Ny kaleche

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Indlægaf JK » lør 15. mar 2008 21:44

I følge den film så ser det da nemt ud - og det kan da gøres på under 15 min :D

Ja - jeg havde ikke tænkt på at der med sikkerhed ligger en vejledning et eller andet sted!
NA 1,6 ´90 - \"ham som har haft mest legetøj når han dør, har vundet.. \" :twisted:
Billede
Brugeravatar
JK

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf Ian » lør 15. mar 2008 22:37

Kuksi: Nu bliver jeg da lidt i tvivl når jeg ser videoen. Når man køber en ny kaleche, er det så kun betrækket eller kommer stellet også med?
Brugeravatar
Ian

Geografisk sted: København S

Indlægaf JK » lør 15. mar 2008 22:39

Der er kun betrækket - stellet koster alene ca. 4.000,-
NA 1,6 ´90 - \"ham som har haft mest legetøj når han dør, har vundet.. \" :twisted:
Billede
Brugeravatar
JK

Indlægaf JK » man 17. mar 2008 13:01

Hmmm... kunne man sætte en rød kaleche på en rød 5ér? :|
Billede
Brugeravatar
JK

Indlægaf Kuksi » man 21. apr 2008 22:40

@JK
Rød kaleche på en rød bil, er bestemt heller ikke noget for mig. :o

SÃ¥ fik jeg taget mig sammen her i weekenden. Den nye kaleche er monteret, og den er bare flot.

Det er ikke svært, men omstændigt og tager tid. Jeg lagde meget ambitiøst ud med at tage nogle billeder. Jeg havde valgt at afmontere hele stellet, og arbejde med det på et tæppe dækket havebord.
Efter kun 1½ time, lå stellet også \"pelset\" på havebordet.
Men så vil man lige slibe, grunde og male de få steder der er rusten. Gøre bilen ren og polere steder det ellers ikke er til at komme til. Rense og lave smårep. på rain railen. Gummi listerne fik lige \"det gyldne snit\" hvor man lægger fugebånd inden i. For derefter at lime dem sammen igen med silicone. Så bliver de spænstige igen, og kan atter slutte godt tæt til side ruden. Så det kommer til at tage tid, lang tid.
Jeg brugte også en del tid på at fjerne popnitterne mellem kaleche og rain rail. Dem helt ude i siderne var besværlige, på trods af \"Dremmel\" m.m. Den hurtige løsning blev et stemmejern, der nok skal slibes nu... :wink: Men lad være med at skille disse to dele, før I har det hele ude. Fjern kalechen, stativ og rain rail i et stykke, og det hele vil være meget lettere. Har set på ebay at der i USA kan købes rain rails til ca 120$. Sådan en ny en tror jeg at jeg hopper på.
Jeg havde jo fået en CD med med vejledning og et hav af højopløselige billeder. Problemet var bare at kalechen ikke helt ligner den på billederne :? Nogle af forskellene skyldes at min har glasbagrude, og der derfor er 3 sider dårlige fotokopier vedlagt. Der skal bores nogle huller i stellet og nogle stropper skal popnittes fast, p.g.a glasbagruden.
Husk lige at have ekstra 3 og 4mm popnitter, set er irriterende at skulle ud og skaffe disse en søndag kl 15.30 :evil:
Ja men ellers så er det jo bare at montere i omvendt rækkefølge.
Tror godt at jeg vil kunne klare det på 5-7 timer næste gang, især hvis det så også er samme type som den man piller af.
Men alt i alt brugte jeg faktisk nok nærmere noget der ligner 20 timer, incl. de ting der blev ordnet ved samme lejlighed.

Men ta' lige et kik på billedet, det er det hele værd!
Billede

Blev endda ringet op af en kvindelig kollega der mente jeg havde fået ny bil. Nej sagde jeg den er stadig 18 år gammel :D

Så hvis man kan stå fornuftigt med det, og har værktøjet og kan bruge det. Så kan det godt klares. Hvis ikke man er lidt snild med hænderne, tror jeg det er bedst at lade være.
Om jeg selv ville gøre det igen...ja da, når den tid kommer.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf KjaLLe » man 21. apr 2008 23:15

Ser rigtig godt ud Kuksi 8)

Ser også rigtig fræk ud med de nye fælge..
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf JK » tirs 22. apr 2008 07:11

@ Kuksi
Det ser super godt ud!
Jeg tror jeg vil prøve i sommerferien, når jeg har lidt mere tid!

\"det gyldne snit\": God ide!

Godt at høre at det er nemmere hvis man afmontere hele stellet, det er sådan noget som er god viden, inden man går i gang :D
Billede
Brugeravatar
JK

Indlægaf MrT » tirs 22. apr 2008 08:04

Den ligner godt nok en hel million, den nye kaleche!

Men jeg troede faktisk også man fik stellet med når man købte ny kaleche, så kunne simpelthen ikke forstå det kunne tage så mange timer at skifte - for hvis det er med stel og det hele er det vel ikke fordi det er så besværligt at tage af og på. MEN, hvis stellet skal pelses og ny klud sættes på, så forstår jeg bedre :D

En glasrude SKAL altid lynes ned, før kalechen tages ned, korrekt?

Jeg må indrømme jeg allerede er ved at være lidt \"modstander\" af min plasticrude. Man knækker jo næsten ryggen når man skal kravle rundt på sæderne for at lyne den op og ned hver gang :D Så hvis jeg bare skal en hurtig tur ind til byen, så tager jeg kalechen forsigtigt ned og sørger for at ruden bukker/folder så blidt som muligt uden underlige \"hak\" e.l., så må den bare holde sålænge den kan og ellers gå i stykker hvis den har lyst til det.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf JK » tirs 22. apr 2008 15:16

MrT skrev:En glasrude SKAL altid lynes ned, før kalechen tages ned, korrekt?

Jeg må indrømme jeg allerede er ved at være lidt "modstander" af min plasticrude. Man knækker jo næsten ryggen når man skal kravle rundt på sæderne for at lyne den op og ned hver gang :D Så hvis jeg bare skal en hurtig tur ind til byen, så tager jeg kalechen forsigtigt ned og sørger for at ruden bukker/folder så blidt som muligt uden underlige "hak" e.l., så må den bare holde sålænge den kan og ellers gå i stykker hvis den har lyst til det.

Det er derfor jeg vil ha min klud skiftet ud med en med plastic - så skal man ikke bruge tid på at lyne af og på.
Billede
Brugeravatar
JK

Indlægaf MrT » tirs 22. apr 2008 15:23

JK skrev:
Det er derfor jeg vil ha min klud skiftet ud med en med plastic - så skal man ikke bruge tid på at lyne af og på.

Men "de" siger jo at ruden kan tage skade af det, ikke at blive lynet ned. Især hvis der er koldt. Og med tiden vil/kan der komme hvide mærker/striber i den, de steder hvor den blir bukket ofte.

Jeg har ingen anelse om hvor slemt det er, men jeg fortsætter nok som jeg gør nu.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf JK » tirs 22. apr 2008 15:27

Jeg ved ikke hvor meget skade den kan tage hvis man er forsigtig og den ellers er varm. Jeg kunne godt forestille mig at hvis der er -8 grader og man folder ruden, at den vil tage skade. Med det er jo ikke et støre problem end at den kan skiftes ud en gang om året.
Billede
Brugeravatar
JK

Indlægaf Kuksi » tirs 22. apr 2008 16:24

@JK
En glasrude SKAL altid lynes ned, før kalechen tages ned, korrekt?

Min glasbagrude har slet ikke lynlås. Og jeg har aldrig set glasbagruder med lynlås, men dermed ikke sagt at det ikke findes.

Det er lavet sådan at når man slår kalechen ned, følger ruden i begyndelsen med ned, for så at glide helt bagud. Det virker utroligt godt, og man er ude over problemet med at komme til lynlåsen. Samtidig er det blevet endnu hurtigere at slå toppen ned. 8)

Det ser som ventet heller ikke ud til at give problemer med min rollbar, når den bliver genmonteret.

En plastic bagrude behøver slet ikke at komme under 0 grader, for at være meget lidt medgørlig. Allerede ved +5 grader var min så stiv at jeg aldrig ville byde den at skulle foldes.
Tror da I vil blive træt af at skifte bagrude så ofte.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » ons 23. apr 2008 18:54

Kuksi.
Du har - osse - en fremtid som kalechesmed!!!
Spændt på at \"høre\" om evt. problemer med roll-baren.

Fsv. angår plasticbagrude kan jeg bekræfte, at den bliver meget umedgørlig, når det er koldt.

Og det fik den at føle sidste vinter. Det skulle jeg ikke ha' gjort. Revnede.
Så den stod på montering af nye bagklap med plasticrude (lynlås).

Turde ikke løbe an med en glasditto.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » tors 24. apr 2008 08:36

Det ser rigtig godt ud Kuksi og er rimelig misundelig på din glasbagrude, må indrømme at det ser bare bedre ud end en af plastik :wink: . Har lige et spørgsmål til din lille røde racer der. Det gule mærke du har at sidde ved venstre forhjul, det er vel ikke et gult mærke med en sort stejlende hingst \"Ferrari\" :lol: . Fra den vinkel billedet er taget, ligner det et Ferrari mærke he he.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf leifoelgaard » tors 24. apr 2008 11:23

Mr.T - et trick til at undgår at lyne ned er at skaffe sig lidt rørisolering (ca. 0,75 m i 2\") og så sørge for at lægge det på ruden så den folder rundt om det. På den måde undgår du knæk på plastruden. Jeg gør det på en 17 år gammel kaleshe og har gjort det helt ned til 3-4 graders varme. Dog ikke i frostvejr - er lidt af en kylling - jeg ved det :D
/Leif
Brugeravatar
leifoelgaard

Geografisk sted: Værløse

ForegåendeNæste

Tilbage til Diskussion