Import fra Tyskland - min føljeton

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Import fra Tyskland - min føljeton

Indlægaf jepperimmen » lør 31. jan 2009 19:06

Tænkte at andre måske også har overvejet selv at importere, så her er mine oplevelser 8)

Jeg synes det kunne være sjovt selv at prøve kræfter med et import-eventyr - årsagen er et større udvalg i Tyskland, jeg forventer ikke den store besparelse.

Hjemmefra fandt jeg 3 relevante biler og havde kontakt med sælgerne via e-mail for at få indikationer på bilens stand og slutprisen. Den ene bil var en stor skuffelse (køb ikke bil øst for Berlin hos en Polsk sælger!) De to andre var rigtig fine, den sidste i særdeleshed.

Jeg købte d. 30/1-2009 en NB 1,8 Sport, 2004, 27.000km - købt hos Mazda i Stralsund, som også har solgt bilen fra ny og serviceret den, én ejer - fik handlet den 1.600 EURO ned i pris, så jeg måtte slippe 13.400 EURO (Husk det er i kontanter, når du køber som udlænding).

Billede

Da det var sidste bil på ruten havde nummerpladekontoret lukket - så jeg kunne ikke få bilen med hjem :cry:

Nu følger:

- Hjemtransport direkte til http://www.au2fast.dk

- Toldsyn / vurdering / afgift

- \"Nødvendige\" modifikationer hos au2fast

- Skulle gerne komme på vejen til påske :D

Fortsættelse følger..
Senest rettet af jepperimmen lør 21. feb 2009 15:42, rettet i alt 1 gang.
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Claus » lør 31. jan 2009 23:44

Lyder lækkert.....men hvornår ser vi billeder af dyret ?
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf And » lør 31. jan 2009 23:57

Claus skrev:Lyder lækkert.....men hvornår ser vi billeder af dyret ?

Gætter på det er denne her sorte sag :)
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf jepperimmen » søn 1. feb 2009 11:19

Jep det har And nemlig ret i 8)

Billede
Senest rettet af jepperimmen lør 21. feb 2009 16:03, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
jepperimmen

Indlægaf Kazama » søn 1. feb 2009 16:58

Dejlige bil du har købt der!
Er der i øvrigt nogle der kan forklare hvorfor der på mobile.de ofte er anført en brutto- samt en nettopris.

Hvorfor og hvad dækker dette over?
Kazama

Indlægaf jepperimmen » søn 1. feb 2009 19:15

Kazama skrev:Er der i øvrigt nogle der kan forklare hvorfor der på mobile.de ofte er anført en brutto- samt en nettopris.

Hvorfor og hvad dækker dette over?

Det er vist bare med og uden moms (19% i Tyskland)
Brugeravatar
jepperimmen

Indlægaf Sølvsten » søn 1. feb 2009 21:48

Jeg ved at en del forhandlere har en \"export\"-pris, det kunne være at netto / brutto priserne er på samme måde.
Brugeravatar
Sølvsten

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Viggoman » søn 1. feb 2009 22:33

Flot bil. Det bliver interessant at se hvad Skat mener den skal koste i afgift. Der er ikke mange at sammenligne med fra 2003-4-5 jf. Skats oversigt over værdifastsættelse.

I øvrigt et tip vedr. hjemtagelse af bil fra Tyskland: det er muligt at købe et sæt \"Kurzzeitkennzeichen\" (prøveplader)på et tysk motorkontor (Zulassungsstelle). Man skal starte med at købe et grønt forsikringsbevis (kan normalt købes i en nummerpladebutik lige ved siden af motorkontoret). Dernæst skal man ind på motorkontoret og have de nødvendige papirer hvorefter turen går tilbage til nummerpladebutikken efter pladerne (laves på stedet). Fidusen er at man kan købe et sæt tyske prøveplader uden at de gælder til en bestemt bil. Er man rimelig sikker på at man tager en bil med hjem kan man lægge ud med at købe prøvepladerne. (NB: gør opmærksom på at at du kun agter at benytte pladerne til at foretage en prøvetur på tysk jord. Det er lovligt at køre til grænsen på pladerne, men skrankepaverne kan finde på at insistere på at man skal have eksportplader på og de koster kassen. Og er slet ikke nødvendige da man ikke må køre med dem på dansk jord). OK, de tyske prøveplader gælder til grænsen og kører man over ved Padborg kan man døgnet rundt købe et sæt danske prøveskilte der. Den går bare ikke i Rødby eller Puttgarden (og du bliver sendt retur til Tyskland hvis du bliver snuppet... :( ) Skal man over med færgen skal man på forhånd have fået sælger til at sende en kopi af den tyske registreringsattest. Med den i hånden kan man inden turen sydpå hente et sæt DK prøveskilte og have med i lommen. Dem klasker man på inden man køre i land i DK og så er tolderne lutter smil :) Det er faktisk enklere end det lyder... :wink:
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf UlrikK » man 2. feb 2009 14:00

Ser ud til at være en rigtig lækker MX5, tillykke med den :-)
UlrikK

Indlægaf jepperimmen » fre 13. feb 2009 22:40

Så er næste punkt på listen klaret - bilen står nu hos au2fast :D

Det kostede 2.340 + moms hos Bil Transport Kompagniet (inkl. forsikring), så det kunne ikke betale sig at køre en ekstra tur for selv at hente den.

Har i dag lagt planen for det videre forløb - og der var heldigvis ikke nogen alt for grimme overraskelser efter Andreas gennemgang af bilen :wink:

(Jeg får lagt et par billeder på snarest - når jeg får taget mig sammen til at få kigget på billed-uploading-programmet..) :oops:
Brugeravatar
jepperimmen

Indlægaf And » lør 14. feb 2009 14:45

jepperimmen skrev:Så er næste punkt på listen klaret - bilen står nu hos au2fast :D

Det kostede 2.340 + moms hos Bil Transport Kompagniet (inkl. forsikring), så det kunne ikke betale sig at køre en ekstra tur for selv at hente den.

Har i dag lagt planen for det videre forløb - og der var heldigvis ikke nogen alt for grimme overraskelser efter Andreas gennemgang af bilen :wink:

(Jeg får lagt et par billeder på snarest - når jeg får taget mig sammen til at få kigget på billed-uploading-programmet..) :oops:

Hovsa - det var da vist den der stod udenfor da jeg var forbi Andreas torsdag - den ser dælme fin ud!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf jepperimmen » fre 3. apr 2009 11:00

SÃ¥ er der betalt afgift: 113.990,- Dvs den endelige pris er 214.000,-

Det er vist ok, men som forventet er der ikke noget sparet ved at hente i Tyskland (og slet ikke hvis øvrige udgifter medregnes..)

Jeg skruer pladerne på den i morgen ved Fredericia Messecenter, hvor Andreas har bilen med. Han har vist 7 salgsbiler med på udstillingen, så måske det var en udflugt værd? http://www.bilmesse-brugtmarked.dk/bilmesse-brugtmarked/
Brugeravatar
jepperimmen

Indlægaf jepperimmen » fre 3. apr 2009 13:16

Bilen får \"Ditec-kur\" på mandag hos http://www.byensbilpleje.dk/

...Med den video var de jo selvskrevne til at få opgaven :D
Brugeravatar
jepperimmen

Tilbage til Diskussion