Nyt batteri til NA

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Indlægaf Kuksi » man 3. nov 2008 23:47

Lækker lille lader der klarer alle typer. Den må på ønskeseddelen
Med hensyn til batteri har jeg bestemt mig for WestCo batteriet, som kan fås hos IL for 89€.
Det vejer godt nok 25 pund mod 17 pund. Men ydenlsen er hele 31Ah mod 23Ah i Braille letvægts batteriet. Samtidig koster Braille hele 105£ i UK
Tak for inputs. :D
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf MrT » tirs 4. nov 2008 09:59

Kuksi skrev:Lækker lille lader der klarer alle typer. Den må på ønskeseddelen

Jeg har lige fået min idag :D Så nu kan MX'eren "være i stødet" hele vinteren... fandt ud af igår at mit batteri skal vedligeholdes, så skal også lige have fat på noget dest. vand.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf MrT » tirs 4. nov 2008 10:20

Ang. CTEK opladeren, så står der en advarsel der på:

\"Batterioplader til 12v blysyrebatterier. Advarsel! Eksplosive gasser kan forekomme ved batteriopladning - undgå åben ild og gnister. Læs manualen før brug. Vægkontakten skal være slået fra, når batterikablerne kobles til eller fra. Sørg for god ventilation.\"

Med andre ord, bagklappen skal stå pivåben når man oplader batteriet?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Munk » tirs 4. nov 2008 11:56

Vel ikke når der er monteret udluftning til det fri via de to slanger på batteriet. Og den advarsel gælder alle opladere til blybatterier specielt de ikke elektroniske. Men hvis du har mulighed for det, så lad endelig bagklappen stå åben for alle eventualiteters skyld.

Det er jo ilt og brint der bobler op af batteriet hvis du lader med mere end \"gasningspændingen\". Så det er primært et problem med almindelige våde blybatterier. Hvorimod GEL, AGM eller VRLA typerne hvor batterierne er forseglede og har indbygget en \"recombinator\" der sørger for H2 og O2 reagerer og bliver til vand igen, ikke burde give problemer hvis du ikke lader dem for hårdt.

Så ja hvis der ikke er monteret slanger eller de er stoppede eller lign. så er der en risiko for at du får en gang hurtig \"gratis\" bilkabuleudretning i bagpartiet ;)
NB FL 2001 1.8is 6g Sunlight Silver
Munk

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Felix » tirs 4. nov 2008 20:48

Det var da en ny måde at udrette småbuler på, der sikkert godt ku virke :P - fyld lidt elektrodeskum på indersiden af bulen - en tændstik til og vupti
....så går bulen den anden vej ud :lol:

Til dem der vil prøve vil jeg nok anbefale at starte med små mængder skum - og pas rigtigt meget på - der er et utroligt knald i sådan noget knaldgas.

Nå tilbage til tråden - lige en generel advarsel - pas på med ladere der giver for meget strøm til batterier som det MX-5'eren er født med - Det kan ikke tåle at blive ladet for hårdt - skal derimod gerne have en regenerering en gang imellem hvor det ved en fastholdt spænding på under vandbrydningsspændingen f.eks. 14 volt lades over mange timer med strømbegrænsning på max nogle amperer - Det får det på højkant igen. Navnligt relevant i den kolde tid vi går ind i hvis man ikke får kørt nogle lange ture ind imellem (har samme effekt).
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Kuksi » lør 8. nov 2008 18:47

Så blev laderen bestilt. Tænk hvis den nu pludselig ikke længere var på tilbud :o
Måske den også kan trække lidt mere liv ud af det gamle batteri?
Nå, men den er jo under alle omstændigheder en nødvendighed til WestCo batteriet, som skal i på et tidspunkt.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf And » man 10. nov 2008 20:19

Så fik jeg også lige købt mig en CTEK lader - endda til en rigtig godt pris. Spurgte lige svigerfar hvad de kunne skaffe den til på værkstedet hvor han arbejder. Den havde de da liggende på lager til 540 kr incl. moms!
Af sted det gik og hente en med det samme - og jeg kunne endda nøjes med at give en plovmand for den.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Kuksi » lør 15. nov 2008 18:14

Så er CTEK laderen i brug. Den er virkelig en fed lader. Smart at man kan sætte fast forbindelse på polerne, og så koble den på via stikket.
Vil lige spørge jer andre om hvordan, jeres batteri opfører sig når det er helt opladet.
Skifter jeres lader også mellem symbolet for fuldt opladet og så ½ opladet? I mit tilfælde er der lys i \"fuld\" i 30 sek. og så i \"½\" i ca 10 sek.
I manualen er det jo beskrevet som defekt batteri. Med en af følgende 2 muligheder:
1. Batteriet er sulfateret. Hvis det blinker i mere end 60 minutter, er batteriet ødelagt og bør skiftes ud.
2. Hvis batteriet (jo det står der) blinker med mere end 10 sekunders mellemrum, har det en høj selvafladning, og kan skulle skiftes ud (godt dansk ik').

Min har jo blinket i dage vis, altså langt over 60 minutter. Men det vil de vel alle gøre hvis vores alarmer m.m. bruger strøm fra batteriet. Det er vel også netop idéen med vedligeholdelsesladningen?
Mht. til punkt 2. Så tolker jeg \"mere end 10 sekunders mellemrum\" som blinken OFTERE end 10 sekunder. Da det jo er en fordel at batteriet er så længe som muligt om at tabe spændingen, ned til det punkt hvor laderen så lige giver en \"sjatladning\".
Tilbagemeldinger ønskes.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf BB » lør 15. nov 2008 23:43

Kuksi skrev:Nå, men den er jo under alle omstændigheder en nødvendighed til WestCo batteriet, som skal i på et tidspunkt.

Det burde ikke være tilfældet - i hvertfald ikke hvis du tænker på det i forbindelse med i brugtagelsen for et nyt batteri kommer normalt med strøm på. Det bør bare være, monter og så Vroom :D

Jeg han forøvrigt fortælle at det vist netop er lykkede mig og slå batteriet i min MX-5 ihjel :oops:

Som det fremgår i en anden tråd blev jeg ramt af et el-problem tidligere på ugen, så jeg stod med et flad batteri og valgte at chance den med en tilfældig oplader . Stor fejl - batteriet kan nu kun lades til ca. 11.6 volt :!:

Jeg vidste risikoen var til stede, men valgte at tage chancen for det var et gammelt batteri. Nu kan jeg så som forbruger oplysning fortæller, at hos Ebbe Elmer har de original MX-5 batterier på lager og de koster 899.-.
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf Kuksi » søn 16. nov 2008 00:28

Det burde ikke være tilfældet - i hvertfald ikke hvis du tænker på det i forbindelse med i brugtagelsen for et nyt batteri kommer normalt med strøm på. Det bør bare være, monter og så Vroom

Du har ret BB, ved jævnlig brug. Men her i den sure vintertid, bruger jeg kun sjældent MX'eren. Og så tapper alarmen m.m. batteriet. Og en almindelig \"gammeldags\" 10A lader skal man ikke anvende på Wesco og lign. GEL batterier.
Har du prøvet at lade på batteriet i dage vis? Det tager rigtig lang tid at få den slags batterier helt ladet op oven på sådan en omgang.
Brugeravatar
Kuksi

Foregående

Tilbage til Diskussion