Begynderspørgsmål... Diverse... (NA)

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Begynderspørgsmål... Diverse... (NA)

Indlægaf Tobster » fre 22. jun 2007 18:43

Jeg går stadig med drømmen om en MX5, og har i den forbindelse et par spørgsmål, som jeg håber I kan svare på og/eller kommentere.
NB: Der henvises til NA-modellen i motorstørrelsen 1,6.

1. Indbrud? Hvad er folks erfarringer med indbrud i bilen? Det er jo forholdsvis let at skaffe sig adgang igennem en softtop. Det optimale er selvfølgelig en hardtop, men helt billig er sådan en jo ikke.

2. Året rundt? Jeg har ikke råd til en ekstra bil om vinteren, så jeg er nødt til at bruge den hele året. Er det nu en god idé? Den skal selvfølgelig undervognsbehandles, men udover det vil det så kunne gå?

3. Brugt bil. Når jeg skal ud og kigge, hvad skal jeg så se mest efter. Rust selvfølgelig, men hvor er de sædvanlige steder på en MX5? Findes der en Buyers Guide to Maxda MX5 på nettet et eller andet sted? Er der en bestemt årgang man skal holde sig fra?

4. AC? Har set flere modeller med AC (vel mest Miata-modeller), men hvor nyttigt er det i en MX5???

5. Dagligdags brug? Ja, den skal jo kunne bruges til alt det daglige såsom diverse indkøb osv, men der er jo ikke så pokkers meget bagageplads. Hvordan klarer I andre det?

6. Low profile lygter. Jeg kan faktisk bedre lide NA-modellen end NB-modellen. Synes at klap-lygterne er lidt frække - dog ikke som standard, men når der monteres de små \"low profile\"-lygter. Hvad er prisen på sådan nogle og er de svære at montere?

7. Vedligeholdelse. Hvordan forholder det sig med vedligeholdelse? Noget specielt at bemærke her? Hvordan er omkostningsniveauet? Hvad koster et tandremsskift og hvor ofte skal denne skiftes?

8. Knasten... Var det ikke noget med at der kunne være problemer her? Hvordan konstateres problemet?

9. Tæthed? Slutter soft-toppen såvel som hardtoppen tæt nok?

10. Injection? Er der gode grunde til at vælge en model med injection frem for en uden? Hvordan er det med hk?

11. Sænkning. Er en sænket MX5 helt umulig at komme rundt i om vinteren?

12. Kørelys. De små lygter der sidde nedenfor klaplygterne, kan de de fungere som kørelys, således at det ikke er nødvendigt at køre med klaplygterne oppe hele tiden.

13. Træk? Ja, jeg ved godt at det ikke er det mest sportslige, men det er jo næsten ikke til at undvære med så lidt bagagerumsplads. Er det noget der er nogen problemer i og hvad er prisen for montering af et aftageligt træk?

14. Stænkklapper? Heller ikke det mest sportslige, men det kan ofte redde en lakering. Jeg har erfarret på Alfa'en at stænkklapper ved forhjulene kan spare én for nogle grimme stenslag og bobler. Ydermere sandblæses panelet efter forhjulet hvis der ingen stænkklapper er på.

15. Afgift? Er der nogen steder på nettet hvor jeg kan se hvad andre har givet i afgift for deres MX5'er ved import?

16. Parkering ude? Jeg har ingen garage og bor i lejlighed. Jeg ved det vil være synd, men bilen er nødt til at være parkeret under den åbne himmel.

17. Støj? Støjer det meget når man kører med softtop som tag? Jeg har ofte længere ture mellem jylland og sjælland og for meget larm kan være belastende at lytte til i længere tid.

18. Bagagebære? Er denen noget bevendt? Kan man overlæsse den så der laves mærker i bagklappen?

19. Hardtop? Er hardtoppen tung at få af og besværlig at opbevare?

20. Forsikring? Jeg har regnet mig frem til en pris på ca 8.700,- med kasko hos Runa. Er 27 år og har 4 års ancinitet? Er en sådan pris ok, eller vil jeg kunne gøre det billigere?

21. Min nuværende bil? Er edt helt umiligt at sælge sin bil for tiden? Er folk stadig forvirrede over de nye afgifter og så ikke tør at købe ny bil endnu?

22. Afgift / plader? Hvor længe går der fra at man har udfyldt papirerne og betalt afgiften, til at man kan få plader på og komme ud og cruise?

Uha det var mange spørgsnål, men jeg håber at jeg har sat dem overskueligt op, så de er lettere at besvare.

På forhånd tak for svaret.

Mvh.
Torben
Torben, NA '90, Billeder
Tobster

Indlægaf Tobster » fre 22. jun 2007 18:50

Og her er resten som af en eller anden grund ikke vil postes i den første post... (underligt???)

21. Min nuværende bil? Er edt helt umiligt at sælge sin bil for tiden? Er folk stadig forvirrede over de nye afgifter og så ikke tør at købe ny bil endnu?

22. Afgift / plader? Hvor længe går der fra at man har udfyldt papirerne og betalt afgiften, til at man kan få plader på og komme ud og cruise?

Uha det var mange spørgsnål, men jeg håber at jeg har sat dem overskueligt op, så de er lettere at besvare.

På forhånd tak for svaret.

Mvh.
Torben
Torben, NA '90, Billeder
Tobster

Indlægaf Claus » fre 22. jun 2007 19:33

Smiler, ja husker det som det var igår, da jeg selv skulle ud og investere og havde set mig MEGET lun på sådan en MX´er.
Men der var jo så mange spørgsmpl og det kan jeg se at du også har.
Men tro mig, når du har truffet beslutningen, vil du aldrig fortryde det igen...

1 : Faktisk har jeg endnu ikke hørt om nogle der har haft indbrud i bilen og jeg har holdt mange mørke steder i Kbh og bilen er aldrig blevet rørt.

2. Ja, da, det er den fedeste vinterbil...kørte i min det første år jeg havde en og efter en gang undervognsbehandling, inderskærme, var den klar - ja, naturligvis et par Michelin vinterdæk og jeg er stadigvæk forbavset over så god den var når der var sne....husk masser af vask fra haveslangen over alt...jeg husker stadigvæk den vinter som en rigtig positiv oplevelse også i 13 graders frost.

3. ja, der skal du nok høre andre ejere af NA modellen.

4. AC= ned med kluden og nyd vejret.

5. Intet problem, der er da masser af plads til indkøb i bagagerummet og i hattehylden bagved sæderne.

6. Det ser mega godt ud...og der er flere der har de Ferrari 355 lygter.

7. Omkostninger er som en Mazda 323, så det er ikke der du vil føle dig flad..stumperne køber vi over nettet i tyskland eller england...nemt, billigt og hurtigt.

8. Det var op til et bestemt VIN nummer....det kan læse mere om herinde i forum.

9. Ja da...det er jo ikke en gammel Jaguar eller MG...blot scilicone på gummilister og UltraGloss på vinylen...så spiller det 100%

10. Aner jeg intet om...troede at alle var med indsprøjtning og katalysator.

11. Nej slet ikke...kørte med 185/65/15 om vinteren og bilen er sænket...det fungerede helt fint...store sne klumper, tager sneskovlen der sidder lige under forreste nummerplade *smiler*

12. ja, det har jeg da set...

13. Nope, det kan du ikke få til den...men du kan køre dør træk eller drifting - hehe.

14. en rigtig god ide, hvis du skal køre om vinteren...og så af med dem om sommeren.

15. Ja på told.dk kan du se hvad andre har givet i afgift på bilen.

16. Som på alle andre biler, voks, vask, vedligeholdelse af kluden...så kan den sagtens stå ude året rundt....den er jo bygget til det.

17. Ja, du kan høre motoren hele tiden, men personligt har det aldrig gerneret mig...elsker oghøre motoren spinne, når jeg ikke har fed musik på min stereo.

18. Nej, der står max 10kg på min...har haft et par soveposer der engang hvor jeg skullle på camping.

19. Det er glasfiber, men man skal være 2 mennesker til at montere den.

20. Ja, den pris lyder helt fin din alder taget i betragtning...

21. Aner jeg ikke..er slet ikke i det marked i øjeblikket...jeg har jo min MXér og det er sommer og solen skinner...

22 Dont know:

Men gør det, gør det, gør det......du vil ALDRIG fortryde det...den er billig, minimalt værditab, den styrer fantastisk, stumper findes der tonsvis af til billige penge, der findes mange komplette kits sådu kan vold tune den eller style den helt efter dine egne ønsker....og samtidig vil du få dig en bil som din nabo ikke har og som tøserne elsker at blive set i........PS: Husk solcreme.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Kuksi » fre 22. jun 2007 20:53

Vil lige tilføje lidt kommentarer, til dine mange spørgsmål.

Det vigtigste først: GØR DET :!:
Kan love at du ikke fortryder det. Skulle selv have gjort det for mange år siden, men har spildt tiden med at drømme, istedet for at drifte. 8)

Kan kun sige det er stærkt vanedannende :D
Mit største problem er hvordan jeg kan undvære den i 2 uger hvor vi er på camping :cry: Mit bedste bud er indtil nu at lade konen følge efter stationcar'en og campingvogn, i MX-5'eren. :lol:

Har selv hentet min NA 90' i Tyskland i vinters. Har derfor selv gjort nogen erfaring. Jeg har selv lavet alt indtil nu, da det er en del af fornøjelsen for mig. Desuden har jeg brugt min. 3 timer hver nat på nettet det sidste 1½ år, på at studere MX-5. Har også læst en del bøger om MX-5'eren :D Var der nogen der sagde nørd?

3. Kik efter rust i panelerne lige foran bagskærmen. Pas på de første årgange, som har en krumtap med kort \"næse\". remhjulet kan gå løs og ødelægge not-gangen i krumtappen. (min er selv en af disse). Hvis ellers det er samlet rigtigt (not vender rigtigt), og spændt med rigtigt monment, mener jeg ikke der er problemer.

4. Mener ikke man har noget at bruge AC til, i en åben sportsvogn. Det er kun unødig ekstra vægt.

5. Tja, det er vores 3. bil. Så skal der handles i Bilka bliver det gerne i en af de andre. Men hentede da et terrassevarmer til konen i den, men måtte give op på halvvejen. Der var nok lidt manglende udsyn til højre :lol:

6. Drømmer selv om de lygter. Se iøvrigt efter stumper på f.eks. www.mx5parts.co.uk

8. Tror det er \"problemet\" med den korte krumtap der tænkes på.

10. Alle er med indsprøjtning (og kat.)

11. Havde da ingen problemer. Men er også kun sænket 45mm og monteret med sneplov. :D
Det er nok ikke lige den jeg tager hvis der ligger 10cm sne.

12. Der findes beskrivelser her på nettet om at lave kørelys, der hvor der er blinklys org. og så blink istf. pos. lys.

13. Jeg har træk i min. Mest over 120km/t når taget er nede :wink:

14. Tja...Min bagkofanger er i hvertfald noget sandblæst, på det der vender mod baghjulene. :? Men det koster jo at ha' det sjovt. Dæk'ne holder jo heller ikke 40.000km på denne bil :lol:
Regner med at sætte noget klar selvklæbende plastfolie på dette stykke af kofangeren.

17. Støj? Findes ikke kun sød musik i mine øre. Især mellem 5000-7000 omdr/min. Tror jeg havde kørt i 10 uger inden jeg tændte anlægget (holdt i kø)

20. Ja det lyder ok.

22. Du får den til det der hedder \"Toldsyn\". Er en gennemgang af bil, udstyr og stand + alm. syn. Når den er synet kan du køre til Skat og betale afgiften. Her efter går det til motorkontoret efter pladerne.
I princippet kan det klares den samme dag, selv om Skat og motorkontor lugger lidt vel tideligt. Måtte selv parkere lidt uheldigt på politigården, da jeg ellers ikke var nået indenfor inden kl.13.00 :D (havde regnet med et girokort under viskeren, men kunne ikke bære tanken om ikke at få pladerne på til weekenden)

Har kun fået beundrende blikke og kommentarer, når man kommer rundt omkring. Selv bilister man holder ved siden af i lysreguleringerne, har rullet ned og lige skulle høre lidt om hvad det var for en :D
Men nu er den jo heller ikke helt standard at se på længere. 8)
Og tøserne....tænk hvis man var single :lol:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf bassman » fre 22. jun 2007 21:02

Nu er der jo andre som har nået at svare, men som Kuksi svarer - Gør det. Spring ud i det, du vil ikke fortryde.
Når du henvender dig til en forhandler i Tyskland, så husk at sige at bilen er til eksport. Forhandleren kan således slå ekstra af bilen. Men så er der jo hellere ingen garanti. Men kører 600-700 km for at benytte en garanti er der nok ikke mange der bruger.
Brugeravatar
bassman

Re: Begynderspørgsmål... Diverse... (NA)

Indlægaf BB » fre 22. jun 2007 21:09

Jeg forholdsvis nybagt ejer, købt 29/12-06, så jeg kan genkende rigtig mange af dine overvejelser.

1. Indbrud?

Det er ikke så let som man skulle tro at komme igennem kluden, faktisk har jeg set et klip på nettet fra et overvågningskamera med et par fjolser som prøver. De får godt nok hul, men ender med at opgive og komme ind i bilen. Hærværk er nok et større problem og eksempelvis havde jeg kun min i 14 dage før nogen trak en nøgle hen ad den ene side :(

Jeg tror ikke tyveri er noget stort problem, men som med andre biler er det nok om at gemme/fjerne alt der er værdi (Stereo, GPS osv.)

[b]2. Ã…ret rundt?
En MX-5 er som en alm. Mazda, så ingen særlige problemer der. Jeg vil dog mene en Hardtop er en fordel, især på en NA for ellers er der ikke varme i bagruden.

3. Brugt bil.
Kig på Miata.net og så der er \"Do it up\" bog fra Hayes der er god at havde. Der er vist noget med på at på NA'ere kan rust på A-stolpen være et problem, men jeg er ikke sikker (Jeg valgte ret tidlig at fokusere på en NB'er).

4. AC? Til vinter/helårskørsel er det nok en god ting. Jeg forestiller mig i hvertfald at en AC vil hjælpe med at undgå duggede ruder, plus at den lille kabine hurtigt bliver meget varm hvis solen skinner og man har taget oppe en dag man køre på motorvej (der er dem som synes det larmer lidt meget uden tag ved 130).

5. Dagligdags brug? Jeg bruger en ladcykel når der skal køres noget stort (Dvs. mere end f.eks. 2 kasser øl). Det fint efter min mening, men det er ikke en flyttebil og man kan føle sig lidt dum eksempelvis når man eksempelvis køber nye hjul og kun kan transportere et. Det går forøvrigt fint at vaske bilen i vaskehal.

6. Low profile lygter.
Ikke min smag, så jeg har ingen ide om det tekniske. Er det mon lovligt at skifte lygter, måske kræver det evt. en tur til syn.

7. Vedligeholdelse. Hvordan forholder det sig med vedligeholdelse? Serviceintervaller er kortere end på mange andre biler, men ikke ekstremt på nogen måde. Ellers ikke meget at sige andet end at, som Claus også skriver, der er let adgang til stumper.

8. Knasten... Ikke noget jeg har hørt, på miata.net er der vist en liste over alle mulige problemer. Det meste er sikkert klaret for længst af tidligere ejere.

9. Tæthed? MX-5'eren er næsten perfekt hvad det angår. På min kan der komme nogle få dråber ind ved sideruderne når der er i bilvask, men jeg har ikke oplevet noget under kørsel og hard toppen er helt tæt.

10. Injection? Jeg er ret sikker på alle MX-5'ere har indsprøjtning, det skulle da lige være en Monster Miata hvor jeg ikke kender detaljerne. Jeg ville overveje det med 1,6 vs, 1,8. En 1,8 har flere kræfter og transmission m.m. er stærkere så den kan også bedre tåle en evt. forøgning af effekt.

11. Sænkning. Min er ikke sænket, så...

12. Kørelys. Vistnok - igen, så er jeg ikke sikker på om det er lovligt.

13. Træk? Min instuktionsbog skriver der ikke kan monteres træk, men jeg har da set billeder af MX-5'ere med træk inkl. et billede af en custom trailer bygget ud af en død MX-5'er!

14. Stænkklapper? Den nederste del af min bil er lakeret på en særlig stærk måde, det giver en lidt ujævn overflade så der ikke super smukt, og det er vist standard på alle NB'ere. Jeg ved ikke hvordan det ser ud med NA'ere, især ikke hvis du finder et omlarkeret eksemplar, blot så betyder det vist stænklapper er mindre relevante. Dækmontering har sikket noget at sige.

15. Afgift? Måske på skat.dk. Prøv evt. at ringe, de er vist ret flinke.

16. Parkering ude? Min holder sådan. Bortset fra snavs er det ok.

17. Støj? En MX-5 er ikke en langtursbil. Ikke at den ikke kan, men gearingen er lav og der er ikke meget støjisolering så både motor, dæk og andre biler høres meget. Det hjælper lidt når kluden er oppe, men det er stadig en bil som opleves meget :-)

18. Bagagebære? Er denen noget bevendt? Kan man overlæsse den så der laves mærker i bagklappen? Sikkert. Der findes forskellige udgaver. På min sidder der et mærkat som angiver man max må læsse 20 pund på (US pund, altså 454 gram x 20) hvilket sætter en narturlig grænse.

19. Hardtop? Er hardtoppen tung at få af og besværlig at opbevare?

Der er ikke tung, måske 12-15 kg, så ingen problem der, men det er en stor sag at håndtere alene for man kan let ridse bilen med beslagene. Man bør være to, eller havde monteret den under loftet i en garage i et form for hejsesystem. Selve monteringen er enkel, det tager to minutter.

Opbevaring er lidt problematisk da det løse tag er sart, det er overraskende så let man kan ridse billak, og ifgl. instuktionsbogen faktisk skal opbevares vandret (hvilket ingen vist følger). Der findes stativer til formålet og man kan også købe en slags pose til at hænge på væggen, den løsning har jeg valgt for så er taget godt beskyttet.

20. Forsikring? Jeg har regnet mig frem til en pris på ca 8.700,- med kasko hos Runa. Er 27 år og har 4 års ancinitet? Er en sådan pris ok, eller vil jeg kunne gøre det billigere?

Det lyder OK. Jeg giver ca. 12500 med en selvrisiko på ca. 15000 (Er ny bilist). Det har meget at sige hvor du bor.
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf Kuksi » fre 22. jun 2007 21:59

6 Der skulle ikke være problemer, men ikke alle kit er godkendte.

10. Bagtøjet fra en 90hk 1,6 NA fra 97 er mærklig nok stærkere end fra 1,8'eren. Andreas har netop valgt denne årgang bil til sin peppede monster mazda. 235HK og 276Nm ( se bilmagasinet #33- 2003)

12. Det går gennem syn. Andreas ved Au2fast laver også gerne dette for en.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Tilbage til Diskussion