Kaleche uden garage

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Kaleche uden garage

Indlægaf Snoop » fre 30. jan 2009 22:34

En bil med Kaleche har selvfølgelig bedst af at stå i en garage/carport.
Jeg har desværre ikke mulighed for nogle af delene, men kun en stor åben parkeringsplads. Da jeg vil bruge min (måske) kommende MX5 hele året, vil den altså ikke komme i læ i løbet af året.

Hvor længe kan en ny kaleche holde i de forhold, hvis den bliver behandlet godt?
Skal man smøre kaleche ind i bestemte olier/produkter for at holde den tæt ligesom med sko og telte? Hvad koster dette og hvor tit skal det gøres, når den står udenfor hele tiden.
Snoop

Indlægaf Munk » lør 31. jan 2009 20:20

Det store spørgsmål er vel i første omgang om det er vinyl eller stof.

Min har vinyl og har stået ude de seneste 3 år med kun jævnlig vask og 2 gange vinylpleje årligt og den holder farven fint.

Hvis det skal være fint laver Renovo nogle produkter til både vinyl og mohair til ca 100 kr pr flaske. Ellers gør den billige vinylfresh fra biltema eller lign det sikkert næsten lige så godt til 1/3 af prisen.

Du kan evt. prøve noget med farve i hvis den ikke ser sort ud, men hold dig fra ting på sprayflaske da det selvf altid ender lige så meget på forruden og lign som på toppen. :)
NB FL 2001 1.8is 6g Sunlight Silver
Munk

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Claus » lør 31. jan 2009 23:29

Vinylklud den holder du flot og pæn ved at investere i silikone på spray og koster ca 20kr i et super eller et byggemarked, det fordeler du så med en svamp over hele kluden også på gummilisterne.
Så står den flot og pæn hele tiden, det vaskes dog hurtigt af, men så må du blot på den igen...billigt og fantastisk godt og det bringer farven frem og gør materialet blødt og godt.
Sne og vand på kluden vil aldrig sætte sig fast.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf UlrikK » man 2. feb 2009 12:55

Startede med at købe et Sonax middel til pleje af udvendig vinyl, det fungerede også helt fint, men forsvandt hurtigt.
Læste så i instruktions vejledningens vedligeholdelses afsnit, at man skulle \"pleje sin kaleche en gang om måneden med et vandbaseret middel til læder eller vinyl\".
Næste gang jeg vaskede bilen prøvede jeg så at give kalechen læderfedt, og det fungerer virkelig godt. Virker til at kalechen er blevet blødere og mere vandskyende, og det forsvinder ikke ved første vask.
Det er dog et lidt større arbejde end vinyl pleje. Kalechen kan også godt se en anelse fedtet / skinnede ud (kommer dog nok an på hvor lang tid du bruger på at fjerne overskydende læderfedt), indtil den har været vasket et par gange.
UlrikK

Indlægaf Snoop » man 2. feb 2009 17:41

Tak for svar på vedligeholdelse, men hvordan ser det ud mht. mit andet spørgsmål? Altså om bilen/kalechen generelt kan holde til at stå udenfor hele året, når den bliver plejet med vinylrens/læderfedt?
Snoop

Indlægaf Claus » man 2. feb 2009 18:58

Ja, det er intet problem, men tag den ikke end når det er frostvejr...skal den endelig ned en solskinsdag om vinteren, lad den først blive varmet op af solen....ellers ja, naturligvis kan den klare det danske vintervejr, det er jo en japser der er bygget til at blive brugt året rundt.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf UlrikK » tirs 3. feb 2009 07:22

Lige netop koldt vejr var hvor jeg følte der var størst forskel på lædefedt og den normale vinylpleje, men det er jo så min egen bedømmelse ;-) Som Claus skriver er det ikke en god ide at lægge den ned når den er kold, da overfladen bliver meget usmidig og dermed mere udsat for \"fejlfolder\". Mener også det står i brugsvejledning.
Hvis man vil være helt sikker på at kalechen er blød nok, tager man første del af turen med fuld knald på varmen, og så lægger man den ned. Virker også godt hvis du vælger læderfedt og vil bruge det om vinteren, ikke nemt at arbejde med det på en kold overflade.

Angående om den kan tåle at stå ude, kan jeg ikke se der bliver det større problem hvis den bliver vedligeholdt. Som Munk skriver er der flere der har deres MX5 stående ude, og der virker ikke til at være nogen problemer med det. Dog kan jeg forestille mig det vil være en god ide at være helt sikker på at drænhullerne er rene, og regn-skinnen / andre lister fungerer og er tætte. Ellers kan du ende med at bilen kommer til at lugte lidt jordslået, da vandet ikke bliver ledt ordenligt væk.

Hos mig var de bagerste drænhuller stoppet lige da jeg fik bilen, hvilket resulterede i at stoffet på hattehylden blev vådt i kanten. Kunne også se begyndende mug der, hvilket nok ikke lige giver en god lugt i bilen i længden ;-)
UlrikK

Tilbage til Diskussion