Mærkelig opførsel fra motor... satte næsten ud!

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Indlægaf MrT » fre 1. aug 2008 18:24

hasse skrev:Prøv så det samme altså:
2. gear til 5000 og så op i 3. fuld acceleration hele vejen.

Du kan prøve det samme altså 5000 ved skifte.
fra 3. til 4.

Umiddelbart det samme vil jeg sige, ikke noget der skaber sig e.l., bortset fra lidt af det metalliske raslen som tidligere nævnt.

Burde der ske noget specielt ved disse tests eller går det indtil videre efter planen? :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf hasse » fre 1. aug 2008 19:16

I begyndelsen nævner du, at
1.
det er som om den vil sætte ud
og
senere nævner du noget med
2.
raslelyde.

Mht. det første vil jeg foreslå, at du checker tændrørene. Kan forestille mig, at de er sorte og ikke gyldenbrune, som de skal være.
Rens dem med en stålbørste.
Check også lige afstanden mellem elektroderne.

Når du har gjort det, så giv kareten en ordentlig tur i høje omdrejninger (når den er blevet varm. Hvilket gear er ligegyldgt). Tag f.eks. 2.
Så kan du køre ca 80-85 km/t et godt stykke tid.

Så er der mulighed for at brænde noget skidt ud.

Mht. raslelyde.
Tja.
Umiddelbart kan det jo være mange ting. Det kan bare være noget, der kommer i svingninger. Når det åbenbart forsvinder igen.
Af det du nævner omkring lyden kan et godt gæt være o2 sensoren i udstødningen, der \"er ved at rasle fra hinanden\". Det er hørt før. Har selv været ude for det. Og den - lyenkilde - er vanskelig at lokalisere.

Ellers må du prøve at spore dig ind på lyden
Lad én speede op, mens du lytter med et stetoskop eller skruetrækker( til øret).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » lør 2. aug 2008 00:53

Ja et godt bud kunne være O2 sensor, eller afskærmningen på forrør hvis du har std. udstødningen.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf MrT » søn 3. aug 2008 16:56

Okay, så er søndagen brugt på at makke lidt - jeg har fundet ud af mit tænding stod sindssygt højt, over 20 grader hvertfald.

Jeg har nu sat den ned på lige knap 14 grader, og det lader umiddelbart - efter én testkørsel - at den der \"sejtrække-banken\" som jeg oplevede, er forsvundet.

Her er et billede af hvor crank angle sensor'en sidder, med pil har jeg markeret den ridse jeg lavede hvor den stod før. For dem af jer der har rodet med CAS'en selv, kan nok godt nikke genkende til der hvor den stod først (mit udgangspunkt) må have givet en rimelig høj tænding.

Billede

Mht. tændrør, jeg havde lige 1'eren ude, jeg kunne ikke finde min stålbørste så skal have købt en ny, og mine følere til måling af afstand på tændrørerne var også forsvundet - så jeg gad ikke tage dem alle ud, men her er et billede af 1'eren hvertfald:

Billede

Og til sidst fandt jeg ud af at jeg har en fejlkode i computeren, en 09'er, som indikerer problemer med \"Vandtemperaturmåler: Fejl i strømkreds. Fejlprogram rapporterer konstant 35 grader til ECU.\" - men det opretter jeg lige en ny tråd omkring, da jeg har et par spørgsmål dertil...
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Foregående

Tilbage til Diskussion