Vinduet på klem i vinteropbevaring?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Vinduet på klem i vinteropbevaring?

Indlægaf MrT » søn 1. nov 2009 12:02

Kunne ikke lige umiddelbart finde en anden tråd om dette, så ville lige høre... kan det anbefales at sætte vinduet et par centimeter på klem når man placerer 5'eren i garage for vinteropbevaring? Jeg har et cover lagt over hele bilen, som skulle være åndbart.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Re: Vinduet på klem i vinteropbevaring?

Indlægaf BNI » søn 1. nov 2009 21:52

Tja når vi smider min fars fiat x1-9 i vinterhi, plejer vi som regel at rulle ruderne lidt ned for at modvirke mugdannelse i kabinen. Derudover vil jeg mene, at det er sundt for bilen, at få startet motoren og rullet et par meter bare en gang hver 3 uge, hvis man har mulighed for det.
1994 NA BRG - 1,8
BNI

Geografisk sted: København

Indlægaf Silent » man 2. nov 2009 18:16

En koldstart hver 3.uge hvor bilen bare ruller et par mtr.?? - hvor kondenseret vand/benzin vasker oliefilmen af cylindervæggen ?? - er det ikke nærmest mord?? :roll:
Silent/NC 2,0 -2006
Silent

Geografisk sted: Vestsjælland

Indlægaf Softtop » man 2. nov 2009 20:16

Jeg lader også sideruderne stå lidt på klem - sådan lige tilpas lidt, så at mus ikke kan komme ind.

Tror nu heller ikke at jeg ville bryde mig om hyppige koldstarter, men omvendt har jeg også hørt at pakninger kan tørre ind ved længere tids stilstand, så hvad kan man ellers gøre?
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf BNI » man 2. nov 2009 20:18

ok den var uklar - kør en tur i bilen var hvad jeg mente, :) Det er jo også umuligt, ikke at køre en ordentlig tur i mazdaratien hvis man ikke har set den i 3 uger
1994 NA BRG - 1,8
BNI

Geografisk sted: København

Indlægaf Silent » tirs 3. nov 2009 09:00

OK - lyder lidt bedre. Man påstår jo, at en koldstart slider lige så meget på motoren som 100 km kørsel. - Hvis man vil være rigtig god ved sin kære øse, er det bedste, man kan gøre, at få monteret en \"dyppekoger\" i motorblokken - forudsat - naturligvis - at der er adgang til en stikkontakt.
Sådan en bruger 500 W, og hvis man tænder den - evt. v.hj. a. et tænd-slukur - et par par timer inden start, har man en næsten diftvarm motor, - så man slipper for at se filspånerne drøne ud med udstødningen. - Incl. montering ligger prisen vel omkring 3 kilo....
Silent/NC 2,0 -2006
Silent

Indlægaf Claus » tirs 3. nov 2009 19:32

Start den op og motioner bilen er den bedste løsningt.
Når du påtænker at starte bilen, husk at i det øjeblik du hører motoren tænder slukker du igen og det gør du nogle gange eller tre/fire.

Hermed har du fået ordentligt olietryk, pisket olien rundt og du kan nu uden problemer starte bilen. Lad den stå i tomgang indtil du mærker at topdækslet er håndvarmt, så kan du godt dappe lidt på speederen.....lad den stå og blive gennemvarm , skru helt op for varmen og lad den stå og hygge sig indtil kabinen bliver gennemvarm, så reducerer/dræber du også mulige alger der kunne forekomme på indersiden af kluden og sæder/måtter.

Det bedste er at trille og motionere bremse calibre, håndbremse, bagtøj og gearkasse på bilen...det gør du nemt i indkørslen eller tag en lille tur på villavejen, en dag hvor det er tørt. Så har bilen det bedst.

Når du igen parkerer bilen, så træk IKKE din håndbremse.
Løft viskerbladene væk fra forruden og mrug masser af silikone på spray og fordel det med en billig husholdnings svamp, det gør du over alt hvor du har gummi..også gerne på kluden hvis det er en vinyl klud.
Om der kommer noget på ruder og lakken, har ingen betydning, det tørrer du blot af igen.

Ingen biler er bygget til at stå helt stille en laang sej vinter.
Sørger du blot for at der er ordentligt olietryk før opstart og naturligvis at det er et originalt oliefilter med retur stop, så oliefilteret ikke er uden olie, så er det helt fint.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Silent » ons 4. nov 2009 15:34

Tror godt, jeg turde låne Claus en plovmand,- men købe en brugt bil af ham ville jeg være mere lurende ved. - Jeg tror simpelthen ikke på, at en koldstart bliver mindre skadelig, blot man hakke-starter som beskrevet -og min barnelærdom om, at bilen skal køres varm så hurtigt som muligt efter start, sidder altså stadig i min belastede underbevidsthed.- Og så ville jeg ikke kunne vænne mig til silicone på forruden, om jeg så fik et helt liv dertil... :roll:
Silent/NC 2,0 -2006
Silent

Indlægaf Claus » tors 5. nov 2009 12:13

Blot for at få tingene på plads en gang for alle.
Jeg bryder mig ikke om din hentydning og usaglighed med at pludselig være personlig i din argumentation.
Vi vil sætte pris på at du holder dig til en saglig argumentation herinde, uanset om du er enig eller uenig.

Du forstår ikke hvad jeg mener/skriver, jeg har ikke involveret hensynet til at en motor er driftvarm eller ej, så jeg vil forsøge at omfomulere mig.

Min argumentation vedr. opstart gælder både en driftvarm motor der har dybkoger eller en smotor der er kold. Det er en vejledning i hvordan man opnår et ordentligt olietryk og får smurt vitale motordele før opstarten - når bilen har stået ubrugt i en længere periode.

Det jeg også skriver er at alle biler vil have det bedst når mekanikken samt pakninger og lign. bliver motioneret og smurt fremfor at stå ubrugt en lang vinter, med risiko for rustede kalibre, tørre pakninger og lign.
Specielt hvis alternativet blot er at varme vandet op med en dypkoger engang imellem og ellers lade bilen stå urørt.

Om der så er kommet lidt silikone på side ruden ser jeg ikke som specielt problematisk da det blot kan tørres af igen - orienterer blot MrT at det ikke skader hans lak eller rude, hvis der skulle komme silikone på.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Silent » tors 5. nov 2009 18:39

Idet jeg udtrykker såvel undren som beklagelse over, at man har fundet mine formuleringer fornærmende, vil jeg hermed trække mig ud af diskussionen.
Silent/NC 2,0 -2006
Silent

Indlægaf Munk » tors 5. nov 2009 18:41

Der er jo rigeligt med opskrifter på hvordan man vækker en \"tør\" motor til live. I de fleste tilfælde tror jeg at diverse \"værkstedsråd\" risikerer at give flere problemer end det lidt slid de forhindrer, hvis vi ikke snakker garagefund/genopbygget motor.

Så vidt jeg husker så anbefaler de fleste bilmærker at man starter motoren og kører umiddelbart herefter UDEN tomgang, men selvf holder belastningen nede inden motoren er driftvarm.

Om så en koldstart slider som 100 km's kørsel så er det dels ikke ret mange koldstarter pr vinter vi snakker om, dels er der rigeligt med km i mazda's motorer.

Jeg vil sige
Sørg for at batteriet ikke dør. Dvs enten et par opladninger i løbet af vinteren, en vedligeholdeseslader ala C-tek's eller afbryd strømmen.

Start kun bilen hvis du kan køre den godt varm. Dvs. hellere vente en uge eller to mere fremfor en gang tomgang der bare giver fugt og sod.
Og tag den så ellers ud og nyd det gode vejr når du kan.

Hvis man endelig skal gøre noget hjemme i garagen kunne man måske tage strømmen til benzinpumpen og tændspolerne hvis det er muligt og så lade starteren trække motoren lidt rundt for at cirkulere olien, men om det reelt smører ved jeg faktisk ikke, jeg kunne mistænke olietrykket for at være for lavt.

Men hvis ikke man kan afbryde begge dele så skal man lade være. Uforbrændt benzin vil fjerne oliefilmen og jeg mener at have læst at spolerne kan tage skade af at arbejde uden tændrør.

Løsningen er selvf at finde to bukke og løfte bagenden af bilen op på dem og så sætte bilen i gear og lægge en mursten på speederen. Så bliver gearkassen og diff'et også smurt og motoren kokser ikke til pga tomgang. Smart, ikk?

Billede
NB FL 2001 1.8is 6g Sunlight Silver
Munk

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Softtop » tors 5. nov 2009 21:50

Munk skrev:Løsningen er selvf at finde to bukke og løfte bagenden af bilen op på dem og så sætte bilen i gear og lægge en mursten på speederen. Så bliver gearkassen og diff'et også smurt og motoren kokser ikke til pga tomgang. Smart, ikk?

Billede

Ovennævnte fremgangsmåde egner sig helt klart bedst til NB Jubi.. :wink:

"Ferris, my father loves this car more than life itself" :P :P
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Tilbage til Diskussion