Jeg går stadig med drømmen om en MX5, og har i den forbindelse et par spørgsmål, som jeg håber I kan svare på og/eller kommentere.
NB: Der henvises til NA-modellen i motorstørrelsen 1,6.
1. Indbrud? Hvad er folks erfarringer med indbrud i bilen? Det er jo forholdsvis let at skaffe sig adgang igennem en softtop. Det optimale er selvfølgelig en hardtop, men helt billig er sådan en jo ikke.
2. Året rundt? Jeg har ikke råd til en ekstra bil om vinteren, så jeg er nødt til at bruge den hele året. Er det nu en god idé? Den skal selvfølgelig undervognsbehandles, men udover det vil det så kunne gå?
3. Brugt bil. Når jeg skal ud og kigge, hvad skal jeg så se mest efter. Rust selvfølgelig, men hvor er de sædvanlige steder på en MX5? Findes der en Buyers Guide to Maxda MX5 på nettet et eller andet sted? Er der en bestemt årgang man skal holde sig fra?
4. AC? Har set flere modeller med AC (vel mest Miata-modeller), men hvor nyttigt er det i en MX5???
5. Dagligdags brug? Ja, den skal jo kunne bruges til alt det daglige såsom diverse indkøb osv, men der er jo ikke så pokkers meget bagageplads. Hvordan klarer I andre det?
6. Low profile lygter. Jeg kan faktisk bedre lide NA-modellen end NB-modellen. Synes at klap-lygterne er lidt frække - dog ikke som standard, men når der monteres de små \"low profile\"-lygter. Hvad er prisen på sådan nogle og er de svære at montere?
7. Vedligeholdelse. Hvordan forholder det sig med vedligeholdelse? Noget specielt at bemærke her? Hvordan er omkostningsniveauet? Hvad koster et tandremsskift og hvor ofte skal denne skiftes?
8. Knasten... Var det ikke noget med at der kunne være problemer her? Hvordan konstateres problemet?
9. Tæthed? Slutter soft-toppen såvel som hardtoppen tæt nok?
10. Injection? Er der gode grunde til at vælge en model med injection frem for en uden? Hvordan er det med hk?
11. Sænkning. Er en sænket MX5 helt umulig at komme rundt i om vinteren?
12. Kørelys. De små lygter der sidde nedenfor klaplygterne, kan de de fungere som kørelys, således at det ikke er nødvendigt at køre med klaplygterne oppe hele tiden.
13. Træk? Ja, jeg ved godt at det ikke er det mest sportslige, men det er jo næsten ikke til at undvære med så lidt bagagerumsplads. Er det noget der er nogen problemer i og hvad er prisen for montering af et aftageligt træk?
14. Stænkklapper? Heller ikke det mest sportslige, men det kan ofte redde en lakering. Jeg har erfarret på Alfa'en at stænkklapper ved forhjulene kan spare én for nogle grimme stenslag og bobler. Ydermere sandblæses panelet efter forhjulet hvis der ingen stænkklapper er på.
15. Afgift? Er der nogen steder på nettet hvor jeg kan se hvad andre har givet i afgift for deres MX5'er ved import?
16. Parkering ude? Jeg har ingen garage og bor i lejlighed. Jeg ved det vil være synd, men bilen er nødt til at være parkeret under den åbne himmel.
17. Støj? Støjer det meget når man kører med softtop som tag? Jeg har ofte længere ture mellem jylland og sjælland og for meget larm kan være belastende at lytte til i længere tid.
18. Bagagebære? Er denen noget bevendt? Kan man overlæsse den så der laves mærker i bagklappen?
19. Hardtop? Er hardtoppen tung at få af og besværlig at opbevare?
20. Forsikring? Jeg har regnet mig frem til en pris på ca 8.700,- med kasko hos Runa. Er 27 år og har 4 års ancinitet? Er en sådan pris ok, eller vil jeg kunne gøre det billigere?
21. Min nuværende bil? Er edt helt umiligt at sælge sin bil for tiden? Er folk stadig forvirrede over de nye afgifter og så ikke tør at købe ny bil endnu?
22. Afgift / plader? Hvor længe går der fra at man har udfyldt papirerne og betalt afgiften, til at man kan få plader på og komme ud og cruise?
Uha det var mange spørgsnål, men jeg håber at jeg har sat dem overskueligt op, så de er lettere at besvare.
På forhånd tak for svaret.
Mvh.
Torben