Deutsche post! Nummerplader! Danske prøvemærker!

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Deutsche post! Nummerplader! Danske prøvemærker!

Indlægaf MrT » ons 16. apr 2008 11:32

Jeg er lidt frustreret idag :D Og det skal sgu gå ud over mine med-MX5-ejere :twisted:

Som nogen nok har bemærket, bor jeg i udlandet, hvorfor jeg skal have min 5'er indregistreret gennem en motorklub i Flensburg. Desværre kan jeg jo så ikke bruge den nær så meget som jeg gerne vil, når jeg nu ikke er så ofte i DK. Men jeg vil da helt klart tage hele min sommerferie i DK i år :D

Anyway - i fredags sender jeg de tyske papirer til Flensburg, rekommanderet. Ifølge track & trace blev de \"afsendt til tyskland\" natten til lørdag. Men nu finder jeg så ud af at posten i flensburg området har strejket igår, tirsdag. Og da posten ankom til klubben idag, forsinket, var mit brev ikke med. Hvis ikke mit brev ankommer hos dem imorgen torsdag, så kan de ikke nå og indregistrere så jeg kan hente plader på fredag. Og i starten af næste uge rejser jeg ud af landet igen, så det kommer til at blive på et hængende hår. Postgangen til flensburg burde være ca 2 dage, har jeg fået oplyst.

Men idag var jeg så lige på motorkontoret og omregistere en bil for en veninde, og der kan jeg se at prøvemærker koster 100 kr pr døgn. Det har jeg så studeret lidt, her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1716091&vId=0
I gamle dage plejede det da at koste en god sum penge i depositum, men det gør det måske ikke mere?

Det var faktisk planen jeg ville have været ude at køre 5'er i weekenden (kan jeg selvfølgelig stadig nå med de tyske plader, men det kræver lidt held), samt få skruet lidt på den osv som kræver lidt testkørsel efterfølgende. Jeg vil sige at jeg med nogenlunde god samvittighed godt kan krydse af i feltet \"Afprøvning og indstilling af nyt køretur ved reperation\", vil I ikke mene det? Eller er \"Afhentning eller udbringning ved reperation eller salg\" mere egnet?

Jeg har få måneder gammel dansk synsrapport på den, så det burde ikke være noget problem.

Egentlig er jeg slet ikke sikker på at jeg som udlandsdansker kan leje prøveplader - og hvis jeg kan, om de samme regler så er gældende.

HÃ¥ber lidt at nogle herinde kan kaste lidt lys over sagerne :)

(Og det ser endda ud til at blive sol i weekenden, så det er vel næsten ulovligt at nægte en køretur i MX-5'eren med kalechen nede? :D )

Edit: Der står faktisk følgende i Skatteministeriets bekendtgørelse BEK nr. 1567, https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 4161#Kap14 :
8 ) Kørsel her i landet med et køretøj, der indføres af en person, der har bopæl eller hjemsted her i landet. Sådan kørsel må kun finde sted fra grænsen eller havnen direkte til det sted, hvor køretøjet skal registreres, eller hvor den, der indfører køretøjet, har bopæl eller hjemsted, forretning eller værksted.

Er ikke helt sikker på hvordan det skal tolkes, men sålænge jeg kan leje prøveskilte i 2 døgn uden at gøre noget ulovligt, så vil jeg forsøge med det, hvis det går helt galt med de tyske plader :D
Senest rettet af MrT ons 16. apr 2008 11:53, rettet i alt 2 gange.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Viggoman » ons 16. apr 2008 11:43

DK prøveskilte koster 100,- pr. døgn (NB: fra kl. 00 til kl. 24), der er intet depositum og intet krav til at bilen er synet eller andet. Du skal blot fremvise original registreringsattest (dvs. det tyske Farzeugbrief i dit tilfælde).

Om det volder problemer at du er udenlandsdansker ved jeg ikke. Ring og forhør dig ad.

Mht. begrundelse for brug af prøveskilte kan der rummes meget under \"prøvekørsel\". Bliver du stoppet skal du bare have en brugbar undskyldning klar. Jeg tvivler på at du vil få problemer.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » ons 16. apr 2008 11:50

MrT:
Du starter med at skrive, at du bor i udlandet:
SÃ¥ den bestemmelse, du citerer, finder ihvertfald IKKE anvendelse.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf MrT » ons 16. apr 2008 12:00

Viggoman skrev: Du skal blot fremvise original registreringsattest (dvs. det tyske Farzeugbrief i dit tilfælde).

Bugger... den ligger jo i et eller andet postbur et ukendt sted i Tyskland, lige i øjeblikket :D

Jeg har dog scannet den ind, så måske en kopi kan gå an.

Tak for jeres svar :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf leifoelgaard » ons 16. apr 2008 13:21

En ting er nummerplader - det værste der kan ske er at du får en bøde. Noget andet er forsikring. Du skal lige være opmærksom på havd der sker HVIS uheldet er ude og prøvenummerpladerne ikke er gyldige hvis man er udenlandsdansker. Forskikringsselskaberne er ikke kendt for at have megen forståelse hvis ikke man har fulgt loven til punkt og prikke.

Mvh Leif
Brugeravatar
leifoelgaard

Geografisk sted: Værløse

Indlægaf MrT » ons 16. apr 2008 13:29

leifoelgaard skrev:En ting er nummerplader - det værste der kan ske er at du får en bøde. Noget andet er forsikring. Du skal lige være opmærksom på havd der sker HVIS uheldet er ude og prøvenummerpladerne ikke er gyldige hvis man er udenlandsdansker. Forskikringsselskaberne er ikke kendt for at have megen forståelse hvis ikke man har fulgt loven til punkt og prikke.

Mvh Leif

Tak for advarslen.

Jeg har læst skatteministeriets bekendtgørelse igennem, og jeg synes ikke der var noget (i den lidt avancerede tekst :D ) som tyder på at ansvarsforsikringen på prøveskiltene ikke dækker for udlandsdanskere. Men når man fremviser sit ID på motorkontoret, burde de også kunne se at man er udlandsdansker og evt. afvise (hvis nødvendigt) at udlevere prøvepladerne. Men jeg bør nok lige høre dem ad derinde, før jeg forlader motorkontoret.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Webmaster » ons 16. apr 2008 16:19

Hvis du bliver stoppet med prøveskilte skal der være en god forklaring. Eksempelvis:

1. Hav værktøj med i bilen og forklar hvad du har lavet på den. Du er nu ude for at testkøre at det hele er OK inden den skal ned og have plader på.
2. Hav en proff kamera med i bilen og forklar at du er på vej ud for at tage billeder til en salgsannonce på nettet (eller indlæg til denne hjemmeside :D )
3. Passageren du har med vil gerne købe bilen af dig og derfor er i ude og køre en prøvetur, men du vil ikke overlade rattet til passageren (som gerne må gerne lugte fælt af 24 årig single malt whisky)

Ovenstående bevirker naturligvis at prøveskilte er en dårlig cocktail sammen med børn, passagerer uden kørekort, poser fra Netto fyldt med friske varer, at du stopper for at købe en is eller parkerer uden for Falslede Kro!

Ovenstående tror jeg er princippet bag mange røde italienske sportsvogne i DK :wink:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf MrT » ons 16. apr 2008 16:26

:D good one webmaster! Puha, det satte sgu lige gang i min hoste igen at komme til at grine af dine forslag (forpulede forkølelse....!)

Well, rent teknisk skal jeg jo - som nævnt - ud og testkøre den lidt i weekenden. Skal faktisk en tur til det nordjyske til min bedstefar for at få tjekket tændingen (han har en tændingspistol), vil gerne vide om den er blevet justeret på eller om den stadig kører standard. Bare en af de ting som er \"good to know\" synes jeg :) Og når man jo alligevel er helt deroppe nordpå, foretager jeg et stop mere hos noget andet familie. Og kæresten er jo med hele vejen derop, som passager.

Så ja det kunne godt være jeg bare skulle hive min værktøjskasse med bag i for en sikkerhedsskyld. Og mon ikke der bliver skruet lidt på den også, foruden tændingen - sådan nogle bedsteforældre vil jo altid gerne give børnebørnene et par hints og \"sådan gjorde vi i min tid\"-tricks :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf MrT » ons 16. apr 2008 19:37

Så er der sgu ved at være sket et mindre gennembrud i sagen :D

Jeg kan nu se at PostDanmarks track & trace, som siden natten til lørdag kun har vist \"Afsendt til Tyskland\", nu også viser:

16. april 2008 10:18 Ankommet til TYSKLAND

Jeg har tjekket hele dagen, men er først her til aften disse data er kommet på, så det er nok først blevet synkroniseret/opdateret her til aften.

Så håber jeg dælme tyskerne er effektive og får mit brev bragt ud imorgen så jeg kan få nogle nummerplader :p
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf MrT » tors 17. apr 2008 11:51

Det holdte hårdt, men nu er enden ved at være nået :D Mine tyske papirer er endelig ankommet og nummerplader ligger klar til afhentning i Flensburg imorgen eftermiddag, så får heldigvis ikke brug for prøveskilte :)

SÃ¥ skal er snart cruises noget 5'er!
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Tilbage til Diskussion