NA vs NC (vs 207 cc)

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

NA vs NC (vs 207 cc)

Indlægaf the chicken » søn 6. maj 2007 20:58

SÃ¥ var jeg lige ude og skyde til en spritny NC 1,8 :)

Det skal jo understreges at dette er en fuldstænig subjektiv vurdering...

Min:
1997 NA 1,6 med 90 hk, 17\" alu og 35 mm sænkningsfjedre.

Den anden:
2007 NC 1,8 med 160 hk, 18\" alu og 35?mm sænkning... (foldetag)

Udseende: NC'eren er fantastisk flot, kan ikke finde de mindste skønhedsfejl ved den uanset hvilken vinkel jeg ser den fra men det kan jeg sådan set heller ikke ved NA'eren, omend ikke alle kan se det charmerende i klaplygter, så synes jeg det er en fed ting som gør at den ikke ligner alle de andre biler...

Komfort: væsentlig bedre end NA'eren, turbulens i kabinen er det samme som i NA'eren men der er noget mindre general støj, især med klaptaget på. Servo og elruder samt go stereo tæller også op.
Der er ikke mærkbart mere plads i kabinen, heldigvis! for man føler sig hjemme bag rattet med det samme :) Taget som efter min mening ikke hører til på en roadster(!) virker fint, relativt hurtigt (12 sek) og det larmer ikke meget, dog virker det dumt at det skal låses på samme måde som kaleschen.

Motor/gear: Meget overraskende virker NCeren ikke hurtigere, selvom den helt sikkert er det, det skyldes jo nok at den er nyere, mere komfortabel og mindre støjende... - men med 70 hk til forskel burde den føles noget hurtigere... Tilgengæld lyder den godt, men effektkurven er lidt for jævn, den ville føles frækkere med et lille knæk på kurven, så kræfterne ikke blev udviklet så linært.
Gearskiftet er ligeså lækkert som i NA'eren, faktisk går det en smule lettere.

Køreegenskaber: ikke nær så skarpe som NA'erens, servoen giver en okay fornemmelse af styringen, men undervognen er noget blødere og den reagerer langsommere på styreinput. Selv med DSC (Dynamic Stability Control ) slået fra bliver bagenden inde på plads i 2. gear?! den skrubber bare en smule over forhjulene og uanset hvad man gør bliver røven på plads. liiiidt kedelig hvis man spørger mig!

Konklusion: NC er en herlig bil, som kører væsentlig bedre end de fleste biler, men den mangler noget af den simple roadster følelse som NAeren besider, der er efter min mening gået lige rigelig meget komfortabel personvogn i den, især med foldetaget...

Men for de fleste mennesker er den nok lige i øjet.

Men den er superflot designet, kører og lyder godt - så hvis i har 400K for meget så smut bare ud og køb den 8)

Ved samme lejlighed prøvede jeg også en peugeot 207cc, efter 5 min havde jeg simpelthen fået nok! selv med 18\" hjul gyngede den rundt og havde køreegenskaber som en våd grydesvamp :roll: 1,6eren med 120 hk føles usædvanlig tam og uinspirerende, der er voldsom turbulens med taget nede og bagagerummet er endnu mere ynkeligt end i mx5eren.

Bagsæderne er vist kun til indkøbsposer, med sædet i den rette position for mine 185 cm stødte forsæde og bagsæde sammen! desuden har den samme gorilla syndrom som franske biler altid har haft, man sidder simpelthen dårligt.
Bvadr... :? :?
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Swootech » søn 6. maj 2007 21:37

Spændende sammenligning og tak fordi at du vil dele den med os andre. Lige et spørgsmål - Er det ikke NC 2.0 der har 160HK og 1.8 der har 126HK?

Om det er de store hjul eller en lidt for sikker opsætning af undervognen der gør den lidt kedelig at køre ved jeg ikke, men jeg er sikker på at det kan forbedres på simpel vis.
Swootech

Indlægaf Helle » søn 6. maj 2007 22:10

Jeg var også glad for at læse \"anmeldelsen\" - har drømt lidt om en NC meeen jeg ved ikke om jeg er så hook'ed på den længere. Og selvom det self. er en detalje hader jeg dens antenne - den ser totalt tåbelig ud.. Jeg havde egentlig også forventet, at der var meget mere saft og kraft i den end det du beskriver.

Sjovt at læse om det franske monster. Jeg er bange for, at alle os der er mx5 ejere har malet os selv op i et hjørne. Det bliver meget meget svært at skifte bilmærke igen. :D
Helle
--------------------------------
og Felix (NB 1,8i 1999 Grace Green Mica)
Helle

Geografisk sted: Randers

Indlægaf Webmaster » søn 6. maj 2007 22:44

Hej Chicken - meget fin anmeldelse. Jeg er meget enig i dine observationer, bortset fra det med at smide bagvognen. Jeg har prøvet nogle forskellige NC’ere med forskellige dækkonfigurationer. Jeg oplever at den slipper MEGET hurtigere end NA og NB’erne. Derfor har Mazda også udstyret den med en aggressiv ESP som virker fint, men det fjerner noget af den fine køreoplevelse som findes hos NA og NB’erne når de bliver kørt hård – eksempelvis på en track day eller lidt på grænsen i regnvejr. Men bevæger man sig aldrig ind på en racerbane betyder det ikke det store. Andreas har prøvet nogle forskellige undervogne på NC’en og mener at have elimineret en del af unoderne. Har dog ikke haft mulighed for at afprøve den mulighed.

Helle – du har fuldkommen ret. Vi har malet os op i et hjørne… men der findes nu altså en udvej. Efter min mening er verdens bedste roadster stadig en Porsche Boxster. Derefter en MX-5. Men til prisen har MX-5 tidligere slået alt og har en helt anden sjæl!!! Personligt finder jeg mere sjæl i min 1991 MX-5 end i en Boxster, men jeg kan ikke komme uden om at Boxsteren på alle leder og kanter teknisk er en bedre Roadster. Og så er der det med prisen!!! Og så alligevel ikke. NC’en er nu altså gået hen og blivet en ret dyr bil, og skal man til ændre på den, er man faktisk laaaangt over hvad en brugt Porsche Boxster 2,5 med 200 HK koster… Ja ja – jeg ved det godt brugt op imod nyt.. Men det er altså et overkommeligt alternativ. Boxsteren er faktisk kommet ned i en brugtpris hvor de fleste kan være med – prøv selv at se på bilbasen!
Så skulle jeg vælge imellem en ny NC eller en brugt Boxster, så blev det afgjort Boxsteren…. Og så ved lidt nærmere eftertanke… Så er alternativet 2 NA’ere. 10 x årskort til Nürburgring m.m…. Jeg beholder sku min elskede NA’er :flip:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf the chicken » man 7. maj 2007 08:24

Det er sgu da rigtigt med de hk, det er mig som roder rundt i det, men så er det da derfor den ikke føles hurtigere :P

Webbie>>> Det var da mærkeligt? som sagt så ville den her ikke slipper uanset hvordan man bar sig af... - Selvfølgelig er der godt bid i de store dæk, men hvis min 90 ponyer kan gøre det med varme 205 mm dæk, så burde den nye også kunne... - Og tro mig, det var ikke fordi jeg ikke prøvede 8)

Men som sagt kører den fantastisk! og for langt de fleste mennesker også bedre end de behøver, men den er altså knap så skarp som en NAer...

Helle>>> ja vi har faktisk malet os op i et hjørne! Tror faktisk at man er nødt til at sigte mere eksotisk som webbie siger, ellers biver det da en pine at købe ny bil... Vi ender jo med at blive fuldstændige mx5 fundamentalister! :twisted:

Følte mig helt usikker i den gøje, sælgeren snakkede da godt nok om gode køreegenskaber som var meget bedre end andre peugeot'er, men tror de har glemt at installere dem på lige netop den her, de ligger vist stadig på fabrikken :P
Brugeravatar
the chicken

Indlægaf crv » man 7. maj 2007 08:50

Jeg må give Webmaster ret.Jeg har i et års tid været den meget lykkelige ejer af en Miata 1994 1.8.Den er nu skiftet ud med en egen importeret Boxster 2,5 fra 1997, Total pris 380.000 kr.Den køre og lyder fantastisk.ligger som en klippe på vejen og har meget mere plads invendigt og alt er elektrisk.Det underlige er at jeg savner min gamle miata.Særligt den fornemmelse af være et med bilen og have styr på det hele.Løsningen på dette problem er at jeg henter en ny gammel Miata NA 1994 til 1997 når jeg tager til Los Angeles i Januar.Nr plader osv må så komme på et senere tidspunkt når der er flere penge i kassen.Boxster er en pragtfuld roadster men Miataen er total køre glæde
Brugeravatar
crv

Geografisk sted: Kastrup

Indlægaf Claus » man 7. maj 2007 17:45

crv, kan kun give dig ret, havde en Boxster til låns i en weekend.
En Boxster styrer og bremser helt fantastisk og alt virker perfekt og med den der trygge fornemmelse af kvalitet der holder og holder de næste 100år.
Men men...at blive dus med den, er nu et længere kapitel, jeg følte aldrig jeg tog bilen på, fornemmede aldrig at den var en forlænget del af min krop, som jeg gør med MX´eren, når vejen drejer skarpt.
Når jeg nærmede mig et sving i Porschen med MX5 hastighed, følte jeg lidt frygt i kroppen, kunne mærke mine nakkehår stritte, hvis hastigheden var lidt for høj - jeg turde aldrig udfordre bilen til sine skridgrænser.
Måske skyldes det også at det ikke var min egen bil, men blev faktisk aldrig en rigtig god ven med bilen.

Nu har en MX5 aldrig været en bil der skulle ligge op til komfort eller hvor man har kælet for detaljerne, det har altid været en bil hvor der er fokuceret på køreglæde versus prisen...ingen tvivl Mazda kunne sagtens lave en meget bedre bil, en der er hurtigere, en der har mere plads, en der har mere luksus men til en meget højere pris - heldigvis har det aldrig været deres ønske og netop derfor har den opnået den store succes.
Min fornemmelse er at de med NC modellen er liiige ved at træde ved siden af, hvilket prisen på en lille halv million og deraf følgende lave salgstal også vil vise i fremtiden.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » tirs 8. maj 2007 07:34

Tak for anmeldelser.

Chicken:
Det knæk på effektkurven du skriver om, er det knækket på HK-kurven du taler om?
Et knæk, der så vidt jeg ved er typisk for en OTTO-motor.

Om MX5 er bedre/sjovere end f.eks. Boxter kommer vel fuldstændigt an på, hvad man vil med sin dyt, kommer helt an på, hvad man vil med den.
Gå's udelukkende efter køreglæde, er jeg ikke i tvivl om, at der \"bedre\" vogne end MX'eren. (Jeg kan umiddelbart kun komme i tanke om et par stykker).

Men er halvdelen af glæden ved at eje en dyt at rode med den, prøve at forbedre den, tror jeg, at MX5'eren er på toppen. Ihvertfald for mig.
Jeg har på fornemmelse, at Mazda har gjort det bevidst:
\"Her har I grundvognen, og så kan I selv gøre den bedre\"

Jeg har ihvertfald aldrig set f.eks. en Boxter-ejer eller anden Porsche-ejer rode med dem.
Om det hænger sammen med, at de er flove (tror at naboen tror, der er noget i vejen med den) over det, ved jeg ikke. Pudsigt, så synes jeg altid (næsten), at de har mærkevaretøj på og parkere steder, hvor \"kan alle se mig\" syndromet kommer på fuld udblæsning. Især når det er en åben model.

Men det kan da godt være, at de andre roadstere også kan optimeres/gøres bedre.

Og hva' så?

De færreste af os er hverken en Stig eller en Skomager.

Og vi har ikke Alperne lige uden for til søndagsturen.

Og så lige til sidst:
Jeg ville nødigt køre i en Boxster med overdimensionerede dæk og fælge (det er den IKKE født med). Den vejer vist omkring 1.300. Og slet ikke i en typisk dansk sommer.

Der er mange, der tror, at store hjul og brede dæk giver en bedre vogn og køreegenskaber.

Det svarer vist nogenlunde til strandløven, der ruller en sok sammen og kommer den ned i badebukserne.
Eller som en af mine bekendte, der har monteret spacers på sin Jaguar 8'er!!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf the chicken » tirs 8. maj 2007 08:16

Hasse skrev:
Det knæk på effektkurven du skriver om, er det knækket på HK-kurven du taler om?
Et knæk, der så vidt jeg ved er typisk for en OTTO-motor.

Jeps, selvom jeg godt ved at mange ønsker en fin flad kurve, så synes jeg at det er en fornøjelse med en motor som \"går amok\" ved x antal omdr. - jeg synes at bilen føles meget sjovere end hvis motoren bare trækker jævnt hele vejen :D

Var forleden ude og skyde en Golf IV 1,8T af med 320 hk(!!!) - den var denondenlyneme hurtig, og jeg synes det er vildt fedt at man kan mærke turboen går amok fra 4000 omdr. 8)

Lidt synd at den motor ikke ligger i min istedet for en golf... :cry:
Brugeravatar
the chicken

Indlægaf Claus » tirs 8. maj 2007 17:01

Personligt er jeg forelsket i en motortype ala Honda VTI med det grove Vtec system, der eksploderer ved 5500rpm og først stopper festen ved +8500rpm - har man først oplevet en så omdrejningsvillig motor, ja så vil man aldrig tilbage igen. :D
Mon ikke der er plads til sådan en lille 2 liters motor i mazda´en...smiler.

PS: Fik halen ud alle 360 grader, i en efterladt rundkørsel idag....jeg kan selv efter 4år stadigvæk smile over at en mx´er styrer så fantastisk.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Du skal endelig ikke tro du er noget

Indlægaf crv » ons 9. maj 2007 08:16

Pudsigt, så synes jeg altid (næsten), at de har mærkevaretøj på og parkere steder, hvor \"kan alle se mig\" syndromet kommer på fuld udblæsning. Især når det er en åben model.
Udtalelser som disse er desværre bare så typisk Dansk.(Læs ondt bagi).Boxsteren er født med 17 255/50 dæk i sports pakken.
MVH/ CRV
Brugeravatar
crv

Geografisk sted: Kastrup

Re: Du skal endelig ikke tro du er noget

Indlægaf hasse » ons 9. maj 2007 11:53

crv skrev:Pudsigt, så synes jeg altid (næsten), at de har mærkevaretøj på og parkere steder, hvor "kan alle se mig" syndromet kommer på fuld udblæsning. Især når det er en åben model.
Udtalelser som disse er desværre bare så typisk Dansk.(Læs ondt bagi).Boxsteren er født med 17 255/50 dæk i sports pakken.
MVH/ CRV

Første linie er citat fra mit indlæg.

Generelt kan jeg godt være enig med dig. Men JEG kommer ikke med bemærkningerne, fordi jeg har ondt i røven...eller andre steder.

Vedr. Boxsteren og dæk/hjul: Læg mærke til, at jeg skriver overdimensionerede-skal selvfølgelig forståes i.f.t. hvad den er FØDT med.

Det er jo ikke helt uden grund, at en bemærkning som den følgende findes:
" So ein Ding muss Ich auch haben".
(tænk på de glade 80'ere, hvor jubierne havde op til flere Porscher stående i indkørslen),

eller

"man" siger, at der bliver ballade i de små hjem, hvis naboen har fået ny bil eller konen/manden en ny pels.

Og for evt. at føre det over i vores egne rækker:
Er der een, der kan forklare mig/give mig en god teknisk begrundelse for at montere 17 tommer fælge (med forkert ET) og 215 brede dæk, der vejer det hvide ud af øjnene.

Helt OK, hvis det er udseendet, men det har bare ikke noget med "teknisk begrundelse" at gøre.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf the chicken » ons 9. maj 2007 12:20

Nej man kan da tydeligt mærke at styringen er lettere med originale 14\" MEN tilgængeld er der meget bedre greb + den lavere profil på 17\" gør krængningen mindre.

SÃ¥ hemmeligheden er at finde superlette 17\" 8)

Mine er der nu mest for udseendets skyld :)
Brugeravatar
the chicken

Indlægaf hasse » ons 9. maj 2007 12:33

Chicken:
Du har -selvfølgelig- ret i den med krængningen.
Den havde jeg ikke tænkt på.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » ons 9. maj 2007 14:02

Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Næste

Tilbage til Diskussion