Tips til vinterhi

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Tips til vinterhi

Indlægaf Lennart » tors 23. okt 2008 07:55

Hej forum.

Nu skal bilen jo snart i garagen i laaaaaang tid.
Er der noget specielt man skal gøre/være opmærksom på ved længere tids \"lagring\". Måske skal strømmen til batteriet tages fra, måske må man ikke lukke vinduerne, eller andre gode tips. Jeg har set man kan få et decideret ligklæde man kan trække over bilen, men er det en god ide.
Er det en god ide at køre en tur i bilen af og til, eller tager den mere skade end godt er af det ?? Eksempelvis en tur om måneden, den ene dag det er høj og flot solskin.
Måske skal man bare lade den stå i fred, men er det så det bedste at gøre.
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf MrT » tors 23. okt 2008 09:57

Min umiddelbare plan (som dog kan være forkert) kommer lidt naturligt af at jeg jo er væk fra bilen i 3-4 uger af gangen alligevel. De par gange jeg har været det indtil videre og hvor den har holdt i Hamburg lufthavn, har batteriet fint holdt strøm hvertfald og nemt kunne starte igen, men der har så heller ikke været decideret frost, så vidt jeg ved.

Men nu får den lov at blive i garagen fra om et par uger og så til det blir godt vejr igen - lige undtagen en enkelt køretur engang imellem, kan jo nok ikke lade den helt være, både pga. lyst men også behov.

Nå, men jeg regner hvertfald med enten at købe sådan en \"battery optimizer\" eller tage den jeg bruger på MC'en, og sætte til batteriet, så sørger den for at vedligeholde batteriet så det hvertfald ikke løber tør og går helt død pga. kulden.

Vindue ved jeg ikke lige med, tror jeg lader bilen være lukket, måske skal man åbne en halv centimeter? Når den holder i tørvejr og der ikke kan komme vand ind, er det måske ikke så farligt at have den helt lukket, hvad siger erfaringen? Ellers vil jeg lige lufte ordentligt ud i den engang om måneden og nok også starte motoren lidt i tomgang, evt. køre en tur hvis vejret er godt og/eller der ikke er noget salt ude.

Jeg tror der er mange guidelines til hvad man bør/skal gøre med sin bil i vinterhi, men jeg tror samtidig også der er lidt religion i det og der nok ikke er ret mange der gøre ALLE tingene når det kommer til stykket :)

Som Lennart er jeg også interesseret I at høre hvad folk gør, så man kan gøre det bedre selv, når det nu er første vinterhi med MX-5'eren...
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf AS DK » tors 23. okt 2008 10:02

Mine egne erfaringer med vinterhi for sommerbiler :
En køretur i ny og næ, når vejret er godt, virker.
Kør en tur med vinduerne på klem og godt drøn på varme og blæser, så slipper du for den værste fugt.

De gange jeg har opbevaret biler i flere måneder gennem vinteren har budt på alle mulige negative overraskelser, selv mus i sæder og i ledningsnet i motoren.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf Lennart » tors 23. okt 2008 10:06

Ja, sådan specielle MX5 ting.
Der er jo ikke noget ved at ende med deforme eksede dæk, en rådden kabine, eller fastrustne stempler, og bremser. MV. :o
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Tilbage til Diskussion