bliver den stående og den er i gear, så er der ikke spær på, medmindre du har afmonteret kardanen i mellemtiden.

Ellers tager du donkraften og løfter begge baghjul fra jordens overflade, sætter bilen i frigear og drejer et af baghjulene rundt. Hvis det modsatte hjul roterer samme vej som du roterer hjulet, har du spær.

Mange tak, det må jeg lige prøve når jeg kommer hjem. Altså det med at dreje hjulene rundt :D
MX5 Racing Green, 1.8, 1994.
Celica 2.0 1992, GTI.
Nissan Almera 1.6 Sr 1997
Ozan Yücelbas

Geografisk sted: Horsens

Indlægaf the chicken » man 7. sep 2009 09:12

Det er klart nemmere med spær, meeeen vi er altså nogle som drifter fint i 45º uden :wink:

Det er et spørgsmål om hastighed, uden spær kan man gøre det langsommere hvis man har hk nok, men det betyder jo altså ikke at det er umuligt uden, bare at der er nogle kællinger der aldrig har turdet prøve :lol:
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf BNI » man 7. sep 2009 09:38

Ozan Yücelbas skrev:Mange tak, det må jeg lige prøve når jeg kommer hjem. Altså det med at dreje hjulene rundt :D

Du kan læse lidt mere om det her http://forum.miata.net/vb/showthread.php?p=4047030[/url] og her http://www.miata.net/garage/vlsd.html[url]

Hvis du har en 90-93 NA har den muligvis den første type LSD der var af viscous typen. Den går som jeg har forstået i stykker efter en overskuelig tidsperiode og effekten forsvinder. Torsen LSD der kom i 94 er mere holdbart.
1994 NA BRG - 1,8
BNI

Geografisk sted: København

Indlægaf Lurendrejer » man 7. sep 2009 15:02

motorbøllen skrev:Ozan.

Nej! :)

Jeg har selv spær, og hjulene drejer som de nu drejer på alle andre biler. Måske forskelle på Torson og Mazda OEM der spiller ind?
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf Kuksi » man 7. sep 2009 18:37

Nej!

Jeg har selv spær, og hjulene drejer som de nu drejer på alle andre biler. Måske forskelle på Torson og Mazda OEM der spiller ind?
Har mest lyst til at sige: JOW! :lol:
Vil give Qzan ret, og det vil undre mig meget om der skulle være forskel mellem typerne. Mener at det jo netop med svævende baghjul, den kraft man tilfører det ene baghjul, skulle kunne overføres til det andet. Derfor må de køre samme vej.
Men jeg er parat til at lære noget, og vil derfor ikke være alt for påståelig. :wink:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » man 7. sep 2009 19:29

Og så en lille drillert:
Når LSD- herunder torsen - bliver slidt, opfører de sig som et \"open\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Lurendrejer » man 7. sep 2009 19:43

Kuksi:

Det var lige min tanke da jeg stod og rykkede i skidtet. Men virkeligheden er bare en anden. Angående de slidte differentialer, så har jeg svært ved at se hvordan det skulle gøre noget, medmindre de ligefrem er slidt helt fra hinanden - hvilket ville resultere i RWD eller LWD (right wheel drive/left wheel drive). Jeg vil mene at det fleste differentialer har noget moment sensor-værk for at undgå slid ved sving. Ellers kunne man lige så vel lave en fast aksel (?)

En helt anden sag - rallykører i tidernes morgen havde nogle andre WD'er. RWD og WWD. Right wheel drive og Wrong wheel drive(FWD)

/Boing
Lurendrejer

Indlægaf Lurendrejer » man 7. sep 2009 19:46

Har vi ikke nogen herinde der ved hvad et LSD gør for at undgå at lave den inderste aksel til en proptrækker når man skal starte ved et t-kryds? Mit inderste dæk siger kun chikka-chikka-chikka når jeg giver den lidt pedal. Hvis jeg starter civiliseret kan jeg snildt sætte i gang pænt. Vil det sige at jeg kun har 95% spær, eller hvad?

Den med det slidte diff kan nok forekomme, men så vil det næppe være låst ved nogen form for belastning....
Lurendrejer

Foregående

Tilbage til Diskussion