HK----NM

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Indlægaf Munk » ons 5. sep 2007 17:47

Jeg tror meget af forvirringen opstår fordi når folk siger \"den motor har et godt moment\" er det de egentlig mener \"den motor leverer godt med hk også i mellemområdet\"

Det vigtige er jo at maks hk kun er ved ét givent rpm til. og at motoren specielt under men måske også over det rpm leverer færre hk.

Fra tidligere i denne tråd husker vi vel at
hk er = moment * omdrejninger * [en konstant]

Nedenstående grafer viser et to tænkte motorer. En med højt maks hk (rød) og en med et højt moment (grøn)

Billede

Som det ses vil den røde motor helt klart vinde braggin' rights med flest hk.

Men da de hk først kommer til allersidst i dens rpm bånd (tænk dårligt matched turbo eller lign) og den har et kraftigt dyk midt i sit rpm bånd, vil den accelerere meget dårligere end den på hk svagere udseende grønne motor.

Den røde motor vil dog på grund af sine flere heste ultimativt kunne få bilen til at køre hurtigere end den grønne.

Men, det interessante ved alt andet end maks opnåelig hastighed er, hvor mange hk motoren leverer gennem hele det rpm bånd der bruges under acc. Her valgt som værende fra 4500 til 7000 rpm.

Ser man på grafen kan man se at den grønne motor stiller næsten dobbelt så mange hk til rådighed ved 4500 rpm. At den røde motor giver ekstra over 6000 rpm opvejer ikke den massive forskel der er fra 4500 til 6000.

De farvede områder under grafen viser \"summen\" af hk over de forskellige rpm. Det ses derfor tydeligt at den grønne motors fordel (graf nederst til venstre) er langt større end den røde motors fordel.

Den grønne motor vil blive beskrevet som havende en relativt flad momentkurve, mens den røde vil have en stejl momentkurve.

Hvis du har milliongear i den bil vil du helst have den røde motor, der kan levere mest effekt så længe du kan holde den over 6000 rpm.

Har du en almindelig gearkasse der gør at dine rpm vil variere mere vil den grønne motor være bedre idet den ikke straffer dig helt så hårdt for at rpm falder. Teoretisk set kunne man sætte en 10-12 gears gearkasse i bilen og teoretisk set få bedre ydelse. Men i praksis vil man miste en masse tid/acceleration på at skifte gear.

Det der betyder noget er hvor meget motoren kan yde og får lov at yde under hele accellerationsforløbet.
NB FL 2001 1.8is 6g Sunlight Silver
Munk

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf hasse » ons 5. sep 2007 19:28

Ja så er det writingtime:

Torque, drejningsmoment, (NM) bliver MÅLT f.eks. på rullefelt.

HK-hestekræfter - bliver BEREGNET med baggrund i det målte drejningsmoment, altså ikke målt.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Munk » ons 5. sep 2007 20:25

Det samme gør sig gældende i en elmåler
der måler man volt, ampere og tid.

Men det øjeblikkelige arbejde måles i de beregnede Wattt = joule/s = volt*amp der fortæller hvor meget arbejde der bliver leveret.

Og det man betaler for beregnes i (kilo)watttimer som er endnu en beregnet og med stor sandsynlighed gennemsnitlig værdi.

Og ligesom man kan få den samme effekt(watt) ud af mange ampere og få volt kontra få ampere og mange volt, kan man få den samme effekt(watt aka hk) ud af få nm og mange omdrejninger eller mange nm og få omdrejninger.

Jeg tror faktisk vi ser det samme. Måske fra \"hver sin side af søen\" men stadig det samme.
Munk

Indlægaf hasse » ons 5. sep 2007 21:39

Det kan godt være, at det med søen er rigtigt. Eller (jeg er IKKE tekniker) måske er det mig, der lider af begyndende grå stær:

JEG mener ikke, at \"man\" kan læse noget om vognens evne til at accelerere ved at analysere/kigge på en vogns HK (KW) kurve.

Det kan \"man\" til gengæld ved at analysere/kigge på NM kurven.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Munk » ons 5. sep 2007 21:53

SÃ¥ tror jeg faktisk ikke vi ser det samme.

Vil du prøve at beskrive hvordan du \"læser\" momentkurven.
Munk

Indlægaf hasse » tors 6. sep 2007 00:10

Igen HK beregnes ud fra det målte drejningsmoment. Det, der måles er torque, og SÅ beregnes HK.

Kurven over HK kan groft betragtes som en diagonal - fra venstre nederste hjørne til øverste højre hjørne. Og det siger i sig selv ikke noget, når talen er om acceleration.

Torque, DREJNINGSMOMENT, NM siger noget om, hvor stor en kraft – f.eks. ft-lbs – et hjul drejes med. Og sÃ¥ længe denne kraft er større end hjulmassens â€
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Claus » tors 6. sep 2007 20:54

Netop det jeg skrev og som den kurve så fint afspejler...meget moment betyder at der er flere hk til rådighed ved et lavere omdrejningstal, netop derfor virker en diesel bil hurtigere end en tilsvarende benzin model, på trods af de har samme motor ydelse, når der gives gas i et højt gear - men begge modeller er lige hurtige til de 100km/t - og gearer den moment svage motor ned, ja så vil de accelerere lige hurtigt..
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » tors 6. sep 2007 22:27

Benzin- og dieselmotorer kan ikke umiddelbart sammenlignes.
Det er 2 forskellige konstruktioner.
En dieselmotor producerer et større drejningsmoment ved de \"små\" omdrejninger og som konsekvens heraf har en diesel flere HK ved lavere omdrejninger.

Endnu en gang:

Drejningsmomentet måles.

HK beregnes med baggrund i det målte drejningsmoment
f.eks. af den computer, der er forbundet med rullefeltet.

HP = RPM x torque/5252.
(Læg mærke til, at der står HP og torque og ikke HK og torque)

Endnu et link:

http://craig.backfire.ca/pages/autos/horsepower
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Munk » tors 6. sep 2007 22:31

Hasse hvis nu moment er det det hele drejer sig om hvis man vil først ud af lyskrydset, hvorfor slagter folk så ikke gamle traktorer ? De har jo masser af moment ;)
http://www.masseyferguson.com/agco/mf/inte/products/tractors/arable/mf200ben1.pdf

Selv den mindste i den serie har jo flere nm end en mx5.

Og en lidt større model med ca samme mængde hp som en 1,8'er har hele 550 nm allerede ved 1600 rpm.

http://www.masseyferguson.com/agco/mf/inte/products/tractors/arable/mf600ben.pdf

Med så mange nm kan den vel nærmest rykke indvoldende ud af en skilpadde på en tur fra 0-100. :twisted:
Munk

Indlægaf hasse » tors 6. sep 2007 22:37

Måske har de sidste to indlæg krydset hinanden...håber jeg.
Se det link, jeg henviser til.
Nu vil jeg hen til reolen (og ikke tebavs med det samme) for at se, om Cervantes roman stadig står der eller, om jeg skal på loftet i morgen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Munk » tors 6. sep 2007 22:46

Jeg er ganske enig i hvad der står i linket. Mange af graferne ligner faktisk mine fra tidligere i denne tråd og konklusionen er den samme.

\"High average power wins races\" og power er effekt der måles i hk/hp/ps/kw ikke nm :)
Munk

Indlægaf hasse » tors 6. sep 2007 22:53

Hvad er det du citerer?:

\"High average power wins races\"

Naturligvis, logik for perlehøns, MEN det har hverken noget med fodbold eller ACCELERATION at gøre.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Claus » man 10. sep 2007 20:56

Hey Munk, hvor fandt du din gode tegning om moment versus HK ?
Brugeravatar
Claus

Indlægaf Munk » man 10. sep 2007 21:15

Dem jeg har brugt i mine indlæg i denne tråd har jeg selv lavet. Tænker du på en bestemt?
Munk

Indlægaf Claus » man 10. sep 2007 21:25

Ja om du fandt dem på nettet, for de giver en god illustration.
Jeg skal nok tage mig sammen og smide en måling herind med min G-tech pro en af de nærmeste dage som du forespurgte.
Brugeravatar
Claus

Foregående

Tilbage til Diskussion