Som nogen nok har bemærket, bor jeg i udlandet, hvorfor jeg skal have min 5'er indregistreret gennem en motorklub i Flensburg. Desværre kan jeg jo så ikke bruge den nær så meget som jeg gerne vil, når jeg nu ikke er så ofte i DK. Men jeg vil da helt klart tage hele min sommerferie i DK i år
Anyway - i fredags sender jeg de tyske papirer til Flensburg, rekommanderet. Ifølge track & trace blev de \"afsendt til tyskland\" natten til lørdag. Men nu finder jeg så ud af at posten i flensburg området har strejket igår, tirsdag. Og da posten ankom til klubben idag, forsinket, var mit brev ikke med. Hvis ikke mit brev ankommer hos dem imorgen torsdag, så kan de ikke nå og indregistrere så jeg kan hente plader på fredag. Og i starten af næste uge rejser jeg ud af landet igen, så det kommer til at blive på et hængende hår. Postgangen til flensburg burde være ca 2 dage, har jeg fået oplyst.
Men idag var jeg så lige på motorkontoret og omregistere en bil for en veninde, og der kan jeg se at prøvemærker koster 100 kr pr døgn. Det har jeg så studeret lidt, her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1716091&vId=0
I gamle dage plejede det da at koste en god sum penge i depositum, men det gør det måske ikke mere?
Det var faktisk planen jeg ville have været ude at køre 5'er i weekenden (kan jeg selvfølgelig stadig nå med de tyske plader, men det kræver lidt held), samt få skruet lidt på den osv som kræver lidt testkørsel efterfølgende. Jeg vil sige at jeg med nogenlunde god samvittighed godt kan krydse af i feltet \"Afprøvning og indstilling af nyt køretur ved reperation\", vil I ikke mene det? Eller er \"Afhentning eller udbringning ved reperation eller salg\" mere egnet?
Jeg har få måneder gammel dansk synsrapport på den, så det burde ikke være noget problem.
Egentlig er jeg slet ikke sikker på at jeg som udlandsdansker kan leje prøveplader - og hvis jeg kan, om de samme regler så er gældende.
HÃ¥ber lidt at nogle herinde kan kaste lidt lys over sagerne
(Og det ser endda ud til at blive sol i weekenden, så det er vel næsten ulovligt at nægte en køretur i MX-5'eren med kalechen nede?
Edit: Der står faktisk følgende i Skatteministeriets bekendtgørelse BEK nr. 1567, https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 4161#Kap14 :
8 ) Kørsel her i landet med et køretøj, der indføres af en person, der har bopæl eller hjemsted her i landet. Sådan kørsel må kun finde sted fra grænsen eller havnen direkte til det sted, hvor køretøjet skal registreres, eller hvor den, der indfører køretøjet, har bopæl eller hjemsted, forretning eller værksted.
Er ikke helt sikker på hvordan det skal tolkes, men sålænge jeg kan leje prøveskilte i 2 døgn uden at gøre noget ulovligt, så vil jeg forsøge med det, hvis det går helt galt med de tyske plader