Manglende varme

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Indlægaf one-niner » man 28. dec 2009 10:01

hasse skrev:hvad hedder firewall'en på dansk?

Det hedder vist en torpedoplade.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Felix » man 28. dec 2009 23:03

Tak for advarslen om de tynde rør til varmeapparatet Hasse. Lyder som om der er basis for at være meget forsigtig med afmontering af gamle slanger der har sat sig grundigt fast. Har lagt mærke til kassen under instrumentbtædtet bag handskerummet, der rummer blæseren - Vil følge dit råd og checke for indsugningen - kan jo være at det er der fuglereden ligger :lol:
Så fik jeg ellers åbnet kølerhjelmen efter en lang tur og følt på slangerne, der går til varmeapparatet i dag - Begge var godt varme - man kunne lige tage fat om dem uden at brænde sig - samme temp som slangen til køleren - Den ene var køligere end den anden - vurderet som den der returnerede vandet fra køleren, men jeg havde også blæser på (niveau 1) - noget skulle der jo kunne afgives i varmeapparatet.
Fik den tanke at termostatventilen måske alligevel er synderen for hvad nu hvis den åbner for hurtigt? Så vil temperaturen af kølervæsken ikke komme nok op i temperatur og det vil påvirke varmeapparatet mulighed for at varme luften ordentligt op... :|
Nu er det jo lidt vanskeligt at måle temperaturen i kølervæsken under drift og jeg har kun termometeret i instrumentbrædtet at gå efter og det er måske ikke præcist nok (nålen står ca i midten ved driftvarm motor).
Er der en, der har en idé til hvordan man rimeligt præcist kan måle kølervæsketemperaturen under drift?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Felix » ons 13. jan 2010 23:53

Så kom der en ny termostat på - just in case - og det har faktisk hjulpet. Termometeret står stadig på samme sted når den er varm, men varmeapparatet afgiver klart mere varme nu og måske er den også blevet lidt hurtigere til at blive varm. Den gamle afmonterede ventil ser nu fin ud men måske har den lækket lidt eller begyndt at åbne for tidligt på sine gamle dage?
Anyway varmeapparatet virker nu så fint, at jeg faktisk skal skrue ned for varmen efter at have kørt et stykke tid for ikke at blive kogt ved disse omkring 0 grader udetemperaturer og ved minus 10 gik det fint med at holde varmen :D

Bare lige til andre der måske er i samme situation - ser ud til at termostaten kan svigte på en lidt drilsk måde hvor den stadig virker, bare ikke optimalt. :o
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Foregående

Tilbage til Diskussion